Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2695 ggr
Ceciliaolucifer
0

Rimligt pris för lagning?

Min Canon Eos 450D la av för ett tag sedan, köpt 2009. Lämnade in den för kostnadsförslag hos Media Markt där den är köpt.

Fick tillbaka ett förslag om Pris: 3 379,50 SEK.

Då är det slutaren som har gått sönder.

Jag inser att det inte är värt att laga den eftersom ett nytt kamerahus för samma modell går på runt 3000kr idag.

Men är deras kostnadsförslag rimligt?

Jag tyckte verkligen om min kamera. Rynkar på näsan

Niklas
0

Jag vet inte vad du menar med rimligt, men jag har sett prisangivelser mellan 3000 och 6000 kronor för byte av slutare på olika canon-kameror. De sätter antagligen priset baserat på kostad för slutaren och arbetstid.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[PeterWem]
0

Är nog inte helt fel. Intervision brukar jag gå till direkt för att få grejerna lagade, men deras konstnadsundersökning går på runt 700 kr bara den.

Har du lyckats fota så pass mycket att slutaren åkt? Mer än 50000 bilder?

Ceciliaolucifer
0

Nej, jag har bara hobbyfotograferat och är inte ens i närheten av så många tagna bilder. Jag har fotat 5st illrar ca 100st bilder i månaden i två år.

Blixten slog upp mot mitt finger när jag skulle fotografera, alltså nästan snuddade bara. Efter 20st bilder blev det svart i mitten av bilderna, sen stod det error 99 och vi kunde inte starta kameran.

Jag har alltid varit varsam, den har aldrig gått i backen eller slagit i någonstanns. Jag är chockad!

[PeterWem]
0

Kan du titta in i kameran ifall slutaren hänger fel där inne?

Ceciliaolucifer
0

Jag är ju helt grön inom fotografering och kan verkligen ingenting om kameran i sig. Jag lämnade bara in den när den gick sönder.

Det kommer ta 1-2veckor innan jag får hem den från Media Markt, men kikar sen när den kommer tillbaka.

#4 Tack för att du engagerar dig!

Vad skulle det annars vara tror du om det inte var slutaren?

[PeterWem]
0

Startar inte kameran alls skulle det kunna vara säkringen som gått, men då brukar man inte hinna få ett errormeddelande. Error 99 är förövrigt ett allt i allo-felmeddelande.

Ceciliaolucifer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
[PeterWem]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nä, då är det inte säkringen. Då hade den inte vaknat alls.

När du får hem den kan du alltid kolla i kamerahuset hur det ser ut. Du har videon nedanför hur en slutare ser ut.

Först fälls spegeln upp, sedan öppnar sig slutaren. Du har liksom inget att förlora på att peta där inne om den ändå är kass och du ska köpa en bättre begagnad kamera.

Ceciliaolucifer
0

Inget vad jag minns fälldes upp, bara lät som att den inte kunde fällas ut? som att det satt fast.

[PeterWem]
0

Se här, någon som haft strul med sin 450D p.g.a. batterifel. Kan ju vara värt att testa om någon du känner har ett liknande batteri.