Analog systemkamera, Minolta 7000i
Finns det något värde i analoga systemkameror på begagnatmarknaden?
Jag har en Minolta 7000i, en Dynax. Till den har jag 2 objektiv med autofokus, ett 28-80 och ett 70-210. Telezoomobjektivet är minolta, men det kortare har jag inte ittat tillverkare på. Har dessutom en bra blixt till den och kameraväska.
Vad tror ni att det skulle ge och skulle någon överhuvudtaget vara intresserad av kameran?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Efter att en viss fotograf uppmärksammat hela svenska folket på hur man kan fuska digitalt har jag hört flera som börjat gå tillbaka till det analoga just för att inte bli så ifrågasatta. Nu vet jag inget om just din kamera och om det är en bra eller dålig rent generellt. Men jag kan nog tänka mig att det kanske kommer en viss efterfrågan på analoga kameror av bra kvalitét framöver. Är det en bra kamera du har tycker jag att du ska hålla på den lite och avvakta. Kika lite på Tradera och se om det börjar komma in analogt eller om priserna stiger. Då kan du sälja i rätt tid ;-)
Lycka till!
Att man kan fuska digitalt har aldrig varit en hemlighet.
Att man kan fuska analogt har heller aldrig varit en hemlighet.
Jag tror inte att det kommer bli någon större efterfrågan på analoga kameror. Tvärtom, snart är det dags för de två största märkena att lansera nya flaggskepp (med största sannolikhet digitala).
Till frågan så ska det stå Hasselblad, Mamiya osv på den analoga kameran för att den ska vara värd några seriösa pengar. Med undantag för väldigt sällsynta samlarobjekt såklart.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja som sagt så har jag inte en aning om vad det är för kamera. Och visst vet väl dom flesta att det går att fuska både analogt och digitalt. Men med dagens teknik är det väldigt enkelt att fuska digitalt. Jag vet flera ftografer som säger sig ska börja fota mer analogt nu efter skandalen med Terjes bilder och jag har svårt att tro att alla skulle köpa/äga Hasselbladare. Sen kanske fler hobby fotografer får upp ögonen för det analoga igen och dom köper definitivt inte hasselblad utan nöjer sig nog gott och väl med ex Nikon osv.
Minolta 7000i med objektiv. Om man tittar på ebay så 200-300.
Apropå hasselblad så kan man t.ex få en 500C med 80mm planar för ca 6000 eller kanske lägre i sverige, klart innom räckhåll för en hobbyfotograf.
Värd för Pensionärer

200-300? Då behåller jag hellre. Den är värd mer än så för mig och om andan faller på att fota analogt så har jag den kvar. Tack för svar.