Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1478 ggr
PimTheGreat
0

Hästfotograf

Finns det någon av er som håller på med Foto som bor i Ronneby i Blekingen eller med om nejd?? Har 2 hästar i Lilla Silpinge som jag gärna skulle vilja ha fotgraferade i lite olika vinklar eller hur man nu säger inom fotospråket. Undrar om det kanske finns någon här som e sugen att hjälpa mig med det…mot betalning givetvis. Är själv inte så bra på ta kort, ingen kamera nu heller

PimTheGreat
0

*putt*

[mingdie]
0

En bra ide är att skriva hästfotograf i rubriken. Jag vet att det finns ett antal hästfotografer i forumet.

Eddie

jojjehanna
0

Tyvärr, bor i Gbg.

Kurtson
0

Stockholm här….

tyvärr….

PimTheGreat
0

ingen annan?????

Robert
0

Kan inte den som bor i närheten göra ett försök? Jag hade aldrig fotograferat hästar innan jag tog bilder för en artikel i hur man fotograferar hästar.

Se det som en bra övning. Kanske kan PimTheGreat stå för reskostnaden?

Hälsningar

Robert

PimTheGreat
0

#6 det går ju alltid att diskutera….:)….. bra förslag

Rosenhill
0

Hej om ingen e intesserad så hör med ronneby fotokubb

http://web.telia.com/~u45711129/

mvh cecilia

__iE
0

*puttar upp åt Pimthegreat :)*

Anna
0

Skulle tycka det vore jätte roligt att fotografera dina hästar, dock bor jag i Småland, Hulstfred. Tyvär. Lycka till! Flört

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Isak
0

Attlid. Hultsfred ligger väl inte allt för långt ifrån Ronneby ?

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

broderbluff
0

Avståndet mellan Stockholm och Ronneby är **526 km
**

Avståndet mellan Göteborg och Ronneby är 324 km

Avståndet mellan Lund, Lunds kommun och Ronneby är 164 km

Avståndet mellan Hultsfred och Ronneby är 189 km

Ser ut som jag bor närmast med lund

Isak
0

Okej. Men det är ungefär dubbelt så långt som jag har till jobbet då.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

divansson
0

nope.. bor i Insjön :P

Anna
0

#12, en bra bit. Tyvär för mycket ;)

annaattlid.se

Robert
0

Bor nära flygplatsen, kommer gärna om flygbiljetten blir betald.

Hälsningar

Robert

PimTheGreat
0

#16 var bor du då Robert? Vad kostar biljetten och sen korten?

PimTheGreat
0

hästarna som ska fotograferas är dessa….fotade med kameramobil….

PimTheGreat
0

och den andra

Anna
0

Skulle vara jätte intresserad av att fotografera dem, men tycker att det tyvär är lite för långt och eftersom jag bara är 13 år kan jag inte ta mig dit själv så lätt heller.

annaattlid.se

divansson
0

skulle tycka de va kul att fota de.  men ja kan ju inte komma dit..

PimTheGreat
0

#20+21 Var bor ni?

divansson
0

#22    Jag bor i Insjön.. Fundersam  å sen är jag ju bara 12 år så.. Men jag brukar fotografera andras hästar i närheten av mig.. för de tycker bilderna blir bra :P  men jag har inget sät jag kan komma dit.. sorry.. Fundersam

broderbluff
0

Jag verkar bo närmast, och nu när jag precis har fått mitt körkort så finns det en möjlighet för mig =)

Robert
0

#24, visa vad du går för, både på vägen och i fotograferingen :)

Robert

PimTheGreat
0

#24 var bor du då? Vad skulle det kosta om du kom och fotade lite?? Vore så tacksam

broderbluff
0

jag bor i lund, 16 mil från dig. det blir ju  ersättning för bränsle sedan vet jag inte vad själva fotograferingen skulle kosta, vi kan ju säkert komma överens om ett bra pris =)

sumpen
0

jag bor i Ljungby på helgenra, men i skolan på veckorna. jag går på INgelstad naturbruksgymnasium och det ligger ju typ en 2 mil öster om växjö, jag kan inte ha så jäättelångt till Ronneby? får fråga min kompis. jag är ingen expert på att ta bilder, men man kan ju alltid försöka lite =) jag e 17 år och har körkort om några månader iaf =)

broderbluff
0

ljungby ligger 15mil ifrån ronneby

sumpen
0

jo jag vet att ljungby ligger en bit ifrån, men som sagt jag bor knappt aldrig i ljungby, bara på helgerna och vissa helger är jag kvar på skolan…

jojjehanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#27 ni som inte rä vana vid att fota hästar eller kanske inte brukar umgås med hästar kan säkert ta toppenbra bilder men bör kanske studera lite hästbilder innan. Har nämligen hört om dels en utställning där en duktig fotograf (ej hästkunnig) skulle dokumentera men de bilderna användes aldrig för de var inte bra bilder på hästar och dels en annan fotograf som fotade hästar så ägaren inte blev nöjd. De kan ju vara undantag. Kika gärna in på hästsidor eller få lite tips här, mycket enkla:

* öronen bör vara spetsade framåt, se bild.

