Billiga stativ
Söker ett billigt stativ och hittat ett här , http://www.netonnet.se/art/foto/stativ/stativ-digitalkamera/Knig-TRIPOD19/104117.3317/#tabs , jag förstår att man får vad man betalar för men ska bara använda det till lättare plåtningar med vänner då alla vill vara med på bild liksom.
Står max vikt 1,5 kg, hur vet jag hur mycket min systemkamera väger? Har en canon eos 550d

Du kan väga kameran ;-)
Funderar lite på hur ett stativ gör skillnad för att alla dina vänner vill vara med på bild? Nyfiken ;-)
Antar att hon menade när dom ska sätta kameran på självutlösare å kanske inte orkar hitta nåt platt i rätt höjd som ett bord ;) fast jag kanske har helt fel men det va så jag tänkte iaf :P
Men ja, väg kameran! eller så kanske det står på internet nånstans va det kostar ;)
Och om du köper det får du jättegärna skriva här elr skicka meddelande till mej vad du tyckte! Funderar också på att köpa det ;D
Nr 2 fattade vitsen! ;)
Googlade, men finns bara vikt på kamerahuset som väger runt 530 g. Sen har jag ju ett stort objektiv, vore ju inte grant om det for i backen… Men jag får väll ta min egna våg?!
Väga din egen kamera kan du väl?
Utan att ha hållit i stativet du länkar till är jag ganska säker på att det bara är skit. Men, det kan funka om du kör med tids- eller fjärrutlösare och inte bryr dig om att det är ohållbart, svajigt och är allmänt jobbigt att använda.
Jag har haft två urbilliga stativ i samma stil (fick det ena i present..) och de har varit riktigt dåliga. Det ena har gått sönder, av vanlig användning. Men som sagt om du står ut med ovanstående problem så är det bättre än inget stativ.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Min Mark III när den är utrustad med 70-200 lins väger cirka 2,6k. fördelat på ca 50-50 mellan kamera och lins. Vikten på objektiv brukar stå med i specen på seriösa sidor som säljer utrustning. :)
Vikt på kamera och objektiv hittar du på cyberphoto.
Har haft ett billigt stativ en gång men det var värdelöst, bättre att köpa nåt vettigt med en gång. Att köpa två gånger blir bara dyrare.
Värd för Pensionärer

Kolla blocket och tradera! Du behöver ju inte råna en bank och köpa ett Gitso. Men det finns bra begagnat!
Jag rekommenderar verkligen att lägga lite extra pengar på ett ordentligt stativ. Jag gjorde misstaget att köpa det billigaste jag hittade. Det gick sönder och var inte alls stabilt.
Det där med vikt blir ännu besvärligare av att vikten sällan är centrerad utan kameran är troligen framtung vilket gärna får kameran att "glida" i klena stativ (eller egentligen kul leder). Största problemet med väldigt klena stativ är dock att kameran helt enkelt inte är stilla utan svajar med minsta vindpust eller för att du rör avtryckaren eller kanske t.o.m för att spegeln rör sig när bilden går…

Det där stativet kollapsar inte under kameran med det vanliga kitobjektivet.
Invändningarna som jag har mot det är främst att det inte är stadigt, och för en DSLR har det betydelse, då spegeln ger tillräckligt mycket vibration för att orsaka oskärpa. Så här dåliga stativ kan fungera hyggligt med en kompaktkamera, eftersom de inte vibrerar.
En annan svaghet som kanske inte är lika uppenbar är höjden. Maxhöjd 1050 mm är med utdragen pelare, och om man alls ska använda ett sånt stativ kan man knappast räkna med att kunna ta skarpa bilder om pelaren dras ut. Dra alltså bort åtminstone femton centimeter, och kameran hamnar alltså på 90 cm höjd, eller lite högre än om man ställer den på ett bord.
Man brukar inte tycka att resultatet blir bra när kameran placeras så lågt, om man ska ta bilder på sig själv och kompisarna, den typiska användningen av självutlösaren. Ett av de vanliga önskemålen när det gäller stativ är att kameran ska kunna komma upp i ögonhöjd. Det kan så klart jämkas lite, men en höjd under ungefär 140 cm tycker jag är för lågt. Det här stativet är inte ens en meter högt när man har pelaren nere för att det ska vara någotsånär stadigt.
Huvudet på stativet är gjort av plast och ganska lätt att ha sönder. Också låsen är klena. Plasten i huvudet gör att det är svårt att rikta in exakt, eftersom det inte glider lätt när man har öppnat låset och eftersom det ändrar riktning när man drar åt. Det går hackigt att panorera och därför är det mindre användbart till video.
Ett exempel på billigt stativ som är hyggligt är Digipod 2841 P. Det kommer visserligen inte upp i ögonhöjd med pelaren nere, och det har inte huvud för video, men för fotografering med systemkamera och inte alltför långa objektiv fungerar det bra.
Om man inte är beredd att lägga ut så mycket pengar ser jag det som bättre att satsa på något som är lättare att bära med sig, som Gorillapod eller bönpåse. Då måste man visserligen leta upp någon lämplig plats att hänga eller lägga kameran, men det är stadigare och ibland kan man hitta en punkt på lagom höjd att sätta kameran.