Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 4358 ggr
fotogymnast
2

Gymnastik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna vilja ha kritik på de här 3 bilderna(har för mig att det var max tre bilder man får lägga upp?). Bilderna togs vid Mälarcupen för några helger sen. De bilderna som jag tänkte lägga upp här är på Jonna Adlerteg som i helgen var en av två svenska reprensentanter vid VM, Ece Ayan som är en av de främsta juniorgymnasterna i Sverige och som satsar mot OS 2016 och den tredje vet jag inte vem det är ;)

Tycker det är riktigt kul att fota sport, speciellt gymnastik eftersom jag har hållt på med det hela mitt liv(slutade dock för en vecka sen). Bilderna är tagna från en läktare med Nikon D5000 och Tamron 70-300mm.

Så, vad tycker ni om dom? Vad är bra/dåligt? Vad kan jag göra bättre nästa gång?

Sen undrar jag också vilka inställningar ni brukar ha då ni fotar sport? Jag får nämligen ofta bilder som är lite halvsuddiga då personen rör sig mycket.

MonisN
0

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

fotogymnast
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 2 Ece Ayan

fotogymnast
0

Okej, tack #1! Laddar då bara upp två bilder här. Bilder på Jonna Adlerteg, Eskilstuna GF, och Ece Ayan, Leksands GF :)

mieevnice
0

Eftersom att jag är väldans svag för gymnastik bilder (eftersom jag är gymnast själv) så gillar jag båda!

Men den sista känns magisk!

uffelarsen
0

tryckfelsnisseSkrattande

uffelarsen
0

Helt ok bilder, det är svårt att fota inomhus, när jag har fotat kampsport så ligger jag på en bländare f2.8 och en slutarhastighet på 1/250s - 1/500s beroende på vad det är jag vill visa. Hastiga rörelser behöver snabba slutartider om man vill "frysa" rörelsen , ett sätt är att höja iso inställningen för att kunna få just lite högre slutartid. Men du hade behövt att justera vitbalansen, då bilden är väldigt gul. Sista bilden var klart godkändGlad

DesK
1

Tråden är j öppen för kritik!

/Désirée

fotogymnast
0

Vänta… Va det jag som la bilden här elr har nån flyttat den? :P Va den i fel kategori?

Tror jag la den i Kritik Medel…

DesK
0

#8 Se #1!

/Désirée

fotogymnast
0

Ja men jag fattar inte… Vad va det som va fel? :P

fotogymnast
0

Jag skrev att jag skulle lägga upp tre bilder men jag la ju bara up två?

DesK
0

#11 Det kan vara det som strular för dig här. I vilken kritikgrupp vill du ha denna tråd?

/Désirée

fotogymnast
0

Kritik medel :)

DesK
0

Fixat!

/Désirée

fotogymnast
0

Tack så mycket! :D

Jalking
0

Du har lyckats bra!
Även jag har försökt fota Ece flera ggr, så jag vet hur svårt det är att få till en bra bild. Hon är för snabb och bakgrunder är alltid rörig med redskap och reklamkyltar.

Här är några av mina försök

fotogymnast
0

Tack!

Ja, det är riktigt svårt att fota gymnastik! Har fotat trupp flera gånger, men det här var första gången jag fotade AG. Ag är lättare på ett sätt, eftersom de gör flera saker "mellan" själva volterna som är fina att fota. Volterna blir så lätt suddiga. I trupp kör man ju volterna sen springer man tillbaka, kör andra volter osv. Då är det själva volterna man vill åt men i AG finns det så mycket annat att fota! Om du förstår vad jag menar.. ;)

Dina bilder va ju också riktigt bra! Har du fått möjlighet att fota Ece på någon träning? :)

Jalking
0

Jag har varit några gånger på Eces hemmaarena i Leksand och fotat. Det blir nog fler möjligheter.

fotogymnast
0

Gud va kul! Önskar jag också hade fått det.. ;D

Tränade i samma hall och samtidigt som Veronica Wagner för några år sedan men blev ju inte precis att man tog med sig kameran för att fota.. Jag höll ju på med mitt å hon med sitt om man säger så :P

Martin
0

Vill man inte ha rörelseoskärpa ("suddiga bilder på rörliga föremål") så är det snabba slutartider som gäller. En grundregel (som såklart inte gäller alltid utan det beror på olika faktorer som också påverkar bilden som ljus osv) är att man skall ha ungefär dubbla slutartiden mot brännvidden. Det finns olika "regler" för det där och man får väl anpassa lite själv men man kan väl ha det som utgångspunkt i alla fall.

Så har du ditt 70-300 på kortaste brännvidden skall du ha runt 1/140 s eller snabbare slutartid och har du den på 300 mm så skall du ner på runt 1/600 s eller snabbare.

Vill man ha helt frysta rörelser är mitt tips att man försöker få slutartider på ännu kortare tider.

mvh Martin

fotogymnast
0

Tack för tipsen!

När jag sätter den på kort slutartid brukar det ofta stå att motivet är för mörkt.. "/

Martin
0

#21 Ja, för att det skall kunna bli bra bilder måste sensorn ha en chans att få in tillräckligt med ljus - och ju kortare slutartider ju längre tid tar det för att få in ljus. Du kan testa att höja ISO eller ändra till en mindre bländare (större värde) för att få in mer ljus om du har möjlighet att ställa in de sakerna.

mvh Martin

fotogymnast
0

Okej, tack! Ska prova det nästa gång :D