Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1453 ggr
fia-mia
0

(H) Formulera bildbudskap

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu i höst har vi haft ett arbete i skolan inom ämnet bild. Det gick ut på att ta en bild som förmedlade en identitet. Så jag visar upp resultatet här så jag får se om ni tycker jag har lyckats. Det är alltså jag som är på bilden och jag har komponerat bildytan samt valt inställningar, min kompis har tryckt på knappen.

Målet för MVG var:

"Du gör en bild med bildbudskap som fångar en betraktare och väcker intresse.  Din bild sätter frågor under debatt och har ett mer komplext innehåll genom att den kommunicerar på flera nivåer.  Du utnyttjar teknik och material på ett konstruktivt sätt för att förstärka bildbudskap."

Tillägger att jag går i nian, så målen är anpassade till att vara uppnårliga även för de som inte har fotograferingsintresset.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Martin
0

Din bild väcker intresse och jag blir nyfiken. Vad är det för tjej som går förbi? Varför sitter personen i en lövhög och dricker l - och kan personen verkligen ta hand om en hund? (får missbruksassociationer till personen och normalt sett är missbrukare inget vidare för husdjur).

Vilket budskap ville du ge? Hur tänkte du runt bilden?

mvh Martin

fia-mia
0

Du tänker helt rätt. Identiteten skulle vara en hemlös missbrukare. Min tanke var att funderingarna skulle gå vidare till: varför är han hemlös? vems fel är det? kan han ta hand om hunden? går personen bara förbi utan att bry sig om personen som sitter på marken? varför bryr sig inte samhället?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus