Tips om digitalkamera?
Jag funderar på att köpa min första digitalkamera. Gärna en lätt och kompakt med bra zoom, som också tar bra närbilder. Främst är jag intresserad av naturfotografering och vill kunna ta bra bilder på djur, fåglar, småkryp, blommor o s v. En kamera jag funderar starkt på är Olympus SP-550 UZ. Finns här någon som har erfarenhet av den? Eller som har något bättre tips?
http://www.olympus.se/consumer/29_SP-550_UZ.htm
Olle

Jag har någon gammal slags föregångare och zoomen är utmärkt samt närbilder blir hur bra som helst.
En C740UZ äger jag.

Olympus SP-550 UZ är en bra kamera om vädret ute är soligt och fint, blir det mörkt då är inte lika vackert längre. Om du vill ha en kamera som tar nästan lika bra bilder som en system kamera, ska du satsa på Fuji Finepix S6500fd 10.7x zoom. Har själv en sån och den är hur bra som helst. Mvh/Mandrakonian.
Jag sitter och ljuger ju. Min kamera hette 500 och inte 550 men det är väl ändå en slags föregångare.
Tack för bra tips! Fler får gärna fylla på. 
Olle
Mandrakonian, Fuji Finepix S 6500fd är helt klart ett intressant alternativ! På fotosidan verkar många vara kritiska till olympusen. Andra kameror jag funderar på är Parasonic Lumix DMC-FZ8 och Canon PowerShot S3 IS. Har någon några kommentarer om dem?
Olle
Jag har en Canon Powershot S3 IS, för att se bilder så kolla in fotogalleriet här på FotoIFokus.se.
Använd gärna sök-funktionen också, det finns "hur många diskussioner som helst" om kameror, bland annat de du nämner här.
Här skriver jag om S3:an när jag haft den ca en månad.
Här är också en diskussionstråd om kameran, där fler ger sina intryck av den.
Och slutligen, här är en tredje om S3:an (där jag även länkar till ovanstående två, men även till fler bilder jag tagit med den - och andra fotografer härifrån ger också sin syn på den.
Dock skall man vara medveten om att det inte är en Systemkamera…
mvh Martin
Tack för länkarna, Marnyman! Det verkar som att de flesta är nöjda med S3:an.
Olle
#8 Ja, det verkar så. Jag är klart nöjd med den - men den har sina begränsningar, vid lite sämre ljus eller full tele så blir det inte alltid toppenskärpa. Kommer under året att byta upp mig till en systemkamera, det är iaf åt det hållet det lutar…
mvh Martin
Min fotohandlare tycker som Mandrakonian - Fuji Finepix S6500fd och efterföljaren S9600 har enligt honom den bästa kombinationen av lång zoom och bra bildkvalitet hos kompaktkameror. Det blir till att fundera ett tag till…
Olle