ISO
Hur gör jag? när jag kör på manuella inställningarna på kameran så blir det ingen skillnad alls när jag ändrar min ISO :S
Det är samma sak med Exponeringskompensationen, när jag drar den uppåt så blir det ingen skillnad på bilderna.. vad gör jag för fel?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px

Det kan ju underlätta om du berättar vilken kamera det gäller och precis vad du gör.
Exempelvis är Nikon rätt ökänt vid det här laget för Auto-ISO som inte kopplas ur när man slår över till manuellt.
Men om du kör en serie tester, och ser till att Auto-ISO är avslaget, kanske det ändrar sig?
Jag har en Nikon d3100, som t.ex imorrse så skulle jag fota när de var dimmigt ute, och de var ju självklart väldigt mörkt..
Men hur slår man av den? Nog det som är problemet isåfall.
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Å andra sidan ska ju kompensationen ändå funka när man har Auto ISO.
Du får titta i bruksanvisningen för att se hur man gör; det är i menyerna man kopplar ur det.
Det kan ju vara något fel med din kamera, men det är omöjligt att avgöra från hur du beskriver det som händer eller inte händer. Du måste kontrollera det systematiskt för att få reda på vad som inte funkar, och då är det ju nödvändigt att du förstår vad alla inställningar gör.
När du tar manuellt måste du se till att Auto-ISO är bortkopplat, annars kommer kameran att välja ISO efter de manuella inställningarna som du gör.
Om kör i M-läge och har autoiso på, så blir inte bilderna ljusare av att höja exponeringskompensationen om iso slår i taket p.g.a. alltför optimistiska slutartid- och bländarinställningar. Speciellt om man fotograferar i sämre ljus och inte är fullt så bevandrad i hur sambandet mellan iso, bländare och slutartid funkar så kan det lätt hända. Är det det som har hänt dig här månne?
För att kolla om autoiso aktiverats, starta bildvisningen i kameran och tryck en gång uppåt på joysticken (eller så många gånger så du kommer till den rutan så du ser alla exponeringsinställningar) och kolla om autoiso varit aktiverat. Du ser det på att isotalet visas i rött och ofta är nåt "udda" tal som du inte själv kan ställa in typ 720 eller nåt.
(Se till att du har menyvisningsläget på "full" i din kamera, så du kommer åt att stänga av autoiso. På min gamla D60 hade jag kommit åt det här läget och det tog en evighet innan jag kom på var felet var och kunde stänga av autoiso… Jag vet inte om man kan göra samma sak på D3100 men jag tror det).
I övrigt tycker jag M+autoiso är en väldigt användbar kombination, speciellt i lite sämre ljus.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#3 jag ska kolla det !
#4 kan vara de som e problemet, men jag ska kolla de du har sagt nu så får vi se om det är så, får hoppas för då går det ju att lösa ! :)
om de nu är så att de e autoiso så e de ingen bra kombination för mig, för bilderna ja försökte ta blev bara jätte mörka öven fast de var lampor ute.. kunde dock inte ha för lång slutartid eftersom jag inte har något stativ :/
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px