Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 968 ggr
Diizkmedel
2011-11-07 22:45
0

NY KAMERA!

Ska nu samla till en nya kamera då min andra har tagit över 200 000 foton och är 3 år gammal. Jag söker då en systemkamera. Vilken tycker ni är bäst?

(Får kosta max 20 000:-)

Jag ska fota hästar, alltså mycket rörelse, så bra bildstabilisator är ett måste ;)

MVH/ Jessica

That that don't kill you can only make you stonger

Martin
2011-11-07 23:11
0

Är det 20K inkl objektiv eller bara för kameran? Vad har du haft innan (har du objektiv kvar så går de ju kanske att använda och då är det ju en smart grej att välja samma märke. Eller är du beredd att byta märke?

Jag köpte nyss en Canon Eos 60D och stod i valet och kvalet mellan den och Canon Eos 7D. Hade jag inte haft en massa annat jag vill lägga pengarna på hade jag valt 7Dn som är ett par tusen dyrare pga bättre ISO-hantering och snabbare seriebildstagning, även ett bättre AF-system. Jag har själv inte testat 7Dn men recensionerna jag läst hade gjort att jag valt den om jag inte behövt begränsa mig.

mvh Martin

Diizkmedel
2011-11-07 23:15
0

Innan hade jag en EOS 1000D, satt precis och kollade på en 60D.

Jag har 18-55mm samt ett 55-200mm objektiv, så kan vara utan objektiv. Men 20k är mkt pengar, speciellt när man fortfarande är i gymnasiet, så hällst med objektiv :)

Ska kolla på 7D :)

Gips
2011-11-07 23:46
0

För 20papp får du en Nikon D700!

Martin
2011-11-07 23:54
0

För 20K får du en ny kamera med ett riktigt bra objektiv. Svårt att råda dig vad du skall göra, men tänk på att objektiven gör mycket och att bara satsa på kameran räcker inte om man vill ha det bästa.

Jag började med 60D och ett 18-135 för att ha ett allround, sedan kommer jag satsa på bättre kvalitet när jag köper kommande objektiv (kommer nog nästan bara uteslutande att köpa L-klass för Canon, utöver ett 50/1.8 II som jag köper inom kort). Finns ju motsvarande klassgluggar för Nikon och de andra systemen. Fördelen för dig om du håller dig till Canon är att du kan använda båda dina objektiv - utöver det du kanske köper till. Eller så börjar du med bara kamera och ser om du är nöjd med vad de två objektiven du har presterar ihop med den kameran - så kan du spara resten av pengarna :o)

mvh Martin

[alezan]
2011-11-08 01:11
0

För de pengarna säger jag Canon 7D.

Du får en kamera som kommer att kännas igen om en gammal bekant, du får snabb serietagning vilket kan vara en fördel när man fotar hästsport - vilket jag gör till yrket - och du kan även kombinera med den utrustning du har idag.

Med lite tur kan du även hitta ett bättre begagnat 70-200 2,8 objektiv att komplettera med så är du "all set" :)

Diizkmedel
2011-11-08 01:34
0

Jag tror att det blir en 7D, har fått bra kritik osv. Objektivet 70-200 känns lite onödigt när jag har 55-200. Men att den inte kostar 20k är bra, då behöver jag inte spara lika länge heller :) Och jag kan köpa annan utrustning som kan behövas :)

Men är fortfarande öppen för alla förslag! :D

JazzBass
2011-11-08 07:11
0

"Jag ska fota hästar, alltså mycket rörelse, så bra bildstabilisator är ett måste"

Fel tyvärr. Bildstabilisatorn kan aldrig stabilisera rörelser som sker hos motivet under exponeringen, utan den kompenserar enbart för din egna oförmåga att hålla kameran blickstilla. Det du behöver är korta slutartider, och på dem (du lär behöva ca 1/500s eller kortare) så har inte stabilisatorn någon märkbar effekt.

Så korta slutartider som 1/500s eller 1/1000s är också lite knepigt att få till i annat än bra dagsljus, om man inte höjer iso eller använder större bländare. Det är mycket möjligt att du märker att din 55-200 kanske inte är det mest optimala verktyget för hästsport i och med att den är ganska ljussvag, och autofokusen kanske inte riktigt hänger med den heller i alla lägen. Så reservera gärna lite pengar så du har möjlighet att skaffa ett 70-200/2,8L eller 70-200/4L (med eller utan IS) om du skulle märka att du behöver nåt lite större artilleri. Men det är rätt tänkt att först se hur du klarar dig med din nuvarande telezoom ändå.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[alezan]
2011-11-08 09:36
0

Jag läste nog lite snett om objektivet men säger som så att du vinner på att byta ut 55-200 mot en 70-200 istället.

2,8 är idealet men 4,0 kommer du oxå långt med och utan IS kostar den inte så fasligt mycket i nyskick.

För 2,8 är det cirka halva priset om du köper linsen som kommer utan IS. IS är dessutom kraftigt överskattat speciellt när man fotar hästsport snabbare än piaff.

Diizkmedel
2011-11-08 15:04
0

#7 Jag fattade hälften av vad du skrev :P Men jag har alltid vart skakig på handen, därav vilj jag ha bildstabilisator ;) Men tack ändå för att du tog dig tiden att försöka förklara :)

#8 Oki, jag ska se hur lång tid det tar att käna ihop till bara kameran först. Men har tänkt på att köpa ett nytt objektiv :)