Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1521 ggr
[Dezederia]
0

Vilket Macro-objektiv?

För att fotografera insekter.

Jag har en Nikon D3100

Vilket skulle ni rekomendera?

JazzBass
1

Välj ett makroobjektiv med så lång brännvidd som möjligt, helst uppemot 150mm men också kortare i 100mm klassen kan funka. Men med dem måste man gå närmare motiven.

Makroobjektiven på marknaden är alla väldigt bra optiskt sett så det är svårt att välja fel, men det kan löna sig att välja ett med inbyggd autofokusmotor iaf. Inte för att man så ofta använder autofokus vid makrofoto, utan för att man kanske vill ha det till anna nfotografering då autofokus är önskvärt.

Sen skulle jag också varmt rekommendera en ringblixt som komplement, då makrofoto oftast kräver rätt mycket nedbländning för att få tillräckligt skärpedjup (och ändå är det ofta svårt..). En blixt gör att man lättare kan hålla slutartiderna på en bra nivå fast man använder riktigt liten bländare, och därmed få bättre förutsättningar för skarpa bilder, speciellt då man fotograferar handhållet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Dezederia]
0

Tack så hemskt mycket :)

Ska ha allt detta i tankarna när jag går igenom objektiven ;)

[Fibbe]
0

Det med brännvidden är lite av en smaksak och beroende vad man ska fotografera. Ska du fota små insekter är det lättare att ha något kortare brännvidd. Man skakar mindre ju kortare brännvidd man har och det är lättare att placera skärpan. Nakdelen är att man måste gå nära motivet.

Ska man fota väldigt skygga insekter är längre bränvidd bra men då blir det svårt att träffa med skärpan eftersom alla darrningar blir så mycket mer påtagliga. Inte speciellt praktiskt att släpa med sig ett stativ när man ålar runt heller. Runt 100mm skulle jag säga är en bra kompromiss.

Jag har ett Tamron 90mm f/2.8. Det är inte allt för dyrt och väldigt populärt och omtyckt: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8340.

Jag tycket oftast att brännvidden fungerar. Fota huggormar är dock lite läskigt eftersom man kommer för nära, då sliter jag fram 300mm istället. Men vanliga insekter och andra små detaljet fungerar det ypperligt för.

Se till att du skaffar ett makro som klarar avbildningsskala 1:1 också. En del tillverkare kallar skala 1:2 för makro. Skala 1:1 är alltså dubbelt så nära som skala 1:2.

[Dezederia]
0

Tack för infon Felix :)

Mycket att tänka på nu >.<