Utmaningen - omgång 7
Vi kör en lite annorlunda omgång nu med ett tema som inte låser sig vid nåt konkret motiv, utan mer är en sak att tänka på som handlar om bildkomposition, att använda sig av LINJER i bilden, horisontella, verikala, diagonala, konvergerande, böjda etc. för att få till en estetiskt bra bild. Det finns linjer överallt, gäller bara att se dom och försöka utnyttja dem väl i sina bilder… :-)
Reglerna:
- En bild per person
- Bilden ska tas efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- Man har en ca vecka tid på sig att ta och ladda upp sin bild
- När alla bidrag kommit in ger alla deltagare inom loppet av ca 4 dagar en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. Är totala bildantalet 5 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut och max 3p till en och samma bild.
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast torsd kväll 10.11 kl 23, eller om 10 bilder laddats upp i god tid före det, senast kl 8 morgonen efter det antalet uppåtts.
Här är lite inspiration: http://www.digital-photography-school.com/converging-lines
Lycka till! 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Linjer mot templet.
MVH Sara Ekström
jibun.blogg.se
Nu var det 10 bilder så i morgon bitti skulle omröstningen egentligen börja. Men tyvärr märkte jag vid en genomgång att åtminstone fem av bilderna (2, 3, 6, 9, 10) bryter mot andra regeln i ursprungsinlägget om att de ska vara nytagn.
Som tävlingsdragare bestämmer jag att det ska vara frivilligt att kommentera / ge poäng till dessa fem bilder, och att vi ökar antalet bilder till 15 totalt för att ge möjlighet åt dem som kanske ännu inte hunnit ta nån bild att göra det (jag hör själv till dem).
Grejen med att tillåta enbart nytagna bilder är ju att man ska tvingas tänka till lite och göra nåt nytt istället för att rota i arkivet.
#11: Min är nytagen? Anledningen till att det är på Kolmården som har stängt är att jag går på djurskola, vilket innbär att vi fick besöka när det var stängt.
#15 - Exif säger att bilden togs 2011-10-19 kl. 08:58:35 och det är före den första november då den här tråden skapades. Ganska ny är den alltså men äldre än tråden. Jag kommer ändå kommentera bilden. :-)
Jag slår igång kommenteringen senare ikväll eller i morgon bitti (är supertrött för tillfället och kanske inte orkar vänta till midnatt, bor Finland och vi ligger ju en timme före er i Sverige).
Nu kör vi igång kommenteringen. Deltagarna:
#1 Emma-Salli
#2 natha-mjau *
#3 MariaFotografi *
#4 Mizzon
#5 ef03
#6 Amelida *
#7 Gips
#8 erifax
#9 Diizkmedel *
#10 TokyoWings *
#11 majlar
#12 JazzBass
#13 Moalinn
De med en asterisk (*) efter följer inte reglern om att bilden ska vara tagen efter att den här tråden skapades. Det är frivilligt att kommentera och ge poäng till dem, men de får vara med i alla fall.
Alla kommentarer och poäng ska vara inne senast på tisd morgon 15/11. Se instruktionerna i #0.
#16: Jaha, så den ska vara tagen efter att utmaninen börjat? Då fattar jag.
#1 Inte speciellt intressant motiv
#2 Följer temat bra och kul titel är de största förtjänsternas med denna men bilden är ok
#4 dropparna gör denna ok
#5 Vacker bild som följer temat
#8 Detta motivet kunde blivit något men bilden fungerar inte för mig.
#12 Snyggt!
#13 Now were talking som man säger. En bild man tittar extra på och min favorit
#14 säger inte mig något tyvärr
Svårt det var det här.
1.Emma-Salli En känsla av lite svindel när man tittar upp i trädkronan. Bra bild
2.natha-mjau bilden skulle ha varit mycket bättre om den inte hade lutat så. Annars är den bra.
3.Mariafotografi. Kul ide. Måste varit spännande att få vara så nära en Zebra Lite dålig skärpa. 1p
4. Mizzon. En liten favorit. Det hårda rotstiga mot den lilla droppen. Snyggt. 2p
5.efo3. Spännande komposition. Träden som försvinner in i bilden. Dimman. Snyggt. 1p
6.Amelida. Skarpa snygga linjer och färger. Men loggan förstör. Synd
7.Gips. Som vanligt iderik och välkomponerad.
8.erifax. Föreställer mig fören på en drakbåt. Kul med allt ljus på en sida av fotot.
9.Dizkmedel. Snygga raka linjer, och runda. Fin komposition.
