Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 974 ggr
dermot
0

Kan någon hjälpa mig?

Hej!

Jag behöver lite hjälp med att överföra bilder från min systemkamera.

Det är en gammal Minolta, och när jag sätter i USB-kabeln vill inte något dyka upp på datorn. Hittar inte instruktionsboken någonstans i huset så tänkte att någon här kanske kan? :)

Det är en Minolta Dimage7i på HELA 5.0 mpx ;)

Visste inte vad jag skulle sätta den i för grupp.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

strössel-kawaii
0

har du tästat att trycka på "dator" och sen kolla i hårddisk ? ;)

LisaF
0

Har du igång kameran under tiden? I många fall måste kameran vara påslagen :)

/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus

LFCFredda
0

Har du provat att knäppt på kameran med usb-kabeln ansluten?

Har du en minneskortläsare i datorn kan du ta ur minneskortet i kameran och sätta det i datorn istället.

dermot
0

#1 Jag ska kika ;)

#2 Jepp, kameran är igång, men inget vill dyka upp :/ :)

#3 Ska försöka igen! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Inkanyezi
0

Det kan också vara så att kameran har flera olika inställningar för USB, och att din datorn vill ha exempelvis "Masslagring". Om kameran är inställd på att skicka bilder till skrivare med PictBridge kommer den inte att synas om man ansluter den i en dator.

dermot
0

#5 Hur ändrar man det? :)

// Anka

Inkanyezi
0

Kamerans inställningar kan du se i menyerna, och jag vet inte hur man plockar fram det i din kamera. Om du saknar bruksanvisning kan du prova knapparna på baksiden; ofta är det knappen i mitten, märkt OK eller något liknande som öppnar menyn, och sedan kan man bläddra med pilknapparna. Kanske man också kan rulla med något hjul för att navigera i menyn. Du får prova dig fram om du inte har bruksanvisningen.

Annars är det en bra idé att skaffa en kortläsare. Då dyker kortet upp som en enhet i datorn utan att man behöver göra något särskilt.

dermot
0

#7 Okej tack :)

Där finns en grej att snurra på, när man ska starta, gå till galleri, filma, fota "set up" och "Transform". Jag tänkte att de tskulle vara "Transform" då, och när jag klickar in där står det "USB" och en underflik med samma namn, när jag klickar där händer ingenting och det fungerar tydligen inte att slå och skrika åt kameran hellerOskyldig

// Anka

Inkanyezi
0

Det kan finnas under SETUP under USB eller något som har med filöverföringen att göra. Förr var det olika inställningar om man hade Windows eller MacIntosh, men numera är det visst alltid "Mass Storage" (masslagring).

Men om du hittar till en affär som har kortläsare kan det bli mycket enklare.

dermot
0

#9 Okej!

Jag får pröva imorgon, gav upp nu för batterierna dog… igen! Obestämd

// Anka

Inkanyezi
0

Ännu ett problem som du slipper om du har kortläsare. Kortläsaren tar sin ström på USB och behöver inget batteri. Däremot om man använder kameran måste man ha fulladdat för att vara säker på att det inte blir fel i filsystemet. Ungefär det sämsta man kan göra med ett minneskort är att använda det för överföring när batteriet tar slut; det är nästan säkert att man får fel på filsystemet då.

dermot
0

#11 Jag får se hur jag gör.

Tror jag har bytt batteri tre gånger idag (4 var gång).. Riktigt störande. Förhoppningsvis så ska jag köpa ny kamera snart, så jag slipper detta. ;)

// Anka

Inkanyezi
0

Jag tror inte att du behöver skaffa en ny kamera i första taget, den är nog bra den där som du har. Men en minneskortsläsare är absolut av nöden. Förutom att kameran måste vara rätt inställd när man för över direkt från kameran, måste datorn också ha en drivrutin installerad för att man alls ska kunna hitta den.

Jag vet inte om man kan hitta hjälpprogrammen på nätet, men skulle tro att det går.

Innan du har laddat in programmet kommer kameran inte att synas alls, eftersom den inte dyker upp som en skivenhet, utan funkar mer som en server, som presenterar bara den mapp som innehåller bilder. Datorn måste ha drivrutinen som gör det möjligt att föra över filer.

Och kameran är inte en systemkamera utan en långzoomkamera från 2002.

dermot
0

#13 Tack! Okej, ska se hur det blir. :)

// Anka