Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 800 ggr
Mizzon
2011-11-14 10:44
0

Canon eos 10D

Jag har fått tag på en Canon EOS 10D som jag har tänkt att köpa,  jag har bara läst positivt om den men tänkte att ni kanske kunde slänga in lite kommentarer om ni har använt er av en sådan någongång.

Är det en bra kamera för mig som är ny när det gäller systemkameror?

JazzBass
2011-11-14 11:26
0

Vilket pris? En tusenlapp gissar jag att kameran (utan objektiv) kunde vara värd. Google berättade att den släpptes för ca 8 år sedan och tekniken har ju gått fram rätt rejält sedan dess. Inte minst prestandan på lite högre isotal har blivit rejält mycket bättre sedan 10D släpptes.

I övrigt kan det vara ett bra köp om man vill ha en semiproffskamera för en billig peng och man fotograferar mest i bra ljus. Själv gör jag det nästan aldrig, så bra prestanda på högre iso är bland det viktigaste för mig personligen.

Om du kan avvara några tusenlappar mer så tror jag att du skulle bli nöjdare med en nyare kameramodell med större skärm, bättre prestanda på högre isotal, och snabbare och bättre autofokus. Men vad man prioriterar det beror mycket på vad man vill fotografera. Den här kameran var väldigt proffsig då den släpptes och var/är kapabel att leverera riktigt bra bilder, men har sedermera blivit omkörd många gånger då tekniken gått framåt.

Kameran har 6,5 megapixlar vilket är lite i minsta laget med dagens mått mätt, men räcker ändå för lite större utskrifter med hyfsad kvalitet, i alla fall om man inte beskär bilderna hårt eller tittar på dem på några centimeters avstånd med förstoringsglas..

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mizzon
2011-11-14 11:31
0

Okej, den är så pass gammal tillåmed.

Jag skulle få ge 1500 för den, då var det orginallobjektivet med och ett
Canon zoom lens EF 75-300mm 1:4-5.6.

jag blir lite skeptiskt på den när du nämner isot, det är nämligen nått jag har stora problem med den kameran jag lånar (canon eos 10D)

Men den känns ändå som en bra kamera att börja med, För det är i den prisklassen jag måste hålla mig i eftersom jag inte får speciellt mkt pengar varje månad (student)

Inkanyezi
2011-11-14 11:50
0

Det är ett bra pris, och du kan ju senare skaffa ett nyare kamerahus om du tycker att du skulle behöva det. Jag har tillgång till en 10D och har tagit några bilder med den, men jag blev inte vän med några av dess egenheter, så jag skaffade en annan sorts kamera. Men sökaren tycker jag ändå är bättre än på de billigare modellerna (den var inte billig när den kom), och jämför man den med andra Canon-modeller så är den betydligt mer lättarbetad än de som vanligen ses som "instegsmodeller". Den har ett litet fönster ovanpå där man ser hur den är inställd, och det är väldigt praktiskt.

Jag tycker också att bildkvalitén är bra. Det finns ingen orsak att klaga, och kameran som jag skaffade i stället, som är avsevärt nyare, har inte bättre dynamik eller egenskaper på högt ISO eller skärpa, trots nyare sensor och fler megapixlar. Så om du trivs med Canon tycker jag inte att det finns någon orsak att försöka hitta något bättre med liten budget. Om du senare skulle vilja gradera upp, så kan du ju behålla objektiven, som faktiskt är värda minst så mcket som du betalar för hela paketet.

JazzBass
2011-11-14 11:54
0

Med två originalobjektiv till är det ett bra pris. Objektiven saknar visserligen stabilisator men det är inte hela världen.

Skrev du nu rätt modellbeteckning för kameran du lånar? Alltså är det samma modell som du funderar på att köpa?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Mizzon
2011-11-14 11:54
0

opps det är en 1000S jag lånar. ska läsa igenom vad ni skrivit igen efter lunchen :)

[PeterWem]
2011-11-14 12:05
0

Om det är 1000D du menar tillsammans med kitobjektiv på 18-55/3,5-5,6 och Canon 75-300/4-5,6 är det ett mycket bra pris för 1500 kr.

Mizzon
2011-11-15 12:26
0

#6 Den jag lånar är en 1000D :)

Vad menas med kitobjektiv?

Inkanyezi
2011-11-15 13:12
0

"Kitobjektiv" brukar man säga om objektivet som följer med kameran när man köper den.

Det är ofta en "normalzoom" på 18-55 mm, men det förekommer också andra varianter.

1000D är en nyare kamera än 10D, vilket innebär att den har en nyare sensor. Det är en så kallad "instegsmodell", som har många av funktionerna dolda lite längre ner i menyerna än 10D, som var mer avsedd för entusiaster och proffs. Många av inställningarna som man vill ha koll på ser man inte i 1000D annat än i sökaren eller på skärmen bak om man öppnar visningen av inställningarna. På 10D kan man lätt se dem på ett fönster ovanpå. 10D är också mer robust byggd och därför en aning större och tyngre.

Bildkvalitén skiljer inte på något anmärkningsvärt sätt. Sex megapixel räcker för riktigt stora bilder. Jag tycker att kitobjektivet på 18-55 som sitter på den som jag har tillgång till är mycket skarptecknande, och AF går tillräckligt fort för mig. Det är en bra kamera, och priset som du nämner är definitivt inte högt, med tanke på objektiven som följer med.

Mizzon
2011-11-16 10:31
0

Tack för en bra förklaring,

Taffsade lite på en likvärdig Nikon igår och ja vart lite småkär, Gillar storleken på kameran och displayen uppepå är guld.

Så det kommer defentivit bli den kameran, Priset, storleken, funktionerna är toppen för mig.