Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 2432 ggr
Jasmiine
7

Kritik (M) Månbild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första gången jag tog kort på månen, använde ett 800mm objektiv med manuell fokus.

Mysdjuret
0

Riktigt fin!

"Man telur hann er guð. Við erum að drepa móður okkar, og snýr baki við það."
tass och gos/ djurälskande tös

JazzBass
0

Jättefint komponerat och bra exponering. Snyggt fotat alltså! :-) Strukturen på månen är tyvärr ändå ganska oskarp, men det går att råda bot på rätt bra med lite skärpning samt förminskning av bilden till en lagom visningsstorlek. Prova gärna. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jasmiine
0

Tack! Ska testa det sen, va verkligen hur svårt som helst å få skärpa på månen!

majlar
0

En riktigt fin bild på gubben i månen. Gillar att du har satt den så långt till vänster.

memmis
0

Älskar bilden! Det är inte så lätt att lyckas få en bra bild på månen men jag tycker verkligen att du har lyckats med det. :)

LFCFredda
0

Det finns mängder med bilder på månen. Det jag tycker skiljer sig lite här är att du valt att lägga månen till vänster och ta med rätt mycket svart till höger och det tycker jag fungerar bra.

Jasmiine
0

Tack! blev väldigt nöjd med att jag la den såpass mycket till vänster bilden känns lite mer speciell då. Gillar oxå att den verkligen ser ut som ett klot och inte så platt. Men jag har knappt använt mig av manuell fokus, kör alltid auto så de va en riktig utmaning!

Här är en som är förminskad+lite mer skärpa.. möjligt vis att de blev lite överredigerat?

JazzBass
0

Ja det blev lite för överredigerat kanske, en mindre radie skulle behövas för att få fram de finare detaljerna tror jag.

Med skärpeverktygen så får man i övrigt vara lite uppmärksam på kanter som runt månen, så man inte får så skarpa vita kanter runt som det blev här. Då som man tar i riktigt ordentligt lönar det sig att använda en lagermask och måla fram skärpan med en mjuk pensel.

Jag gjorde en version också, men kanske lite överdrev lite med skärpan här igen. Först använde jag en stor radie (ca 20-30 tror jag) för att förstärka kontrasterna på månen. Använde en lagermask och målade fram effekten. Sen gjorde jag samma sak med en mindre radie, minns inte hur stor dock, men 2-3 tror jag. Efter det förminskade jag bilden till 1200x800 pixlar och lade på en slutskärpning med liten radie på 0,5-1 ungefär. Så här blev det:

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jasmiine
0

Va duktig du är! Har inte hållt på med så avancerad redigering så länge så vet inte riktigt hur man gör för att de ska bli bra men man lär sig på vägen.

Din redigering va nån stans emellan mina jag la ut och ser jättebra ut.