Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 522 ggr
MarajLowajz
0

En liten fråga - Extern Blixt

Har en Nikon D90 och fick hem en externblixt häromdagen - Speedlite YN560.

När jag testade kameran hemma hos mina föräldrar hade jag läget M igång och det gick jättebra med blixten och allt funkade jättefint.

Idag när jag ska köra lite foton så får jag halva bilden svart (den nedersta och den är riktigt kolsvart, syns ingenting) och andra halvan blir jättebra.

I lägena A och P så funkar blixten jättebra, får bra fina hela bilder - inga halverade foton. Men i läge M och S funkar detta inte.

Någon som vet vad som kan vara felet? =) Skulle vilja köra i läget M eftersom jag fotograferar ganska mycket i det läget, men det kan jag ju inte göra med blixten längre. Har tagit av den, startat om kameran och blixten, satt i den igen och fortfarande samma sak.

Så nu undrar jag, hur kommer det sig att det funkade när jag först fick blixten men inte längre? Kan det vara kameran som börjar bli knasig? :s

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Noob
0

Låter som om du använder för kort slutartid i förhållande till blixtsync'en?

Skulle gissa att du inte kan använda kortare slutartider än kanske 1/250'dels sekund.

[PeterWem]
0

Det är som #1. Hos Canon finns även Highspeed på blixten som skickar ut en massa impulser när man kommer över 1/250 sekund. Borde finnas motsvarighet till det hos Nikon. Läs manualen.

MarajLowajz
0

Jo jag lekte vidare med kameran och kom på det efter en stund efter jag hade postat inlägget :P Men tack för svaren iaf! :D

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein