Hjälp med filöverföring
Har nyligen köpt en Nikon D5000 som funkar jättebra. Men när jag för över bilder och överföringen är klar kommer det upp en ruta där det står kortfattat "Dessa filer kunde inte importeras pga att de är i fel filformat eller att filerna är skadade." Under visas filnamnen upp. Hur kommer det sig att den gör så? Alla filer är ju i samma format och de borde inte vara skadade.
Tacksam för snabbt svar!
Jag fotar i RAW-format. Så om jag går via filhanteraren blir dte alltså inte så?

Ta minneskortet ur kameran och sätt i en kortläsare som är kopplad till datorn.
Använd utforskaren för att kopiera över filerna till hdd.
När allt är klart och du vet att filerna funkar, sätt minneskortet i kameran och formatera det.
Tack!
Måste putta upp den här tråden igen tyvärr. :( Problemet kvarstår trots att jag gör som ni sa. Idag skulle jag t.ex. lägga in drygt 700 bilder, men endast 400 kom in. Det står att den överför drygt 700 objekt men i mappen hamnar bara 400, resten blir kvar på kortet. Vad gör jag?

Det kan bero på att det finns en fil efter de där 400 som den tog, men som inte kan läsas av ett eller annat skäl, alltså om det finns ett fel på kortet. Då avbryts kopieringen, men du ska få ett felmeddelande. Men felmeddelandet visas bara en kort stund innan kopieringen avbryts. Det ska finnas i felloggen. Kolla om den tog filerna i ordning efter nummer och försök kopiera nästa fil separat. Markera sedan alla följande filer och försök kopiera dem.
#3 Måste bara fråga, när man formaterar kortet, betyder det att man raderar alla bilder från minneskortet eller betyder det något annat? 

Den korta förklaringen kan ses som att man "raderar" filerna, men ingenting raderas egentligen vare sig när man raderar eller formaterar. När man har formaterat är kortet förberett för att ta emot filer, det är vad formatering innebär, och kortet är alltså "tomt" när det är nyformaterat.
Jag ska försöka förklara lite förenklat:
Filerna på kortet är placerade i minnessegment efter en tabell, och utseendet på den tabellen avgör vilket filsystem kortet har. Filsystemet finns angivet i kortets första segment. Det vanligaste filsystemet på minneskort är FAT32, men det förekommer också andra format.
Filsystemet har plats för filer, och tabellen anger var på kortet filerna finns.
När man raderar, oavsett om man raderar en enstaka fil eller alla filer på kortet, så är det enda som händer att tabellen skrivs om, så att platsen där filen ligger markeras som ledig. Filen finns alltså kvar, men det finns inte något som säger var den ligger.
När man formaterar kortet skrivs en helt ny filtabell, och i de där första sektorerna anges vilket filsystem det handlar om. Inga filer raderas, utan det handlar fortfarande bara om filtabellen och även filsystemet. Vid formatering kan man ändra filsystem.
Kamerorna formaterar i nästan alla fall i systemet FAT32, och alla datorer kan läsa det filsystemet. FAT32 har en del svagheter när det gäller filnamn och annat, men i DCIM har man tagit hänsyn till det, så filnamnen i kameran är byggda för att inte ställa till problem i FAT.
När man formaterar i kameran skapas några mappar som kameran använder, så att kortet har förberetts för att användas i kameran. Om man formaterar kortet i datorn, så läggs inte mapparna till, men kameran brukar ändå lägga in dem när man använder det, förutsatt att kameran kan läsa filsystemet på kortet; annars måste man formatera det i kameran.
Det finns en variant till på formatering, där alla sektorer skrivs över. så att det verkligen inte finns några filer kvar, men det förekommer inte vid den snabbformatering som görs i kameran.
Filer som har raderats, eller ett kort som har formaterats av misstag, går att återställa om man inte skriver några nya filer på det. Det finns flera program som kan göra det, och det går bäst om man inte har raderat filer lite här och var och sedan fortsatt fotografera. Filerna på kortet bör ligga sammanhängande för att det ska gå att återställa dem. Det är ett av skälen till att man alltid ska formatera och inte radera för att kunna fortsätta ta bilder. Om man alls ska radera bilder på kortet, ska det alltid vara den sista och aldrig bilder mittemellan, för det vållar ofta problem, så att man inte kan få rätt på bilder som man tar.
Hoppas att jag inte har rört till det alltför mycket.
Hej jag har precis samma problem! jag kan se bilderna när jag har kortet i kameran men när jag sätter i det i kortläsaren så går dom inte att vissas:/
har kopierat dom till datorn men går inte att öppna i något pogram står ogiltig bitmaps bild format skadad fil..
Finns det något att göra eller måste jag acceptera att dom är oanvändbara?
Testade att formatera kameran när jag flyttat bilderna till datorn..men då försvan dom ju..hajar inte ricktigt det där med formatering.jag raderar bilder i mitten hela tiden..kanske något man ska tänka på
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
glömde säja jag har en liten casio kamera:)

