Fokuserar inte, hjälp!
Igår när jag skulle ta bilder så upptäckte jag att kameran inte fokuserar, alls. Går inte att ändra bländaren heller.
Den fokuserar inte vare sig jag fotar manuellt eller på Auto, vad är fel?
Har en Canon EOS 450D, knappt 2 år gammal, inte överdrivet använd. Har kollat igenom alla inställningar och objektivet står på AF.
Hjälp snälla!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Ändrade ISO till Auto och nu fokuserar den när kameran är inställd på Auto, men inte när jag fotar manuellt, och bländaren går fortfarande inte att ändra.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
PUTT
Sabina
www.anibaz.blogg.se
inte så bra på canon, men har du testat att ta ut batteriet? :)
fungerar inte det så får vi hoppas att någon annan kan hjälpa, om inte så gå med den till närmsta "foto"butik och se om dom kan hitta problemet trotts allt mycket lättare att försöka hitta problemet när man ser kameran framför sig.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Ska prova! Tack så mycket.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Kanske har kommit något smuts på kontakterna mellan kamera och objektiv. Ta loss och se efter 
Har du fler objektiv? Kan du testa om något annat funkar?
Fokuserar fortfarande inte på Manuall, men bländaren fungerar igen.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Ska den fokusera på manuell då? Den går inte över till manuell fokus?
#7 Inget smuts mellan, provade med ett annat objektiv men samma sak där. Jag har alltid haft Autofokus när jag fotat manuellt med den här kameran.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Men fokusen funkar om du inte har den inställd på manuell? I så fall är det nog bara någon inställning som knasat till sig.
#9 Yes, på alla inställningar utom M, AV, TV, P och A-DEP funkar Autofokusen. Har kollat igenom inställningar hundra gånger men hittar inte felet 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Det låter jätteknasigt! Du kanske ska överväga att återställa kameran till fabriksinställningarna? Vet inte hur man gör på canon, men brukar finnas i någon meny: "Återställ till fabr. Inst."
#11 Det finns en "Återställ alla kamerainställningar", antar att det är samma?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
.
Medarbetare på Djurfoto
Skulle tro det
#13 Yep, flera gånger.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Kamerainställningarna är återställda, men fortfarande samma problem 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Ryck bägge batterierna i den.
Edit: Laddade ned manualen till just den kameran, och backupbatteriet är visst inbyggt.
#17 Ja så det blir lite svårt.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
väldigt konstigt tycker jag, varför skulle det inte fungera i det manuella läget liksom?
Men jag förstår inte, hur kan en kamera utan autofokus i huset vägra fokusera? Det mesta hänger väl på objektivet och om h'n nu har bytt objektiv och testat så måste det vara något väldigt fel, eller? Något i inställningarna som gör det hela väldigt tokigt, eller så har någonting i huset gått sönder så det helt enkelt inte fungerar.
jag ger dig det rådet att faktiskt gå med den till en affär, och be någon kunnig på kameran kolla på den medan du är där (om dom har tid då). Annars får du nog lämna in den.
Medarbetare på Djurfoto
Det är nog bäst att studera manualen en extra gång innan färden till affären, blir onödigt dyrt om det gick att fixa på egen hand.
Finns det objektivspecifika inställningar i kameran? Dessa kanske inte raderas vid återställning, borde stå i manualen.
om det är en snäll affär så tar dom inte betalt om det finns någon människa där som kan kolla på kameran och se?
Vet ju iofs inte, i "min" affär är dom snälla så dom har hjälpt mig med inställningar och allt sånt när det blivit fel.
Medarbetare på Djurfoto
1. Har du haft fukt i kameran?
2. Vrid över kameran till M och stäng av AF på objektivet. Fokusera nu manuellt och håll nere avtryckaren. Blinkar någon utav de röda fokuspunkterna?
3. Det kan fastna damm på själva sensorn som styr autofokusen. Den sitter någonstans inne i kamerahuset, så att blåsa med en blåsbälg brukar få bort det. Det som talar mot det är att du får igång autofokusen vid Auto.
4. När alla andra lösningar har sinat kan du återställa den till fosterstadiet genom att ladda in firmwaren en gång till. Det innebär alltid en risk att uppdatera firmware.
Jag har garanti på den så att lämna in den skulle väl inte kosta något. Har kollat både hus och objektiv och allt ser ut som vanligt. Blir tokig på detta…
Sabina
www.anibaz.blogg.se