Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2125 ggr
ettlitetalias
0

Fixa till en Mamiya Universal

Har en gammal Mamiya Universal här hemma som jag tänkt börja använda, men det känns som att den kan behöva en hel del tittandes på först…

Har tre objektiv, ett 100mm, ett 90mm och ett 150mm.
Av dem tre så fungerar 100mm bäst. Fokusringen är lite seg på sina ställen, men det blir bättre allt som jag använder den. Det stora problemet är slutaren dock! På 1/500 så fungerar den som den ska, men på resterande så går det segt att få den att sluta.. På de riktigt låga talen får jag helt enkelt fysiskt ta och stänga slutaren manuellt.

Hur servar man enklast en sån här kamera själv? Vill inte lägga ut en massa pengar på att skicka iväg den då den inte är min och jag är inte säker på om jag kommer få/vill behålla den.

Inkanyezi
0

Slutaren ska så klart helst göras ren. Det är smörjmedel som har beckat ihop, och den behöver tas isär, göras ren och smörjas igen. Det är ingenting som rekommenderas att göra själv om man har tummen mitt i handen, och det är ganska lätt att ställa till det värre.

Jag har gjort såna jobb några gånger förr, men då hade jag utrustning, bland annat en ultraljudstvätt av samma sort som urmakare använder.

Nu har jag inte haft någon Universal, men sitter det inte en slutare i varje objektiv?

Om man ändå sätter igång att göra ren den så behöver troligen objektivsnäckorna också göras rena och fettas om, och avståndsmätaren behöver kanske också smörjas om.

När man ändå gör ren slutaren bör man passa på att göra ren objektiven också. Det blir ofta en beläggning på dem med tiden, svampbeväxning, och även om det inte syns särskilt mycket så sänker det kontrasten. Gluggarna till Mamiya 6x9 lär vara mycket bra, så det kan vara en trevlig kamera att ta bilder med.

ettlitetalias
0

Jo, varje objektiv har en slutare. Ska se hur jag gör då! Har skruvat isär objektivet redan, men ville inte pilla för mycket.. Skulle symaskinsolja fungera att smörja in med?

Inkanyezi
0

Nej, symaskinsolja beckar alldeles för fort och är oftast för tjock. Inte ens innan den har beckat kommer den att smörja tillräckligt bra för en slutare. Den kommer att göra att den går segt.

Dessutom är det mycket svårt att föra på lagom mängd, eftersom även den finaste olja ofta ger för stora droppar om man försöker föra på den med exempelvis en nål. Om man använder olja för smörjningen får den bara föras på vid axeltapparna. Allt överskott måste torkas av. Minsta oljedroppe på slutarlamellerna kommer att göra att den inte funkar som den ska.

Litium eller PTFE fungerar, och den enklaste smörjningen av slutarlamellerna är att doppa dem i PTFE-smörjmedel och torka av dem ordentligt. Om det är för mycket PTFE på dem kommer det att damma inne i objektivet och lägga sig på ytorna som är närmast slutaren. Man måste låta PTFE-emulsionen torka ordentligt innan man sätter ihop slutaren igen.

Samma behandling av tidsverket, det som stoppar upp slutaren till lämplig tid. Om det smörjs med PTFE kommer det aldrig mer att becka igen.

Objektivsnäckor smörjs med litiumfett, typ chassifett. Vanligt smörjmedel alltså, sånt som används till maskiner och bilar. Även här ska överskott undvikas. Det brukar funka om man först lägger på fett, sedan drar ihop snäckorna och torkar av allt överskott, och sedan öppnar och torkar av igen innan man sätter ihop.

ettlitetalias
0

Ajsing så petigt det ska vara då haha! Får nog lov att ta mig en funderare på om jag verkligen vågar mig på att pilla på objektiven.. Såg att nya kostar ett par tusenlappar, och även om de är i jättedåligt skick (ingen fungus dock!) så vill jag nog inte riskera att förstöra dem…