Det finns ett program som kanske kan hitta fram de där filerna som försvann när du formaterade, om du inte har börjat ta några bilder på kortet efter formateringen.
Om du laddar hem PCInspector och installerar programmet på datorn, så kan du titta efter vad du kan få ur minneskortet med det programmet. Det är viktigt att du inte gör något mer med kortet innan du försöker återställa filerna.
Och man ska alltså helst aldrig radera bilder i kameran. Kamerornas operativsystem är inte lika utvecklade som i datorer, och när kortet blir fragmenterat kan det skita sig.
Rutinen är alltså:
- När minneskortet är nytt formaterar man det i kameran
- Man tar bilder på kortet men raderar aldrig några andra utom möjligen de som är sist
- När man har mycket bilder på kortet för man över dem till datorn
- När man har fört över bilderna till datorn tar man backupp, så att man har allting sparat om det skulle bli fel någonstans
- När man har en backupp formaterar man minneskortet i kameran igen
Om man vänjer sig vid att alltid göra så, så är det inte stor risk att det blir fel på minneskortet. De vanligaste orsakerna till fel är att man har raderat bilder mittemellan, att batteriet har tagit slut, eller att man har tagit ur batteriet när kameran är på, eller att man har tagit ur kortet utan att först stänga av kameran. Alla de sakerna kan orsaka fel på filsystemet.
Tack så mycket Inkan! ska lägga till dom rutinerna i fortsättningen. tagit ut bateriet med kameran på har jag gjort någon gång vet jag
Jag köppte en ny överföringsslad och då fungerade filerna som jag hade kvar på minneskortet:) men dom ejfungerande filerna som jag spartat på datorn och som jag tagit bort från kamran är fortfarande oanvändbara. kan jag lägga in dom på kameran igen, har du något annat förslag?

Om man har tagit bort filerna från minneskortet och inte tagit nya bilder, så kan ffilerna återställas, annars inte. Om filerna är korrupta i datorn kan man inte få dom bättre på något sätt, utan de är bara att acceptera som förlorade om de som finns på minneskortet inte finns kvar eller kan återställas.
Men, för att återställa raderade bilder krävs att man inte har tagit nya, eftersom de nya skriver över de gamla.
PCInspector är ett program som kan ta fram filer som är raderade, det finns fler.
Jag använder själv aldrig överföringsprogram för att ta över bilderna från kameran, sedan jag en gång gjorde det i fel ordning med ett buggigt sådant program som raderade mina filer från minneskortet uran att först spara dem på rätt plats på hårddisken; Photoshop Elements. Det var pedagogiskt. Dessutom gick det inte att stänga av albumfunktionen i version 3, utan jag var tvungen att radera programmodulen som sköter överföringen för att slippa den.
Numera raderar jag aldrig några filer innan jag vet att jag har dem sparade på rätt plats.