Fota i mörkret
Jag har blivit erbjuden att ställa ut på en lokal festival i December. Det är Korpilombolos nattfestival så temat på bilderna ska vara natten.
Mitt problem är bara att mitt objektiv är extremt ljussvagt att jag inte kan ta bilder ens i skymning utan att behöva höja ISO alldeles för högt…
Hur ska jag göra?
Har ingen möjlighet att köpa ett nytt objektiv. Möjligtvis ett begagnat om ni känner till något. Har en Canon EOS 1000D
Tack på förhand!
(OBS detta är rätt akut då jag måste hinna fota och framkalla allt tills December.)
Lång slutartid!
Det går att göra kreativa bilder med och kräver inte ett ljusstarkt objektiv.
Använd stativ? eller Canon ef 50/1,8 II kostar ca 1000 nytt.
Värd för Pensionärer
Har stativ, men vissa saker man vill ha skarpa rör ju sig också…
Ska söka på det.
Kanske kan vara värt att hålla sig runt naturliga ljuskällor som gatlampor, tända skyltfönster, busskurar, tågstationer, belysta broar etc.
Och sen ska det ju synas på ett nattfoto att det är taget på natten så exponera bilderna så att det faktiskt är mörkt så blir tiderna lite lägre.
Om det blir väldigt brusigt så kan det bli snyggare att konvertera till svart/vita eller tonade bilder då bruset då ofta har en tendens att gå från störande till stämningsfullt (smaksak antagligen).
Kan ibland vara möjligt att följa med i rörelsen och få bakgrunden i rörelseoskärpa istället för motivet om det just är ETT motiv som rör sig, fungerar ju lite dåligt om man t.ex fotar en folkmassa :-)
Men jag tror att det kanske är bäst att helt enkelt (enkelt är troligen fel ord) tänka över vilka motiv som fungerar och inte fungerar med dom förutsättningarna och sen leta upp bra bilder bland dom fungerande. Blir nästan en fotoövning av det också :-)
Alltså objektivet jag har nu (kitobjektiv) går inte ens att få en vettig bild med i ett välupplyst rum…
Det går ju att ta bilder i fullmånens sken! Testa med stativ och 30 sekunder ska du se.
HH
Mmm, snyggga bilder HH
#9 Tack! Det var mest ett experiment. Skärpan länar en del övrigt att önska men man lär sig (förhoppningsvis). 
HH