Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 893 ggr
AmandaChristina
2011-10-16 14:36
0

Problem med raw

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är de så att min kompis skrek på mig och sa att alla hennes bilder är förstörda. Och de visade sig att så fort hon lagt in sina bilder i datorn blev dom rosa och avlånga. Någon som har varit med om de förut. Hon fotograferar med en Canon eos 1100d och sen i RAW.

fia-mia
2011-10-16 16:32
0

För mig blir det så om jag använder multiexponeringar,

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

JazzBass
2011-10-16 19:00
0

Fråga 1: Har hon öppnat programmet i en bra råkonverterare som kan läsa Canons råfiler? (Kan vara en dum fråga men man vet ju aldrig…)

Fråga 2: Om svaret är "ja" på fråga 1, kolla att råkonverteraren är uppdaterad till senaste versionen. Canon 1100D är en ganska ny kamera och en äldre version stöder inte filer från den kameran.

Sedan, om allt ovan är i skick: Är minneskortet helt? Blir bilderna bra i jpeg?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
2011-10-16 19:03
0

Canon kan väl inte ta multiexponeringar förutom kanske 60d?

Värd för Pensionärer

AmandaChristina
2011-10-16 20:03
0

#2 Hon öppnade dom i Picasa tror jag. Vilket jag gör, dock har jag ju en nikon. Men de gick inte alls, alla hennes bilder blev delade och rosa. Och sen när hon fotar med jpeg blir bilderna som dom ska!

Inkanyezi
2011-10-16 22:32
1

Jag antar att hon har råfilerna kvar. Om hon öppnar dem i DPP borde de se annorlunda ut.

RAW betyder rådata från chipet, och det är olika format från olika kameror, och alla kan inte läsas av äldre program, så man kan behöva uppdatera exempelvis Picasa för att det ska gå att läsa råfilerna från den kameran. Men det följer med ett program som man använder till att göra om råfilerna till bildformat, DPP, och det är ett av de bättre programmen för att hantera råfilerna. Så om hon inte har installerat DPP bör hon göra det och använda till råfilerna.

[PeterWem]
2011-10-17 00:04
1

Har sett det där några gånger. Jag förmodar att bilderna ser bra ut i kameran. Ofta brukar det vara vid överföringen det blir fel och p.g.a. kortläsaren. Testa ladda över från kameran direkt, alternativt en annan kortläsare.

Eftersom hon har den senaste Canonkameran kan det såklart även vara som så att Picasa inte är uppdaterat med senaste mjukvaran som kan hantera rawfilerna. Testa det först.