* hästen ska stå fint, bifogar en bild där benen står rätt. Märk väl att det närmsta benparet är placerat ytterst, dvs frambenet framför det bortre och bakbenet bakom det yttre. Man kan dock anmärka på att hästen står lite ojämnt, titta på hovarna så ser ni att bakhovarna är lite högre, så baken är lite högre, det ska den ej vara. Märks inte så mycket här men det kan bli urfult om hästen ser ut att stå i backe. Här tror jag man bara kan beskära bilden så den blir rakare.

Hästen på bilden ser framåt vilket blir bra, man kan också låta den titta lite in mot kameran men inte vrida huvudet bortåt och helt mot kameran blir inte jättesnyggt heller.

När man fotar hästar ska de vara rena och prydliga, ha på sig fint huvudlag med fint grimskaft/tygel. Ha gärna en person som håller hästen och en annan som står och skramlar med godis/hink/nyckar etc för att få hästen att titta åt rätt håll med öronen framåt.

Lycka till!

jojjehanna
0

Den här bilden är inte lika lyckad, svansen blåser in mellan benen vilket inte är snyggt, hellre tvärtom tycker jag dvs blåser bakåt. Dessutom är det bortre frambenet för långt bak. Tycker dessutom att hästen håller huvudet lite för högt vilket kan göra halsen riktigt ful.

jojjehanna
0

Här har hästen bakbenen för brett isär.

jojjehanna
0

Här är frmabenen för tätt ihop men ni ser varianten med att hästen tittar lite (ganksa mycket, mer än så bör det nog inte vara) in i kameran.

jojjehanna
0

Ful inomhus bild men ni ser att bakbenen ej bör stå ihop och här är öronen ej framåt heller.

jojjehanna
0

Ful inomhus bild men ni ser att bakbenen ej bör stå ihop och här är öronen ej framåt heller.

Niklas
0

Johanna, det där är ju en hel artikel. Jättebra! Robert borde låta dig lägga in den som en "riktig" artikel.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

jojjehanna
0

#37 Generad tack! Kan i så fall komma med några fler exempel. Här hade jag ju tex inga huvudbilder.

Robert
0

#37, det var en bra idé.

Hälsningar

Robert

divansson
0

Här är en bild ja tog på vår ena häst :) (den busigaste) ;) haha..

Niklas
0

#38, 39: Jag tror att det är uppskattat för alla som ska fotografera hästar och inte har gjort det tidigare. Då behöver de inte, som jag, stå ut med att Cattis skäller för att öronen är åt fel håll. ;-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Cydonia
0

Som hästmänniska tycker jag det är kul att fota hästar. Det är väl det jag ägnar mig åt som en del när jag är i stallet. =)

FeliciaS
0

Jag fotar mycket djur, speciellt hästar och mina marsvin. Brukar låna pappas digitala systemkamera. Det är mer jag som använder den än han själv :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

divansson
0

Ja meeeeer än ääälskar att fota hästar ;)  (kanske ni redan har märkt)

Denna kommentar har tagits bort.
Anna
0

Även jag fotograferar nästan endast hästar. :) Har haft en hemsida med mina bilder på, dock hann jag inte med den.. Men så fort min Nikon D50 kommer hem ska jag starta en ny så ni får ta del av dem. Undertiden kan ni ju alltid titta HÄR.

http://www.fotocommunity.com/pc/pc/mypics/747728

annaattlid.se

jojjehanna
0

#26 flera fina bilder! Tyckte den med de tre katterna som sov var ursöt!

Fotographer
0

Jag kan ta kort :P:P Skojar bara, Pim blir det lätt på.. Dit är inte så långt, men Fontane blir det längre :)

Tycks om min nytagna bild?

Cavello
0

Jag skulle gärna fota dina hästar. Dock bor jag tyvärr i Halmstad, rätt långt ifrån Ronneby.