Råd om kameraköp?
Finns det några kameranördar här?
Jag är fotoälskare sedan många år och har tänkt köpa en ny kamera, men skulle vilja ha lite råd.
Främst så tycker jag om att fota naturbilder, dvs. allt från djur till träd, blommor, fäbodar och vackra vyer. Även arkitektur. Bra porträttbilder är också viktigt, samt att det måste fungera bra att fota inomhus utan att det blir blurr.
Färger och skärpa är viktigt. Och ja, jag är rätt så stadig på handen
Vilken av dessa skulle ni välja om ni var jag?
- tz20
- fz100
- hv9x
Min budget är max 5000 kr, men gärna lite under.. då räknar jag inte in eventuella extraobjektiv!
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Kameror är inte mjukvara,
så jag flyttade din fråga till Fotoutrustning. Sen hade det varit bra om du hade talat om vilket märke det är innan du skriver modellbeteckningen. Vad jag fattar är de 2 första panasonicmodeller och den tredje är en Sony? Sonyn verkar i sådana fall vara jämförbar med Canon G12 som är en avancerad kompaktkamera med många inställningsmöjligheter, medan Panasonic tz20 verkar vara en enklare kompaktkamera. Så allt handlar om hur mycket manuella inställningar du vill ha och hur stor kameran får vara. Ett stativ är alltid bra extrautrustning, även när man har en kompaktkamera. Vidare så verkar ingen av modellerna ha någon möjlihet att byta objektiv..
/Désirée
Nej, sorry.. det är inte mjukvara.. men jag hittade andra liknande trådar där tyckte jag, så jag velade var jag skulle sätta den
Ja jag valde faktiskt medvetet att inte skriva ut märket just för att jag inte vill att nån ska säga att "jamen det märket är ju bäst, köp en sån!", att de är insnöade på märke. Den ena Panasonic-kameran ska man kunna byta objektiv på och den andra är väl en superzooom. Jag har själv läst teknik under min säljutbildning så jag vet ungefär vad som teoretiskt är att föredra för mig, men då jag inte har haft möjlighet att testa kamerorna själv så ville jag fråga folk som kanske har mer erfarenhet och koll
Jag har ingenting emot manuella inställningar. Storleken är av underordnad betydelse för jag tänker prioritera saker som skärpa och färger 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland