Utmaningen - omgång 6
Temat för denna omgång är DRÖM. Drömlikt, drömskt, mardröm, dagdröm… fritt att försöka hitta på nåt som har med dröm att göra alltså!
Reglerna:
- En bild per person
- Bilden ska tas efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- Man har en ca vecka tid på sig att ta och ladda upp sin bild
- När alla bidrag kommit in ger alla deltagare inom loppet av ca 4 dagar en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. Är totala bildantalet 5 eller mindre är det 6p totalt som delas ut, max 3p till en och samma bild.
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast torsdag kväll 27.10 kl 23, eller om 10 bilder laddats upp i god tid före det, senast kl 8 morgonen efter det antalet uppåtts.
Lycka till! 
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Är det nån ännu som har tänkt delta? I så fall kan vi förlänga tiden lite, kanske till söndag morgon. Det är ju lite knapert med bara tre bidrag…
Om mitt ben blir bättre så kanske jag kan försöka fånga någon bild. Kan knappt gå just nu och det är därför jag inte har deltagit, men jag ska försöka i helgen men får ni inget bidrag så har jag inte kunnat ta några bilder.
men sanningen är att jag ska till min syster imorgon, kanske man kan få någon bild där.. hehe, ideerna kommer upp nu! 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
ginaback - Snygg bild, intressanta färger och efterbearbetning i övrigt. Definitivt dagdrömmande. Bra skärpa på rätt ställe. Gillas! 2p
majlar - Satt länge och funderade på vad du fotograferat här. Är det en ljusstråle som passerat en kristall och träffat en vägg? Bilden är för mig lite i enklaste laget för övrigt, en lite intressantare bakgrund hade varit trevlig tycker jag.
JazzBass - Min bild.
erifax - Här var det riktigt infernaliskt hett! Skärpan känns inte helt hundra, men känslan har du fångat superbt bra och det kompenserar för skärpan. 2p
Schnauzertik - Spöklig stämning här. Kallt och ruggigt. Tekniskt ser bilden något överskärpt ut i trädtopparna, och så hade jag velat ha lite större skärpedjup. Men i övrigt gillar jag bilden starkt. 2p här också.
ginaback - Helt klart någon som drömmer sig bort! Väldigt fint taget i profil och fin efterbehandling av bilden. 2p
Majlar - Kristallreflex? Kunde ha blivit lite mer levande med en annan bakgrund kanske.
JazzBass - Får mig att tänka på slut scenen i filmen IT. Kuslig men samtidigt ganska facinerande. 2p
erifax - Min bild
Schnauzertik - I sanning lite halloween här. Bra bild men tycker "kvisten" i förgrunden förstörde lite men inte så mycket. Kompenserar upp det med spökligheten. 2p
Ginaback. Fiffigt att dutta med klonstämpeln för att få en bubblig och drömmande förstärkning på bilden. 1p
Jazzbass. Snygga färger. Dock lite störande med gatlyktsstolpar och andra pinnar. Förstör lite av det mystiska. 1p
Erifax. Eld är alltid en mardröm om man blir drabbad.
Schnautzertik. Bästa bilden. Den visar på hur en riktig mardröm kan vara. Snygga färger och spännande ljus. Det kryper lite i kroppen när man ser bilden förstorad. 4p
ginaback
Skönt drömmande uttryck. Snygga färger och efterbehandling som bidrar till intrycket. Skulle kanske haft mer genomskinlighet på de pålagda mönstren. 2p
majlar
Öppet för flera tolkningar
- Aura, men en aura brukar väl omge person eller föremål, fast här är den utbruten. - SciFi, något på resa mot framtida drömmar- Kristall, spådom om framtiden och vad vi drömmer om. Kanske lite för minimalistisk men det är en smaksak. Kreativt 1p
JazzBass
Snygg bild som har det mesta men kanske inte självklar koppling till dröm. Asocierar till en väg mot ett liv efter detta och ljuset som möter, eller som ivrig fantasyläsare ljuset som är bortom gudarna (Katharine Kerr och Landet Deverry)
Hade vunnit på avsaknad av "störande element" men man kan ju inte gå och såga av pinnar o sånt. Hittar inte riktigt var du lagt skärpan (är det aningen diffraktion?) 2p
erifax
Eld kan vara både på gott o ont, men med rubriken så blir det en förmedling av hetta o katstrof så visst är det en mardröm. Ser ut som att det är grenar som brinner så det är väl närmast en skogsbrand. Skulle gärna sett lite mer skärpa. 1p
Schnauzertik
Egen bild
Värd för Pensionärer
#12 - Skärpan hade jag i huvudsak på träden, men jag
*tror* att jag snurrade lite på fokusringen under exponeringen (13s) för att få en lite softad look (tycker om att experimentera med sånt), men är inte säker på om jag gjorde det på just den här bilden. Effekten blev i alla fall inte så uppenbar. Den lilla bländaren på f/16 påverkade säkert också hur stor effekten blev.
ginaback, min bild.
majlar
lite enkel bild, men snygg!
jazzbass
snyggt! jag gillar verkligen det gula som lyser bland träden i bakgrunden, härliga färger! 2p
erifax
snyggt med elden, gillar det starkt. tycker att den är bra som den är! 2p
Schnauzertik
Snyggt tagen från marken, lite störande med pinnen framför kameran, annars gillar jag färgerna och vart du satt fokusen! 2p
Poängen denna gång:
ginaback
7
majlar
1
JazzBass
7
erifax
5
Schnauzertik
10
Grattis Schnauzertik för ännu en vinst i Utmaningen! :-)
Vad ska vi ta för tema nästa gång? Jag skrev för ett tag sen ett inlägg med länkar till olika sidor med kompositionsteori, och började fundera om vi skulle ta ett tema på nåt som har med bildkomposition att göra, t.ex. linjer, tredjedelsregeln, naturlig inramning eller så. Själv tycker jag "linjer" skulle vara intressantast. Vad tror ni om det?
Här är några länkar som förklarar vad jag menar med linjer:
http://www.digital-photography-school.com/converging-lines
http://photoinf.com/General/KODAK/guidelines_for_better_photographic_composition_lines.html
http://www.digital-photography-school.com/working-the-lines-in-your-photography
Linjer kan säkert vara intressant och det blir verkligen en utmaning.
Har lite mycket just nu så är inte säker på om jag hinner få till nåt.
Värd för Pensionärer