10.Tokyowings. Wow kändes som man åkte racer rakt in i bilden. Mycket fart och fläkt. 2p
12. JazzBass. Här är det lugnt och stilla. Man kan känna av bilden att det är en kyrkalle. Mycket snyggt. Himlen är urtjusig. 4p
13. Moalinn. Ett löv är ett löv. Och ett eklöv har ju helt otroligt vackra linjer.
Gips, du glömde poängen.. :-)
#1 Emma-Salli
Vackert komponerad, bra användning av linjer. Skulle ha önskat att skärpan låg på den nedre högra grenen istället för strax ovanför. Men jag gillar bilden ändå. 1p
#2 natha-mjau *
Ett sätt att få diagonaler och skapa dynamik är ju att luta kameran. Fin komposition men säger inte mig så jättemycket.
#3 MariaFotografi *
Tyvärr ganska överexponerad (vita linjerna är utfrätta) och något oskarp, men bra användning av linjer. Kunde bli en riktigt bra bild. Gör gärna på nytt om du får möjlighet, och använd lite mindre bländare och exponera snålare.
#4 Mizzon
Snygg bild med en enkel och fungerande komposition. Kunde ha haft lite större skärpedjup. 1p
#5 ef03
Min favorit! Gillar stämningen som kommer mycket av dimman. De främsta träden kunde ha varit skarpare med mindre bländare eller fokuspunkten närmare kameran. 4p
#6 Amelida *
Säger mig tyvärr väldigt lite och logon är alltför stor och påträngande. Känns mest som en reklambild för hemsidan. Men fina starka färger.
#7 Gips
En till bra bild på Gips. Hade gärna sett lite mer av ankarbalken som sträcker sig utanför bildens överkant. Men den här beskärningen lyfter å andra sidan bättre fram hunden. 1p
#8 erifax
Kompositionen känns inte så genomtänkt här, tror den skulle vinna på att de mörkaste områdena nere och till höger beskars bort. Men i övrigt får bilden mig att fundera varför så många ljus är tända.
#9 Diizkmedel *
Grafiskt helt ok, men känns inte så spännande.
#10 TokyoWings *
Denna skulle varit bättre om inte alla ansikten i förgrunden skulle varit så mörka. Men kompositionen funkar.
#11 majlar
Snygg abstrakt bild med mjuka linjer. 2p
#12 JazzBass
En ganska oskarp bild som jag satt rätt länge med i lightroom för att få färgerna rätt. Blev rätt nöjd med slutresultatet.
#13 Moalinn
Snygg höstbild, gillar speciellt färgerna och den sparsamma exponeringen. Kompositionen känns dock lite "konstig". 1p
#13 4points
#5 2 points
#12 2 points
#2 1 poäng
#4 1 poäng
#1 Emma-Salli - väldigt fin bild. =2p
#4 Mizzon - Snyggt och väldigt klockren titel :P =3p
#5 ef03 - Väldigt spännande bild. Diggar starkt hur dimman ligger.
#7 Gips - Såå bra taget!! Tycker väldigt mkt om hur du har fått med nyfikenheten i hundens ögon. =2p
#8 erifax - Min bild som är tagen på kyrkogården på Allahelgona, minneslunden.
#11 majlar - Väldigt fint, men vad är det?? `1p
#12 JazzBass - Säger bara en sak: Läbbigt!! =2p
#13 Moalinn - Helt och hållet rätt i temat!!
#1 Emma-Salli
Fin bild, gillar skärpans placering, man vill liksom fortsätta att klättra 1P
#2 natha-mjau
Bra skärpa och färg, lite "jobbig" att se på med alla vinklar - men samtidigt en bra idé
#3 MariaFotografi
Saknar skärpa
#4 Mizzon
En bild som bara blir bättre ju fler gånger jag ser den 2 P
#5 ef03 Min bild
#6 Amelida
Bra färger, ljus och skärpa, gissar att det är en lampa..
#7 Gips
Söt hund, fina vinklar 2P
#8 Erifax
Lite för mörk för min smak
Fin bild, men lite svårt att avgöra vad den föreställer.
#10 Tokyowings
Läcker bild med liv
#13 Jazzbass
Min favorit - härliga färger och stämning 3P
#14 Moalinn
En höstbild bland många, fina dova färger
1 Emma-Salli - Finbild men är lite intetsägande 1p
#4 Mizzon - Min bild
#5 ef03 En favorit,älskar mjuket i bilden :) 2p
#7 Gips lite tråkig bild, Hunden försvinner lite. Hade önskat lite mer färger och att du gått närmare hunden.
#8 erifax Fin känsla, men ljusen blir lite över exponerade så dom flyter ihop 1p
#11 majlar ser inte riktigt vad det är, 1p
#12 JazzBass ÄLSKAR! Såå snygg 3p
#13 Moalinn Fin ide, men hade nog önskat att bladet var lite mer "utvecklat" 1p
#1 Emma-Salli
Min egna bild.
