Hon utgav sig för att vara jag
En tjej har stulit bilder från mig och utgett sig från att vara jag på sin blogg. Bilderna är väldigt intima bilder som jag fotat själv och lagt ut på min egen blogg för att dokumentera min egen graviditet.
Hon har tagit bilderna, startat en blogg och skrivit att det är hon själv. Hon har publicerat bilder på mitt ansikte och skrivit att det är hon, självklart massor med bilder på min mage och skrivit att det är hon och även en bild på min dotters ultraljud och påstått att det är från hennes eget ultraljud på hennes eget barn (som alltså såklart inte finns).
Bloggen är nu raderad efter att jag skrivit en kommentar i bloggen om att jag hittat till bloggen och frågat hur fan hon har mage att stjäla mina bilder.
Frågor;
Jag lyckades bara ta 1 print screen på sidan innan bloggen raderades där man ser 3 av bilderna som stulits. Dock om man googlar kan man fortfarande se en förhandsgranskning på vissa ställen på bloggen där man kan se att det ligger ytterligare 5-10 bilder på mig. Jag vet att det rör sig om betydligt fler bilder eftersom hon bloggat i 3 månader, men de är de bilderna man kan se nu eftersom bloggen är raderad.
Är det tillräckligt med bevis med 1 print screen på bloggen och sen förhandsgranskningar på google om man vill anmäla? Jag vill anmäla.
Hur fakturerar jag henne? Jag har bara hennes mailadress, dock vet jag att alla hennes uppgifter borde finnas hos blogg.se (där hon bloggade), i alla fall alla de uppgifter hon angett vid registrering. Dock ger bara blogg.se ut dessa uppgfiter till polisen såklart.
Hur går jag vidare nu?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Fy tusan att råka ut för sånt skit. Jag rekommenderar du tar kontakt med bildombudsmannen - http://www.bildombudsmannen.se/
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Detta visar än en gång hur tråkigt det kan bli med bilder på Internet, Hon måste ju uppenbarligen ha någon form av problem eftersom hon använder dina på högsta sätt personliga bilder för egen publicitet, men det är så nätet fungerar , vill man inte riskera att hitta sina bilder överallt så är enda alternativet att inte lägga ut några bilder alls. Men om man vill visa släkt och vänner bilderna så kan man ju alltid skapa en en mapp för dom med lösenordskrav, då blir det lite säkrare. Så har jag gjort på min sida. Sedan tror jag inte att det kommer att hända så mycket genom en anmälning tyvärr, om hon inte har skrivit på ett kränkande sätt, man skulle också kunna prova med att hon har "stulit" din identitet på nätet , men inte heller det har någon större prioritet hos myndigheterna. Jag förstår hur du känner dig, och man blir samtidigt lite ledsen som man blir hyperförbannad. Hoppas det löser sig.
#2: Men att tänka att 'vill jag inte ha bilder stulna är det bäst att inte lägga ut några' kan man väl inte göra! Det är som att tänka att 'vill jag inte att någon ska stjäla min bil är det nog bäst att inte ha någon..'. En stöld är ju alltid en stöld och aldrig okej, det är ju ett brott mot Upphovsrättslagen. Men tack, jag hoppas också att det löser sig :) #1: tack för tipset! Har fått en del råd från honom och han tycker att ärendet ska drivas till domstol. Dock funderar jag över vilka kostnader det skulle medföra, om det kostar mer än vad det smakar så att säga. Jag vill såklart att rätt ska vara rätt, men står jag där med skulder sen så känns det mycket mer värt med en ilsken varning och en polisanmälan. Är det någon som drivit på ett sånt här fall och anmält, fakturerat eller stämt?
Jag tycker du kontaktar polisen. Det här är inte bara bildstöld utan också identitets stöld och det är allvarliga saker. Dom vet nog hur du ska agera. Som #2 säger, så kanske inget händer men då kanske ändå tjejen förstår att det är allvarligt det hon gjort. Undrar just hur man mår när man gör så här.
Det måste varit väldigt obehagligt att upptäcka detta.
Jag tycker att du bör fundera på att polisanmäla detta, vet inte exakt vad det skulle kunna rubriceras som men något bör det vara. En polisanmälan kostar inget och en eventuell rättegång kostar inget - dock är det nog en lång process då det inte lär vara prioriterat och inte heller säkert att det drivs till åtal.
En stöld av bild är civilrättslig och hanteras normalt inte av polisen även om man såklart kan polisanmäla en sådan också, men det hanteras oftast civilrättsligt eftersom att det inte är stöld på samma sätt. Bildombudsmannen som du tydligen redan har kontakt med eller haft kontakt med tar ibland på sig att driva sådana ärenden och då brukar han ta en viss del av den eventuella ersättningen som sin ersättning, och jag vet inte hur det blir om man skulle förlora målet - om man då får betala honom från egen ficka eller om han själv står för den kostnaden då. Väljer man att själv driva ett civilrättsligt mål så kostar nog stämningsansökan i sig (är inte säker men tror det) och sedan kan man få betala eventeulla förhandlingskostnader och eventuellt även advokatkostnader. Det kan med andra ord bli dyrt…
Angående bildombudsmannen skall man tänka på att det är en privatperson som förvisso är insatt i lagarna i detta ämnet men driver en rörelse för egen vinst (yrkesmässigt alltså, inte som privatperson), det är alltså inte att förväxla med någon myndighetsperson eller rättsinstans som jag vet att många tror att det är.
mvh Martin
Hej Tina.
Det första du ska göra är att skicka en faktura till personen i fråga, bifoga även skrämdumpen. Bildstöld ses det allvarligt på. Förklara även att hon har utgivit sig för att vara du. Hur gammal är personen i fråga? Tonåring dvs under målsmans ansvar? I så fall ska du kontakta dennes föräldrar.
