Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1573 ggr
reverse
0

Förslag på prissättning

Jag har senaste tiden börjat ta lite blygsamt betalt för min fotografering när jag blivit tillfrågad om små uppdrag. (Mun till mun-metoden har jobbat så att säga, kompisar har fotats och sagt till sina kompisar osv). En hobbyverksamhet, utan något syfte att leva på det i dagsläget så att säga.

Nu går jag en utbildning (orelaterad till foto Tungan ute) och har fotograferat lite på kurstillfällena. Jag har nu blivit tillfrågad av de som håller utbildningen om de kan få använda några av bilderna till hemsida, powerpoint-presentationer mm. Jag känner att för ett så etablerat företag så ska jag rimligtvis ha betalt om de ska använda mina bilder för sin verksamhet. Men vad är rimligt att ta betalt? SFF:s prislista är lite mastig tycker jag personligen, då jag inte anser mig vara en proffsfotograf.

//Lina

[alezan]
0

Vad säger SFF-s prislista?

Gips
0

500 per bild tycker jag. Ett universitet ville köpa 2 bilder av mig och jag tog 1000:- st då de var unika , svåra att kopiera och av hög teknisk kvalitet. Det slutade med att jag inte fick sälja så ta inte för mycket betalt;););)

HellviHumle
0

#2 "Den som gapar över mycket …." Skrattande

HH

Gips
0

Ja det var nog för dyrt, men 500 tycker jag inte är för mycket, det är egentligen nästan ren välgörenhet att sälja för det om man tänker på vad man lagt på utrustning och arbete

uffelarsen
0

#4  Ja det kan tyckas , men idag när "alla" fotar i princip gratis bara för att få träning eller liknande får man nog räkna med priser betydlig lägre än 500:- för en bild. Att du har köpt dyra "verktyg" och lagt en massa arbete kan du nog inte räkna med att få betalt för, tyvärr. Jag är själv en "gratisfotograf"  Jag fotar för att det är kul, inte för att tjäna pengar. Sedan finns det givetvis undantag , det finns ju faktiskt folk som har det som ett levebröd men som arbetar i ett betydligt tuffare klimat än förr.

[alezan]
0

Jag låter hellre bli att sälja en bild än att uppmuntra "gratisbilder". Gratis för vem?

Tid är pengar oavsett om man är amatör, hobby eller proffs. Om folk vill ha gratis material kan de fota själva så kan de se hur enkelt det är!

Sverige känns dessutom rätt unikt på denna fronten i Beneluxländerna, England och Nordamerika där min/vår största marknad ligger höjer varken privatpersoner eller företag/media på ögonbrynen när man nämner sin marknadsmässiga prislapp.

Gips
0

Det beror väl på vem som köper. Är det ett unversitet som ska göra en rollup med bilder tar jag betalt, är det en tidning typ hundensvarld.se så får de flera bilder gratis varje månad;)

[alezan]
0

Allvarligt, ger du bort bilder till en tidning?

Gips
0

Det är en gratistidning och de tjänar inte mycket på den själva fast de gör reklam för sina kurser m.m. och jag får reklam för min site. Jag har de flesta första sidorna och månadens bild där mitt namn och siteadress står. Det är en webtidning med 4000-5000läsare;) Så det är ganska ballt fast ingen prestigetidning dirtekt. Hade jag inte haft bilderna publiserade hade jag fått med ett dussin i photo society of america prestigetidning, men inte heller då betalt, det fick jag inte när mina bilder kom med i en bok heller fast författaren ville köpa 1, -hon fick 6 gratis istället för att komma med i en bok är ju kul;);)

[alezan]
0

Jag förstår delvis hur du tänker - och du är inte ensam om att göra det - men samtidigt skjuter det här tänket både dig själv, aktiva och aspirerande fotografer i foten.

Schnauzertik
0

Håller med dig. En hobby ska först och främst vara för att man tycker det är roligt.

De proffs som ska leva på det bör ju kunna ge ett mervärde om det ska vara någon mening att anlita dem, och så är det nog ganska ofta också.

Värd för Pensionärer