#4 Mizzon
Väldigt snygg bild, men jag kan inte riktigt komma på varför den är så snygg. Gillar att vattendroppen har en "svans" efter sig. 2p
#5 ef03
Bilden känns lite mystisk och jag gillar dimman skarpt. 2p
#7 Gips
En bra bild på en glad hund. 1p
#8 erifax
En bild som jag tycker är snygg och man börjar undra lite varför det är så många ljus tända. 2p
#12 majlar
Bilden känns lite enkel för min del men man får en känsla av att föremålet på bilden är väldigt mjukt. 1p
#12 JazzBass
Bilden är supersnygg och jag tycker det nästan är lite obehagligt att titta på bilden då jag tycker det skulle passa in i en skräckfilm. 2p
#13 Moalinn
En fin bild med jordnära färger men den säger mig inte så mycket.
#1 Emma-Salli
fin bild, säger mig inte jättemycket men gillar den ändå på något sätt! 1p
#2 natha-mjau
Hade varit mycket bättre om den in lutade så, då hade den fått en helt annan betydelse än vad den har nu
#3 MariaFotografi
Oskarp och dom vita linjerna är utfrätta, men en bra idé.
#4 Mizzon
tycker själv att röret tar för mycket uppmärksamhet, lite mindre rör så hade den varit perfekt i mina ögon! 1p
#5 ef03
Riktigt fin bild, väntar bara på att kunna hitta någon ande av något slag längre bak i dimman! hade dock kunnat varit lite mer skärpa. 2p
#6 Amelida
säger mig ingenting
#7 Gips
Gillar verkligen den här bilden, riktigt fin! 2p
#8 erifax
synd att den är så överexponerad, annars hade det nog blivit en mysig bild!
#9 Diizkmedel
ganska tråkig bild, men man får ändå en "kall vind" mot sig när man ser den.
#10 TokyoWings
Riktigt fin bild med mycket liv och rörelse 1p
#11 majlar
Fin bild, men irriterar mig på att jag inte kan se vad det är! 1p
#12 JazzBass
Älskar bilden, färgerna, skärpan.. ja allt! 2p
#13 Moalinn
min igen, kan säga att det blåste ganska bra den dagen .. men ljuset var underbart!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#1 Emma-Salli
Vacker bild, men det känns som om något fattas. Kan inte komma på vad dock…
#2 natha-mjau *
Älskar den :) Min favorit måste jag säga! 4p
#4 Mizzon
Ganska tråkig bild tycker jag tyvärr.
#5 ef03
Mystisk bild med mycket känsla! 1p
#7 Gips
Väldigt fin bild, med bra ögonkontakt från hunden. 2p
#8 erifax
Ganska tråkig bild tyvärr :/
#11 majlar
Fin, abstrakt bild. Känns liksom flytande på något sätt. 1p
#12 JazzBass
Underbara färgen och en nästan spöklik känsla! Kan inte komma undan att jag älskar det mystiska! 2p
#13 Moalinn
Fin bild, men den säger mig tyvärr inget. Känns lite platt.
MVH Sara Ekström
jibun.blogg.se
Jag summerar ihop poängen först sent ikväll, så om nån ännu vill kommentera går det bra tills dess!
Här är alla som fick poäng:
Emma-Salli
6
Natha-mjau
5
MariaFotografi
1
Mizzon
10
ef03
12
Gips
9
erifax
1
TokyoWings
3
majlar
8
JazzBass
20
Moalinn
2
Trodde inte jag skulle få så mycket poäng den här omgången men kul att ni tyckte om min bild! 
Något förslag på tema till nästa omgång?
kan vi inte ta någon känsla?
hade varit riktigt guldvärt om vi hade kunnat ta trygghet då jag har det som arbete i skolan att fotografera något sånt, jobbigt med flera.. om inte annat typ, någon annan känsla, rädsla kanske..
eller helt enkelt bara
Känslor
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Vi hade ju temat "glädje" ganska nyligen. Men ett allmänt tema "känslor" kunde förstås funka. Jag vill bara inte att temat ska uppfattas för svårt så folk inte deltar. Vad säger ni andra?
Jag kan tänkte mig det temat faktiskt :)
Känslor låter som nånting som kan böli intressant :)
Ok, vi kör vi på det då! 
Låter som en kul plan :P Mene fick faktiskt 3p och inte 1p… bara liksom för att…
Oj, hade ett fel i exceltabellen som gjorde att en kolumn inte räknades. Här är de rätta poängen:
Emma-Salli
6
Natha-mjau
5
MariaFotografi
1
Mizzon
12
ef03
14
Gips
10