Förklara att du kommer gå vidare till tingsrätt om betalning inte sker, ang bildstöld.
Blir nog inga problem för dig, så fort din faktura anländer så kommer denna människa att sätta sig in i gällade regler ang bildstöld tro mig. Inte kul att sitt i tingsrätten och försöka förklara hur bilderna hamnade på hennes blogg.
Förklara även att hon kommer att få stå för era konstader vid förhandlingarna.
Då verkar det inte så stora pengar att betala dig för dina bilder.
Lycka till.
Jag måste bara säga att jag tycker det är ett klart värre brott att utge sig för att vara någon annan, att ta någons identitet är brottsligt och har troligen ett större straffvärde än en bildstöld (sen är det väl osäkert hur hårt det bedöms eftersom det mest verkar vara en förvirrad/osäker/sjuk(?) människas infall)
Trist att behöva råka ut för det där i vilket fall som helst!
#4: Väldigt obehagligt! Hon skrev ju visserligen inte saker i mitt namn med min bild, men hon påstod ju att det var hon på alla bilder. Folk som känner igen en lär ju tro att det är jag i så fall, som skriver det hon skriver.
#5: Tack!
#6: Har du gjort det förut?
Jag är osäker på vem personen är. När man mailar personen kommer det upp ett namn (vem mailet är mottaget från), och personen har också påstått en ålder. Jag ringde skatteverket idag och bad om adressen till alla i den åldern med det namnet och fick 3 adresser. Dock är jag osäker på om detta inte stämmer, att hon ljugit om sin ålder t.ex. och då har jag ju också fel adresser såklart.
Domänen har uppgifterna, antagligen ip numret som man kan spåra, och när jag kontaktade dom så berättade dom att dom uppgifterna ger dom bara till polisen. Men om jag går till polisen och ber om dom uppgifterna lär dom ju inte ge mig dom, eller?
Man kan kräva fram uppgifterna genom domstol har bildombudsmannen sagt, men det vore skönt om man kunde göra rätt för sig och fakturera utan att dra in domstolen det första man gör..
#7: Skittrist! Folk som inte kan skilja på mitt och ditt gör mig galen!
Jag gissar att hon inte är speciellt förvirrad eller sjuk, utan försökte tjäna pengar på bloggen. Hon väckte ganska mycket uppmärksamhet och skrev saker som gör folk nyfikna och upprörda, vilket lockar läsare. Jag tror att hon hade gjort en plan faktiskt. Men det är bara min gissning!
Vill du söka själv efter personer med ett visst namn eller ålder eller plats eller liknande så prova t.ex www.ratsit.se. Egentligen inte det den site'n är till för med det är en ganska bra bieffekt…
#9: Jo, men jag har fått tag på 3 adresser genom skatteverket där det bor personer med det namnet i den åldern. Alla som finns i Sverige tydligen. Men jag är inte helt säker på att någon av dom är hon, eftersom det är ju lätt att ljuga om sån ålder. Sen kan hon ju fylla år i december t.ex, som jag, och då är hon plötsligt född ett annat år och jag har fel adresser.
Är du född 1970 är du ju 31 i år, men du kan vara född i december 1070 och då är du bara 30 (och jag ringer till skatteverket och säger att du antagligen är född 71 eftersom du säger att du är 30 år), förstår du hur jag menar? :)
Därför är jag lite osäker på att jag hittat rätt, trots att jag sitter på 3 adresser nu.. Vet inte riktigt hur jag går vidare här ifrån.
Ja, ett tips är ju att du innan du gör något ser till att vara säker på att du har rätt person, annars är risken att det är du som gör något fel.
Nej, polisen lär inte ge dig uppgifterna men de kan ju använda det i sin utredning om du anmäler id-stölden.
mvh Martin
#11: Tror du det kan vara så lätt som att skriva ett brev till de 3 adresserna och be om ett erkännande och se om någon svarar?
Jag vill ju såklart vara helt säker, jag tänker inte skicka något någonstans som jag inte är säker på. Vet inte om jag vill gå till domstol och kräva uppgifterna innan jag ens fått tag på personen i fråga, men det kanske är så man måste gå till väga?
Jag ska absolut gå till polisstationen och ta med mig det bevis jag har och göra en anmälan, men det känns som att det bara kommer viftas bort av dom.
Det skulle jag vara mycket försiktig med att göra. Hade jag fått ett brev från någon där jag ombads att erkänna det ovannämnda hade jag övervägt att göra polisanmälan om falsk tillvitelse (att man säger att någon har begått ett brott).
mvh Martin
#13: Jag tänkte att man kanske kan formulera det snyggt? Alltså vara tydlig med att man söker en person och att brevet går ut till flera. Inte skriva att "jag vet att det var du" utan formulera det på något sätt som att "vet du något om det här? Ring mig gärna så kan vi prata om det och komma överrens om hur vi går vidare" och hoppas på det bästa. Fast det är väl inte så troligt att få ett erkännande..
Kan ju vara ett sätt, men som sagt - den som gjort det lär ju knappast erkänna… Jag hade inte gjort så.
mvh Martin
#15: Haha, nej jag hade aldrig heller erkänt. Det är nog inte något bra sätt att gå till väga.. :P
NU har jag fått tag på henne på mailen!!
Hur mycket är rimligt att fakturera för varje bild? Bilderna är tagna med mobil men kommer aldrig kunna återskapas eftersom de är en dokumentation av en graviditet.
Bifogar en liten bild av en av de bilderna som är använda.
Jag tänkte ta 490kr per bild (245kr + 100% påslag). Är det rimligt? Bilderna är inte så vackra, men väldigt speciella och faller ju under kategorin "unik" bild som inte går att återskapas.