Full galopp (H)
jätte fin! skulle det ha kunnat varit finare med färg?
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Jättefin bild! :D
3# super duper! härligt!
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Hård kritik skulle det vara
Den kan säkert funka som minne av tillfället då hästen smet, och om man anstränger sig för att se visar den rätt mycket av hästens språng när den galopperar, men som BILD funkar den inte särskilt bra.
Jag vet inte hur väl hästen skiljs ut från bakgrunden i färg, men i svartvitt äter den röriga fonden av träd upp hela intrycket av bilden. Man måste anstränga sig om man vill se hur svans och man böljar som fanor i rörelsen, något som annars hade kunnat ge känsla av just fart.
Bilden är också väldigt platt, och kompositionen alldeles för centrerad för att skapa dynamik. Till stor del beror det på perspektivet; det är ovanligt att man lyckas få bra bilder med tele, den här bilden är inte något undantag. Det hänger ihop med bildens storlek och avståndet man betraktar den på. Genom betraktningsavståndet har bilder som man tar med längre brännvidd än omkring femtio millimeter alltid hoptryckt perspektiv, och det gör att på den här hästen ser baken ut att vara mycket större än den är; harmonin i hästens linjer blir lidande av att man tar bilden på så långt avstånd.
(efterredigering: rubrik tillagd och stycket härunder)
Den funkar bättre i färg
#5 Tack för din kritik. Det du skrev "hjälpte" mig att se bilden på ett annat sätt och jag ska försöka till nästa gång att tänka på det du skrev och förhoppningsvis få till en ännu bättre bild.
Bilden blev ju tagen av en ren slump och det gick väldigt fort, så när jag efteråt tittade igenom bilderna blev jag ganska förvånad att jag hade fått till en bra bild med bra skräpa.
+ Skärpa, exponering
- Stängsel och rörigt i bakgrunden, kanske större bländare?, för centrerad.

Man kan jobba på bilden i efterbehandlingen för att ge den starkare intryck.
Om man dämpar bakgrunden, kanske vinjetterar och gör den suddigare, och minskar ljusheten lite i gräset under hästen, och om man beskär så att hästen hamnar en aning längre åt vänster i bild, misstänker jag att bilden skulle kunna fånga blicken bättre och visa hästen på ett mer dynamiskt sätt.
Undrade om jag kunde lägga upp din bild fast redigerad så som jag tror Inkanyesi menar? :)
(Jag är inte så bra på det, men kan alltid ge en bättre bild av vad han menar) =)
MVH// Jessica 
That that don't kill you can only make you stonger
#9 Klart du får det! :)
11# MYCKET BÄTTRE!!! utmärkt>! :)
#12 Tack :) Fast det finns många som kan göra bättre redigering :P
Glömde säga vad jag redigerat :)
Jag gjorde bakgrunden mörkare samt använde blur, gjorde även gräset mörkare och tog mer kontrast i bilden =)

Skulle kanske lägga till en grej som alezan visar. Hon har rätat upp, eller snarare lutat bilden åt andra hållet, vänster; den lutar från början en aning åt höger. I min smak en aning mer än jag skulle vilja ha, men den ökade lutningen av hästen stärker dynamiken i kompositionen.
Att jag skulle vilja ha hästen en aning, inte mycket, längre åt vänster, är för en tänkt diagonal mellan vänster framhov och svanstippen, i stort sett i svansens riktning, där svansen pekar mot övre vänstra hörnet i bilden och den linjen träffar en aning närmre mitten av nederkanten.
Jag tycker att själva ögonblicket, och lutningen, hästens vinkel i det här momentet är väldigt väl fångat; det som slår mig är hur avspänt hästen nära nog flyger fram, flyter fram i galopp. Min känsla är att hästen har väldigt god kontroll och faktiskt gillar arr springa. Så som jag ser det, och också som du beskriver det, är det en häst i frihet. Bara grimman och stängslet stör det intrycket.
Lek gärna med bilden för att hitta precis vad du själv vill ha. Den kan vara värd att hänga på väggen.