Fjärrutlösare till Nikon D90
Jag har en Nikon D90 och är nu inne på att köpa en fjärrutlösare till den.
Men då kommer frågan upp i huvudet vad är bäst att köpa?
En med sladd, eller utan sladd?
En dyrare modell eller fungerar det bra med en som inte kostar så mycket?
Sen en annan sak jag funderat på eftersom jag aldrig har använt en så är kan man trycka ner knappen halvt så kameran fokuserar eller hur gör man när man står framför kameran för att veta att man själv kommer i fokus? Eller det man nu vill fotografera.
Fokuseringen beror på modell. Vissa fokuserar efter att man tryckt, andra stöder fokusering med halvtryck, som på utlösaren på kameran.
Trådutlösare är säkrast, men radiomodellerna funkar bra de också. Det enda jag direkt vill avråda från är ir-utlösarna. Skulle de bara fungera pålitligt skulle de vara bra, men de är i klass med en dålig fjärrkontroll till TV:n så är det inget nöje att jobba med dem. Jag har visserligen bara kört med piratversioner till mina förra kameror, D60 och D90, men den första slutade funka helt efter ett tag. Den andra funkar fortfarande men kameran reagerade som sagt inte på varje avtryck vilket gjorde den värdelös.
Ny ska jag snart köpa en ny fjärrutlösare, en som passar till min D700. Tror det blir en radiomodell men det beror lite på priset och funktionerna. De är inte så jättedyra men jag har inte bestämt mig ännu.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag har en Hähnel HW 433 Pro som jag köpte för 2år sen fungerar bra och har inte haft några problem med den.
Fungerar med halvtryck. Räckvidd ca 80m. Kostade lite under 800.
Värd för Pensionärer
#1 Tack för ditt svar. Jag funderar på denna, kan det vara nåt?
http://www.kaffebrus.com/fjarrutlosare-for-nikon-d90-d5000-d3100-d7000-954.html

#3 - Den funkar säkert utmärkt. Originalfjärrisen som #4 är knappast sämre den heller.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag köpte en för några veckor sen till min D5000: http://www.dustinhome.se/nikon-fjarrutlosare-ml-l3-till-d40-60-80-mfl/product/5010067879?csref=Prisjamforelse_Pricerunner_5107
Mycket enkel och billig! Absolut prisvärd! Har samma maxavstånd som den du kollade på men är billigare.
Har ju inte haft den så länge så vet inte hur länge den håller och så men än så länge är jag jättenöjd! :D
#4 Jag är intresserad. Hur mycket tror du frakten skulle gå på?
Hur lång är sladden? Hur länge har du haft den?
#6 Jag tror att jag ska ha en med sladd så slipper jag problemen med ir sensorn som sitter på framsidan av kameran och kanske gör mig begränsad.
aa förstår vad du menar. Använder min mkt för att fota me kompisar å så och då är det snarare mer begränsat att ha sladd som syns och man trasslar in sig i hela tiden. Men det beror ju på vad man vill fota och så ;)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hej camillas.
den är cirka 6månader gammal lite använd, sladden är 110 cm.
frakten blir nog inte mer än 20 kronor med posten.
skicka mej ett privat medelande om du är intresserad
Roland

glömde den funkar på samma sätt som när du trycker på avtryckaren på kameran
Har en Nikon IR fjärris till min D90, vet ej modellnumret, får kolla det när jag kommer hem.
Tycker det är skönt att slippa sladdar
och frågan är väl vad man är ute efter: En fjärrutlösare som ska räcka ett par meter om man skälv vill vara med på bild eller om det är för att minska på skakningar om man tar exvis makro eller har lite längre slutartider vid natt/kvällsfoto?
Vid det första alternativet så tror jag ändå att IR är grejen då man inte rubbar någontig på kamera ö h t när man trycker av bilden, i fall nr två så finns det ju fördjöjning på slutaren att ta till.
Ska kolla upp det där med autofokusen så jag vet säker när jag kommer hem, men vill ha för mig att när jag testade den så ställde jag in fokus först och att kameran inte fokusreade om alls när jag tryckte på fjärrisen…
#9 - #12 Eller så kan man köpa en med sladd och en utan så är man garderad med både och. ;)
Jag tänker på självporträtt, natt/kvällsfoto, studiofotografering m.m =)
#11 Ok, jag gör det. ^^