Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1298 ggr
Moalinn
2011-10-21 16:02
0

(H) minivattenfall

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

nu vill jag ha lite kritik här , vet att det inte är min bästa bild men jag gillar den ändå på något sätt.

Det jag själva skulle vilja ändra på att att jag skulle gått ner lite i höjd med vattnet, men det är jag det.

Säg allt ni kommer på, Hård kritik är det jag vill ha och då vill jag verkligen ha det också. Vill utvecklas, har chans att utvecklas denna gången då jag har 10 min till den här bäcken :)

ska bara säga att jag hatar att fotografera när det är molningt, därav kan resultatet inte bli lika bra som jag hade velat.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

HellviHumle
2011-10-21 17:38
0

Jag skulle kunna tänka mig att du tar bilden lägre, om det går. Och gärna utan den övre fjärdedelen.

Efter att ha klickat upp den i full storlek så tycker jag att du kan testa att fota mindre delar av fallet också.

Fö gillar jag bilden som den är.

HH

Ylva-Li
2011-10-21 19:22
0

Jättefin bild!
Sambon kikade över axeln och tyckte också den var fin. (Han är väldigt kinkig, så det är en stor komplimangFlört)

Testa att gå ner lite, och gå närmare, så du tar bort den övre delen. Så man får lite känslan av att man är mer mitt inne i skogen. 
Exprimentera lite med slutartiden kanske? Det är alltid skoj! Vet inte om du har några gråfilter (ND), annars kan du ju gå dit när det är lite mörkare så att du kan ha lite längre slutartid utan att det blir för ljust i bilden.

Annars superbra jobbat!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JazzBass
2011-10-21 19:43
0

Tycker du lyckats helt bra med den här. Fin bild tycker jag men som du säger kanske inte nån riktigt extra med den. Några saker du kan tänka på om du vill få till en ännu bättre bild på bäcken:

Ta reda på när ljuset faller på som bäst, på kvällen eller morgonen, och ta dig dit då med stativ och hela köret. Fint ljus är det gemensamma för nästan alla riktigt bra naturbilder tycker jag. Är det skit ljus nån dag, vänta nån dag till.

Försök hitta en så intressant vinkel som möjligt genom att prova många olika vinklar. Prova zooma in och ut både med kameran och med fötterna, och se hur det påverkar bilden och skärpedjupet. Fast kompositionen här är helt fungerande och också ser rätt genomtänkt ut så ser det lite lite grann ut som du har siktat rakt ner mot fallet och knäppt av. Lite för rakt på för min smak. Prova gärna sänka kamerastativet så mycket du bara kan, som du föreslog själv, ställ in största vidvinkel och komponera så att du får en tydlig förgrund med t.ex. en sten som ögonen faller på direkt. Eller varför inte en insekt, och få bäcken lite suddig och i bakgrunden istället? Möjligheterna är oändliga, bara ut och experimentera! :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
2011-10-21 21:54
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för kritiken, precis det här jag behövde!

Vet mycket väl att jag hade kunnat gå ner, det märkte jag nu när jag kom hem.

Vad menar du med "så tycker jag att du kan testa att fota mindre delar av fallet också." ?

Jag ville ha en hel bild på naturen runt och fallet, och jag har tagit bilder på bara fallet också.

Yäh, säg tack från mig ;)

Jag försökte exprimentera med slutartiden, kunde inte ha längre då det blev väldigt suddigt då jag inte hade med mig stativet.

Har tyvärr inga gråfilter, men ska försöka vandra dit en sen eftermiddag (det sanna i allt va att det va solnedgång just då), ska bara få hit en kompis först.

Problemet med stativ där va att det lutade så otroligt mycket att jag själv var tvungen att hålla balansen för att hålla mig kvar och inte hamna i vattnet.

kan säga att jag gjorde mycket innan jag tryckte av, trädet på vänster sida är inte där av en slump. Men stod ju inte i en kvart för att få den perfekta bilden då jag verkligen hatade ljuset :p

Men ska testa mer nästa gång (vilket jag redan har gjort, har ju självklart fler bilder) och försöka fånga ett bättre ljus också.

Som sagt, tack för kritiken. Äntligen några som ger både bra och dålig kritik, grymt! Skrattande

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

HellviHumle
2011-10-21 22:13
0

#4 Jag menade att du kan ta "närbilder" på delar av vattenfallet. Om du titar på bilden i full storlek och tittar på "små" delar av fallet, så tror jag att du förstår hur jag tänker.

HH

Ylva-Li
2011-10-21 22:28
0

I den andra bild tror jag den skulle bli ännu fräckare med längre skärpedjup! :D Man vill gärna se detaljerna även där. (Även om jag säkerligen skulle ha gjort likadant. Är en sucker för kort skärpedjup.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||