Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2045 ggr
MajaL
0

Var får man fota?

Jag är nybliven kultur- och nöjesredaktör på en webbtidning som är alldeles nystartad.

Jag har även fått ta hand om en del fotografering. Men nu närmar sig julen och jag har insett att jag undrar några saker kring fotograferandet.

Var får man fotografera? Jag har tänkt åka på en del marknader. Men får man stolpa in hur som helst och var som helst med kamera?

Eller behöver man skaffa något slags tillstånd?

Två marknader jag ska på är innomhus i lokaler, en är ute. Skiljer dessa sig åt på något vis, vad gäller footograferingstillstånd?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

TokyoWings
0

Allmänna event brukar inte vara något problem att fotografera. Lagen säger så att man får fota överallt förutom på privat mark, så som militär etc. Streetphoto får du fota hur som helst, du får fota folk hur nära du än vill (inte för att det är artigt, men det är en annan femma). Affärer kan vara lite känsligt men om det är en marknad så borde det vara OK ^^

MVH Sara Ekström
jibun.blogg.se

RisingSun - Bloggandes om Tokyo, Japan
Medarbetare på Japan

MajaL
0

#1 Tusen tack! :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Hasse_A
0

På all allmän plats får man fotografera,dock så ska man ha skriftligt tillstånd om det handlar om bilder till reklam. Undvik att få barn på bild är ett nästan måste om föräldrarna inte är med på det.

På marknader så är det inte helt ovanligt att dom frågar om dom kan få några bilder. Jag har plåta massor av marknader och andra tillställningar  utan problem för div publikationer så kör på och var inte blyg.

Titta här http://www.blf.se/sv/fraga-blf/portratt-pul-namn-och-bild-i-reklam.html

Lycka till.

MajaL
0

#3 Tusen tack Hasse! Känns jätteskönt att ha lite kunskap att stötta sig på. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[Fibbe]
3

Du får fota överallt där det inte skriftligen står att du inte får fotografera. Eller om någon säger åt dig att du inte får fotografera.

Se moderskeppets video som tar upp denna fråga på ett enkelt och väldigt vettigt sätt:
http://www.youtube.com/watch?v=A8D1r5IDBRE

Du behöver heller inte ta reda på om det är tillåtet att fota. Ser du ingen skylt och ingen har sagt det till dig är det bara att sätta igång. När bilderna är tagna är dom dina och ingen kan be dig att radera dessa utan rättegång osv… Bra att veta

Martin
0

Många kloka ord. Dock så är det inte så enkelt som att "ser man ingen skylt är det bara att sätta igång". Det kan vara bra att kolla när man går in i byggnader (affärer osv, vet inte hur det brukar vara på marknaden) där det brukar finnas förbudsskyltar i de fall det finns. I korthet: Finns det skyltar gäller förbudet oavsett om man sett bilderna eller inte. Å andra sidan har inte vem som helst rätt att beslagta kameran eller minneskortet oavsett om man tagit bilderna eller inte.

Att fotografera folk "hur nära som helst" är också i grunden ok precis som skrivits, men kommer man för nära ("inpå") så skulle det faktiskt kunna bli fråga om ett ofredande.

Vad som är mer väsentligt är vad man gör med den tagna bilden - bara för att man får ta en bild får man inte göra vad man vill med den. Men det har det skrivits bra om också.

Lycka till med julfotograferingen!

mvh Martin

[PeterWem]
1

Konstverk på offentliga platser får man fotografera.

Skyddsobjekt med avbildningsförbud får man inte fota alls och där tas kameran i beslag av skyddsvakt/polis om det upptäcks. Det räcker faktiskt att du smyger omkring skyddsobjektet med en kamera för att det ska vara skäl nog.

Man får inte fota i rättssal under rättegång.

På ställen som inte är allmänna, så som skolor, affärer, företag och inne hos privatpersoner kan ägaren bestämma att fotoförbud ska råda. Om du fotar kan de dock inte mer än kasta ut dig. Elgiganten vet jag har ett sådant förbud.

Alla kan be dig radera en bild men du är aldrig tvungen. Ska en polis titta på dina bilder behöver de en åklagare som godkänner det. Skulle situationen bli så hotfull så du känner dig tvungen att radera går det alltid att återskapa bilderna om du inte fortsätter fotografera med det minneskortet.

Nästa år kan det dyka upp en ny lag om olaglig fotografering, men det är först nästa sommar.

För publicering gäller följande:

Är det frågan om reklam är det lagen om namn och bild som dyker upp.

Är det bara i en blogg eller på en hemsida gäller PuL, och då är det fritt fram så länge man inte kränker individen, vilket ska mycket till för en domstol att döma.

Fotar man från luftfartyg i luften behöver man tillstånd utav försvarsmakten för att publicera bilderna.

Martin
0

#7 Mycket bra sammanställning!

mvh Martin

[Fibbe]
0

Man får anta att det är tillåtet att fota även inne i affärer och i andra offentliga byggnader. Ser man ett motiv man vill ha en bild på behöver man inte springa runt och leta skyltar, det är bara att trycka av innan motivet är borta.

[PeterWem]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kanske ska nämnas nu när jag läst tråden helt och hållet. Att fota barn är inga problem. PuL gäller även där och det finns inga specialregler för just barn, mer än att man inte kan skriva avtal med dessa om man är ute efter deras underskrift för marknadsföring. Då får man skriva ett sådant avtal med målsman istället.

