Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1873 ggr
ceiling8
0

Rak horisont?

Hur jag än försöker så blir horisonten till 99% sne när jag tar kort. Finns det nåt knep för å få rakare bilder? Jag har en canon eos 500d. Jag vet att det går och ändra efter men vill helst få "bra" bilder från början;)

(Fullt möjligt att jag har lagt inläget fel också..)

JazzBass
0

Kanske det finns nån funktion i kameran som gör att du kan få fram lite stödlinjer i sökaren att gå efter? Det finns åtminstone på de flesta nikonkameror, men jag vet inte hur det är hos canon..

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

onelund
1

Jag brukar använda mig av de fokuseringspunkterna som ligger horisontellt, tar man hjälp av dem brukar horisonten hamna rätt

http://onelund.com

ceiling8
0

Jo jag har provat det men sen när man kollar på bilderna i datorn så är dom snea iaf:/ Och någon stödlinje har jag inte hittat…

Schnauzertik
0

7D och 60D har virtuellt vattenpass i sökaren.

På 550D och en del andra kan man få stödlinjer på skärmen men då måste den ju ställas i live view så det är rätt begränsat., vet inte om detta finns också på 500D.

Värd för Pensionärer

[Fibbe]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade ett litet minivattpass på en ficklampa/skruvmejsel jag fick som reklam från något företag. Limmade på den på en sån där sak som skyddar blixskon. Funkar bättre än jag trodde.

ceiling8
0

#5 haha det var ju väldigt smart faktiskt!;)

MonisN
0

Det finns små vattenpass för både vertikalt- och horisontellt läge.

Vattenpass cyberphoto

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Lynxx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns även på tradera för ngr tior

/L

cinna
0

#2 Att jag inte tänkt på det förr!OskyldigGlad 1+ till dig för det

Vattenpass i all ära, men när det gäller att vara lite snabb så har i alla fall inte jag tid att kolla ett vattenpass ovanpå kamerahuset.
Är stativet på så javisst - men inte annars…

Skönt att man kan fixa till det i efterhand i datorn ändå Flört