Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 340 ggr
lucithecat
0

Vilken kamera????

Hej

Jag är ny här. Har varit intresserad av foto sen barnsben, när jag lekte med min pappas gammla systemkamera Konika från 70 talet =)       

Nu ville jag plocka upp det här med foto igen och har gått o grunnat på vad för kamera man ska köpa. var inne på en Canon EOS 400D, men sen nu slog det över till en Nikon D40X, som jag också har beställt och kommer att få nästa torsdag. Jag vill gärna höra om ni här tycker att jag har gjort ett dåligt val av kamera?? den kommer med ett 18-55mm objektiv. klarar man sig på det till en början??

Mvh

Jenni

Martin
0

Jag tror att de kamerorna är väldigt likvärdiga, och oavsett vilken man väljer gör man säkerligen inget dåligt val.

Det är väl lite en smaksak, det bästa hade varit att gå till en affär och klämt och känt på dem båda, för att se vilken som passar ens ergonomi/händer bäst. Sedan kan en sådan sak som menyssystem osv vara något man fäster stor vikt vid, men har man inte haft ngn av de både märkena tidigare så tror jag inte heller att det är så stor skillnad, då lär man sig det på den man köpt. Kan tänka mig att det kanske är lite "jobbigare" om man är van vid ena märkets menyssystem och skall ändra över till andra märket.

Ang objektivet - beror helt på vad du skall fotografera. Som jag förstått det är det ett bra "vardagsobjektiv", men vill du fotografera makro (närbilder) så måste du ha ett makroobjektiv, och vill du fotografera t.ex. djur i vilt tillstånd så att du är på lite avstånd från dem måste du ha ett teleobjektiv.

Men det objektivet som medföljer är nog ett bra objektiv att börja med, så tror jag att du märker rätt snabbt om och i så fall vad du saknar.

mvh Martin

lucithecat
0

tack så jättemycket för det svaret =) tänkte mest börja med naturmotiv..ut i skogen o fota omkullvälta träd o växtligheter..och givetvis vill jag försöka få lite fina bilder på mina katter och andra djur i närheten.

Längtar riktigt efter att få börja trycka av Räcka ut tungan

Tack igen för det bra svaret =)

Melianna
0

Jo dom är nog ganska likvärdiga.. personligen tycker jag att D40n har ett lite bekvämare grepp, men det beroro säkert på vem som håller i den;) Vad det gäller dessa två kameror så tycker jag att det är lite dumt att D40n inte har ngn af motor, (autofocus) dvs man måste köpa objektiv med af motor, du kan alltså inte använda vilka objektiv du vill när du ska köpa fler.

MVH Anna