Eftersom du säger dig jobba åt en tidning som ges ut antar jag att där finns en ansvarig utgivare. Då är det den personen som är ansvarig för att regler följs. Du kan skicka in vilka bilder som helst, men det är den ansvarige utgivaren som avgör och som hängs ifall denne publicerar något på tok fel.

Personen på bilden nedan är förresten 17 år, men eftersom jag inte gör reklam för Kalles kaviar tillsammans med bilden eller smutskastar/kränker honom innebär det inga problem.

[alezan]
1

Bara för att man får fota innebär det inte alltid att man ska fota då det är det tänket som kommer göra att det i framtiden blir svårare och svårare för fotografer.

I min bransch - sportfoto - har vi bara under denna säsong sett hur man stramat åt strypsnaran mer än rejält ute i Europa vad gäller fotoackrediteringar på tävling för att man kort och gott tröttnat på alla som tror att de är fotografer för att de har en digitalkamera i sin hand.

Min rekommendation är att man använder sunt förnuft och frågar sig "hade jag velat bli fotad i den här situationen" etc.

[PeterWem]
0

#11 Visst är det så, men den största risken för fotobranschen är inte fotograferna i sig utan snarare drägg som fått tag i en kamera. Det är bland annat på grund av mannen i Halland som fotograferade sin dotters kompis underliv på en fest som fått lagändringen nästa år att blomma.

Så även smygfotografen i Helsingborg/Landskrona som fotade allt på två ben på nudiststränderna. Men framför allt är det alla mobiltelefoner med inbyggd kamera som ställer till det. Mobiltelefonbilder inne på tjejernas omklädningsrum i skolan mm.

MajaL
0

Tjoho, det blev lite mer att läsaigenom nu. :)

Men det är bra att ha fakta på benen. Men för att summera, jag ska alltså kunna ta med mig kameran och fotografera på samtliga julmarknader?

Vi antar att inga skyltar sitter uppe.

Jag är alltid artig och frågar innan jag fotograferar människor.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[PeterWem]
0

#13 Helt okej. Nackdelen med att fråga är att man kan få ett nej. Men när jag fotade för en tidning i somras frågade jag alltid.

MajaL
0

#14 Okej, tack. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

beem
0

Intressant tråd.

Tack till alla som bidrog.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

[Fibbe]
0

Haha bara för att det här kom på tal blev jag fotat av någon annan första gången idag. Men han frågade faktiskt.

"Du sitter så snyggt bland alla löv här! Är det okej om jag tar en bild till ett socialt projekt?"

Kändes ok.

MajaL
0

#17 Vad roligt. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MonisN
0

Fotoförbud på olika ställen kommer sakta men säkert krypande. Inom vården börjar det nu också bli förbjudet.

Förbjudet att fota nyfödda utan tillstånd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

MajaL
0

#19 Har hört om det.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[alezan]
0

Även allemanserätten är under utredning och de vi har att tacka för både fotorestriktioner och utredningen om allemansrätten är de som säger "lagen säger att jag får göra si eller så" och inte har vett att använad sunt förnuft om de nu har något..

[Fibbe]
0

Fast vi diskuterar ju var man FÅR fota. Och det får man göra i princip överallt. Det är viktigt att veta. Sen är det ju upp till var och än att se till situationen om det är lämpligt. Men det hör ju inte riktigt till den här diskussionen.

MonisN
0

#22 Nej, man får inte fotografera överallt. Exempel på förbjudna platser är nämnda i tråden. Det är också olika förbud i olika länder.

Martin
0

#9 Det kan man ju anta men de flesta större varuhus och större affärer har faktiskt fotoförbudsskyltar uppsatta vid ingångarna och då gäller de oavsett vad man antar. Jag säger inte att man skall leta med lupp efter dem - men det fungeraer inte heller att säga att "jag antog att…" i alla lägen.

mvh Martin

[PeterWem]
0

#24 Den enda påföljd du får om du fotar i en affär är att de portar dig. Med tanke på alla mobilkameror är det säkerligen många som dessutom ignorerar förbudet utan påföljd.

Martin
0

Jo, så är det ju och det är ju liknande på de flesta ställen med förbud att fotografera. Men det ändrar ju inte på att det är ett förbud.

mvh Martin

[Fibbe]
0

I sverige får man fota i princip överallt.

MonisN
0

#27 Inte där det är fotoförbud, och det tenderar att bli många platser som successivt smyger sig in i förbudet. Om du läser tråden så ser du exempel på platser där det är förbjudet.

Idag har i princip alla en kamera, och bristen på respekt har också ökat då folk springer runt och fotar allt och alla. Pga detta så kommer troligen förbuden att bli fler.

[alezan]
0

#22 dessa två saker hör absolut ihop!

MajaL
0

#28 Men det säger väl sig självt att man inte får fota där det är fotoförbud, eller? ;)

Det är Fibbe dessutom som berättat om vissa av de platser man inte får fotografera på.

Jag är oerhört respektfull vill jag tillägga. Jag är verkligen inte en sån som springer runt och fotar "allt och alla". Tvärt om drar jag mig för att fota där det är mycket folk och där jag är osäker.

Jag har noterat ovan nämnda platser i tråden där det inte är tillåtet.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MonisN
0

#30 För mig är "i princip överallt"  i princip samma som överallt, vilket ger en skev bild om vad som gäller.

MajaL
0

#31 Nä, "i princip" betyder ju bara ungefärligen. Vilket innebär att det inte är överallt utan bara nästan. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se