Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2816 ggr
[PeterWem]
0

Billigt macroobjektiv för Canon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

M42 är en gammal fattning som inte används längre på moderna kameror. I dagens Canonkameror är det EF eller EF-S som gäller. Detta innebär att M42 har rasat duktigt i pris. Fördelen med M42-objektiven är dessutom att bländaren är manuell på objektivet.

Det man behöver är följande:

Mellanringar, runt 250 kr på tradera.

En adapter för m42 till EF, runt 200 kr.

Ett M42-objektiv, mellan 100-400 kr.

En parentes är att det finns m42-objektiv som kan sticka för långt in i fullformatskameror som 5D och skada spegeln.

[PeterWem]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Exempel på bild syns här nedan. Själva blomman är runt en kvadratcentimeter stor.

Inkanyezi
0

Jovisst, precis så har jag gjort med min Panasonic. Adaptrar för M42 som man kan ta närbilder med finns till i stort sett alla systemkameror, och med en del kameror kan man också ställa avståndet till oändligt; det gäller främst de spegellösa, men också exempelvis Pentax.

En sak som är värt att tänka på om man tänker skaffa ett gammalt objektiv är att det är mycket viktigare med bra antireflexbehandling när man använder digitalkamera. Många äldre objektiv ger sämre kontrast; man bör välja optik med flerskiktig behandling. MC, SMC, EBC och andra beteckningar kan ange att objektivet har bra ytbehandling. Peter Wemmerts objektiv från Zenit heter MC HELIOS, där MC står för Multi-Coated.

Man kommer undan mycket billigare med mellanringarna om man hittar dem på Myrorna till exempel. Jag köpte två satser mellanringar a 50 kronor på Myrorna och en bälg för 80 kr, alla med M42 gänga. Jag hittade också mellanringar M39 som man kan sätta gamla Leica-objektiv i eller förstoringsoptik, och jag har en adapter mellan M42 och M39. Många av bilderna i tråden Får jag lämna några blommor är tagna på det sättet.

Jag har två adaptrar för M42 till min kamera, en vanlig och en med tilt, så att man kan luta objektivet mot bildplanet för att lägga skärpan utefter en annan yta än parallellt med sensorn. Tiltadaptern använder jag väldigt mycket just nu, och det är en av fördelarna med spegellös systemkamera att man kan få ett sådant tillbehör och objektiv till vettigt pris.

Bilden på blåsippan är tagen med ett gammalt normalobjektiv från en Fujica med M42 gänga.

http://uploads.ifokus.se/uploads/cee/ceedee4a3333ec34eff3214432ea4826/anemone-hepatica-006.jpg