Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 927 ggr
Ketang
0

Om ni fick bestämma?

Nu är det säkert många här som redan är medlemmar i div olika fotorelaterade klubbar. Men om vi säger att det inte fanns några klubbar alls utan vi skulle starta upp den enda klubben. Hur skulle ni vilja utforma den för att vara så attraktiv som möjligt? Vad skulle klubben ha för att ni skulle komma dit ofta?

[Fibbe]
0

Det som är A och O är ju engagerat och trevligt folk med mycket idéer och åsikter. Det gör nog allt i en fotoklubb!

Ketang
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Inga konkreta idéer om aktiviteter eller upplägg? Skrattande

Ja en klubb utan engagerad styrelse fungerar naturligtvis inte. Men vad är det som gör det där lilla extra?

JazzBass
0

Några aktiviteter vi har/har haft i min fotoklubb:

- Månadstävlingar med olika teman

- Årsteman - detta år har vi t.ex. satsat lite extra på svartvitt jämfört med tidigare

- Fotoutfärder, dagsutfärder och lite längre resor

- Gästföreläsare och kurser, bildvisningar av kända fotografer

- Nätforum (dock med ganska låg aktivitet)

- Samarbete med andra fotoklubbar

- Deltagande i nationella fototräffar och tävlingar

- Utställningar

- Fotoprojekt vi får betalt för (t.ex. skapa bildbank åt olika kommuner)

- Produktion av egna fotoböcker

Det där lilla extra kommer nog enbart av att ha en engegerad styrelse som organiserar och hittar på aktiviteter, och aktiva medlemmar. Alla ska dock inte behöva vara med på allt tycker jag… :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ketang
0

Okej, så här är det. Jag sitter i styrelsen i en fotoklubb. Bi har börjat tappa medlemmar och vi förstår inte riktigt varför. Vi har utflyckter, bildvisningar, kurser, månadstävlingar som slås ihop till en stor tävling för hela året osv osv. Månadstävlingarna har det varit extremt dåligt intresse för. Har fått i i snitt två bilder/månad! Vi ska göra en egen kalender, hjälpa en bank med några bilder till deras kalender OCH ska sätta ihop en bildbank till kommunen. Men det är nästan helt uteslutande styrelsen som fixar alla bilder! Vi får inget gehör från våra medlemmar. Det enda som verkar engagera ett 30tal medlemmar är när vi har vår årliga utställning på galleriet. Då blir folk helt plötsligt intresserade av att visa upp sina bilder. Men annars är det nästan helt dött.

Vi informerar alltid om fototävlingar som tex Rifo har eller andra tävlingar som har med foto att göra, men det är ingen som nappar på något. Mötena blir bara tommare och tommare. För ett år sen hade vi svårt att få plats med alla i lokalen och nu är det nästan tomt…

Vi har en fin studio som det nästan bara är jag och vår ordförande som använder. Vi har ett litet trevligt fik och en god sammanhållning. Ungdomsgruppen har körts i botten helt. Det verkar inte som dom är intresserade längre. Vissa omständigheter kring dom finns, med skola osv. Men alla andra som var så intresserade tidigare?

Jag vill gärna ha alla era tips ni bara kan komma på! Vi måste få vår lilla klubb att leva igen Skrattande

JazzBass
0

Det låter som ni försöker hålla uppe en hög aktivitet, vilket är bra. Svårt att säga vad som är fel. Kanske en stor del av medlemmarna inte tycker de har nåt att bidra med, och några kan ha tappat intresset för foto eller klubben i sig. Hur stor är klubben? Öppen eller sluten?

Min fotoklubb är i princip en sluten klubb med målet att ha bara aktiva medlemmar. Vi är ca 40-50 pers, jag kom med ifjol våras då tre slutade / fick lämna klubben p.g.a. för lite aktivitet. Hellre en liten sluten klubb med aktiva medlemmar där alla känner alla, än en stor klubb med massor av passiva medlemmar. Att klubben är sluten betyder att vi tar emot nya medlemmar bara mot ansökan, och för att kunna ta in folk behöver andra stiga åt sidan för att inte klubben ska växa sig alltför stor. Att vi är en sluten klubb betyder inte att vi inte är öppna med vår verksamhet, vi har bl.a. hemsidor öppna för alla, och andra än medlemmar är också välkomna att delta på kurser och utfärder. Det är bara antalet medlemmar som är begränsat. I övrigt är det i högsta grad en klubb för glada amatörer i alla åldrar. Vissa är förstås proffsigare och seriösare än andra men diversitet finns och jag tror inte att nån känner sig för dålig för att vara med heller.. :-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Ketang
0

Ja när vi startade explosionsartat med 100+ medlemmar visste vi ju att inte alla skulle stanna. Men vi var konstant 35-40 medlemmar på varje möte det första halvåret. Nu har vi tappat långt över hälften! Vi är nu ett år gamla som klubb och engagemanget i klubben består av styrelsen, enbart. Medlemmarna lämnar inte ens in bilder som kan gynna dom privat. Dom är inte intresserade helt enkelt.

Mimmi
0

En Facebook-sida eller liknande är ett väldigt bra sätt att synas och höras på, om ni inte redan har det!

Det verkar också som att ni behöver låta medlemmarnas bilder synas mer. Som du själv skrev så får ni ju flest intresserade till er utställning.