Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 949 ggr
Deportee
2011-10-13 22:28
0

Normalzoom

Ska denna helgen åka för att kolla på objektiv. Har kollat runt hur länge som helst, men eftersom det är en djungel har jag svårt att bestämma mig. Jag är novis på fotografering plus utrusning, så kanske kan jag få lite tips här. (Min kamera är Nikon D80.)

Objektivet ska vara ett komplement till mitt 50/1.8. Uppskattar objektivet men vill kunna ta lite mer spontana bilder, har aldrig haft ett kitobjektiv. De enkla kriterierna är helt enkelt att det ska vara skarpt och ljusstarkt som kan hänga med mig lite varsom. Är det någon som har några spontana rekommendationer då kanske?

Har kikat lite på Tamron 17-50/2,8 (Både utan och med VC) hittills samt Nikon 16-85/3,5-5,6. Några synpunker på dessa?

Tack på förhand!

JazzBass
2011-10-14 13:07
0

Du måste bestämma dig för vad du behöver mest - bra ljusstyrka, bildstabilisator eller kanske både och. Sen tycker jag du ska känna på de kvarvarande alternativen och ta den som känns bäst. Själv föredrar jag Sigma över Tamron alla dagar vad gäller känsla, men Nikon är ändå i sin egen klass och innebär minst strul. Hade jag råd skulle det stå nikon på alla mina objektiv.

De flesta nya objektiv är tillräckligt skarpa för nästan alla bilder. Blir nåt oskarpt beror det oftast på problem bakom ratten. (Säger det här helt allmänt, det gäller i högsta grad mig själv också - då jag är extra noggrann och kanske plockar fram stativet eller min externa blixt blir det tveklöst bäst bildkvalitet). Få människor utnyttjar dessutom sina objektivs prestanda till fullo, då skärpan i slutändan bestäms av så många andra saker än bara objektivets skärpa / Upplösning.

Kanske också Sigma 17-70/2,8-4 DC OS HSM skulle vara ett alternativ? Det har bättre ljusstyrka än alla kitzoomar, ett hyfsat stort zoomomfång, bra närbildsegenskaper och en effektiv bildstabilisator.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus