Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1489 ggr
Martin
0

Blixt på andra ridån

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte riktigt vilken kategori jag skall använda för detta, borde kanske skapa en kategori "Fototeknik"? 

Har tidigare sett jäkligt fräcka bilder med foton tagna med blixt på andra ridån - för att ha rörelse / rörelseoskärpa i bilden men samtidigt ha något som är väldigt tydligt (fryst rörelse).

Gav mig ut idag och försökte med både rörliga bilar och dels stillastående bilar. Tror man bör ha kompis med sig som kör bilen i förutbestämd hastighet för att det skall bli någorlunda "enkelt" att lyckas med rörliga bilar. Mina rörliga bilar blev inte bra alls, så det blir inga sådana bilder i denna tråden.

Men, tänkte lägga upp ett par bilder som då får vara exempel på hur man kan skapa illusion av fart i en helt stillastående bil. Genom att använda lång slutartid (0,8sek i mitt fall), panorera bakifrån så att man "kommer ikapp" bilen och sedan låta blixten brinna av på andra ridån (dvs blixten går av först efter de 0,8 sekunderna, precis i slutet av exponeringen.

Har någon annan tagit liknande bilder? Lägg gärna in era exempel här, och kom gärna med tips och idéer dels på vad för motiv det här passar på / blir effektfullt, och dels även om ni tycker jag har lyckats med min förevändning på de här bilderna - känns det som att det är fart i bilen eller genomskådas det av att den är fryst / det saknas förare?

Denna bilden är smalt skuren, och jag har valt att bara ha mycket liten del av bilen med för att försöka förstärka att det gick fort - "bilen hann ut ur bilden…".

mvh Martin

Martin
0

Även här har jag låtit (nåja, det blev så *hehe*) fronten av bilen var utanför bild. 0,8sek slutartid, ISO100, f2,7 och blixt på andra ridån (samma inställningar som förra bilden, men denna tagen på ett lite mörkare ställe).

mvh Martin

Martin
0

Denna bilden är tagen på samma ställe som #0, och samma inställningar. Har dock tonar ner den mycket mha levels.

På bilderna, främst #1 tycker jag att det är en miss att jag fick med rörelseoskärpa framför bilarna (ljusskenen framför). En liten miss som jag inte hade tänkt mig men det är klart att det blir så - om man tänker efter.

Kanske har jag lite för lång slutartid - hade lite bråttom hem för att matcha deadline i Fotoutmaning #11 så jag hade inte riktigt tid att laborera med flera olika inställningar.

Men som sagt - dela gärna med er av den här fototekniken om ni har egna exempel, funderingar eller idéer.

mvh Martin

Celia
0

Fräcka tycker jag!

Då var det i alla fall inte du som fotade min bil i skogen idag, det ser ut som om du stannade kvar i stan :)

Jag har också fotat en bil idag som var här på besök, men jag har inte kollat bilderna än. Det är dock inga fräsiga fartränder på mina bilder, den stod stilla :)

Martin
0

#3 Japp, jag blev kvar i stan :o)

mvh Martin

Fotographer
0

Coola bilder!!!!

MiaMaria
0

Vilka härliga bilder!!

Såhär kan de bli om man sitter inuti en lastbil o ska testa ta kort på vägen i mörker, i mina ögon blev det noter.

Martin
0

Häftiga effekter, ser faktiskt ut som noter…

mvh Martin

Robert
0

Inte på den andra men på den första…

Hälsningar

Robert

Martin
0

#8 Och vad gjorde du sedan? Snurrade kameran eller zoomade? Jag ville ju inte bara se bilder, utan få tips för att lära mig :o)

mvh Martin