Storlekar på foton
Får se om jag lyckas förklara här. 
När jag tar foton med min eos 450D och skriver ut via crimson, så anser den att ett mått på 30x45cm är vad jag har. (En av de storlekarna jag kan välja, de vanligaste som 18x24, 30x40 etc är fel.)
De flesta ramar som finns är 30x40.
Måste jag alltså hålla på och croppa mina bilder för att kunna skriva ut i en vettig storlek?
Och isåfall vilken ratio är 30x45? (urdålig på sånt här..)
Är det annorlunda på fullformatskamror?
Varför är det såhär över huvudtaget? Man vill väl framkalla sina kort i en storlek som de finns bra med ramar till?
*allmänt förvirrad*
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Det har väl med bildförhållandet att göra, 30x45 låter ju som 2:3 förhållande och 30x40 som 3:4 (fast jag hade för mig man skrev 3:2 och 4:3, det har väl ingen praktiskt betydelse i detta fallet). Även 18x24 blir ju 3:4 så det verkar ju stämma.
I övrigt har jag inget bra svar för jag brukar aldrig beställa utskrifter och de gånger jag gör det så brukar jag oftast beskära bilderna innan så att det blir i ett format jag vill ha.
mvh Martin
Bilderna de flesta systemkameror levererar som sådana har bredd/höjdförhållandet 2:3 (= 30:45).
De flesta lite större standardramarna har måtten 30x40, 40x50 eller 50x70 cm. 30x40 cm passar utmärkt för bilder från en systemkamera om man har en 5cm bred passpartout, för då blir kvarvarande yta 20x30 cm (10cm bort från båda) och det har ju förhållandet 2:3. Men man får problem tyvärr att hitta nåt lämpligt för större utskrifter - antingen får man beskära, eller beställa en ram från nåt ställe som har ett större utbud ramar än de flesta varuhusen.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Undrar bara varför? man tycker ju att utbudet borde vara större? Måste väl vara massa med fotografer som förstorar, inte bara jag.
Beställde från fuji tidigare, som aldrig sa nåt om att det var fel upplöst.. men förstår ju nu att de bara tryckte ihop bilden så att det passade.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Du får helt enkelt beskära bilden till ration 3:4 istället för 2:3 innan du framkallar.