Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 4559 ggr
Moalinn
0

Fotografera i ljustält

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag ingen fantasi eller något alls på vad jag ska kunna fotografera i mitt ljustält, det har tagit helt stopp,

någon som kanske har några tips på vad man kan fotografera?
Något litet då det inte är direkt stort :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
0

Du kan ju fortsätta med blommor även om det inte finns några vårblommor som körsbär och äppelblom. Däremot finns en hel del ängsblommor fortfarande.

En sak som kan vara bra att öva på är att exponera rätt. Ljustältet ger ju ganska jämn belysning, och med den mörkblå bakgrunden är det ganska svårt att få rätt exponering med kamerans automatik. Om du i stället tar manuellt är det lättare, och då bör du använda varning för högdager och ta några provbilder med olika exponering och lägga din exponeringstid så att du precis får någon liten högdagervarning på en mycket liten yta, kanske kanten på ett enda kronblad.

Genom att lägga exponeringen så högt, får du fler bitar att jobba med i din fil, så att inte bara bruset minskar, utan att du också minskar risken för posterisering.

Posterisering är något man kan se på bilden du har lagt här, i det mörkblå just omkring blomman. Om du tittar noga på det så ser du att det inte är jämn gradation, utan att den är stegvis.

Du bör också lära dig hur man ställer vitbalansen. Bra om du har en vitreferens, men det går att ställa den mot belysningen. Om du lyser mot sidan på ditt tält, så vitbalanserar du med egen Vitbalans mot insidan av tältet där lampan belyser det.

Prova att sätta ljus från en sida med lampan ganska nära tältet, och kanske en lampa bakifrån, också nära, kanske lite avskärmad så att den lysande ytan bak blir liten, för att ge lite konturljus.

När du har sett till att exponera rätt med rätt Vitbalans är det mycket mindre jobb att få bilden fin. Du bör jobba från RAW (NEF), för att få bästa möjliga resultat. När du gör rätt kommer färgerna att bli rätt, och man kommer att uppfatta hur blomman ser ut. Här var det en vit blomma, men den har blivit blå och ganska mörk, murriga färger och posterisering i bakgrunden som saknar struktur. Med mer exponering och vitbalansen ställd rätt fixar sig sånt.

Moalinn
0

Tack för tipset! :)

Brukar fotografera manuellt, men brukar ta på P och ändrar då bara ISO och exponering.
Men jag ska testa lite imorgon, om jag hittar några blommor dvs,, finns inte speciellt många här omkring.

Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
0

Nog borde det finnas sensommarblomster hos dig också, om du letar. Här finns det i alla fall massor.

Moalinn
0

jo, jag får väl gå ut och leta, när det är något bättre väder :)

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Sådär, hittade tråden när jag sökte på google så nu behöver jag mer tips på vad jag kan fotografera, jag har slängt in kaninen i det några gånger.. svårt är det eftersom att han inte står still, och så. Men något tips på vad man kan fotografera i den? För jag har tråkigt nu, riktigt tråkigt så behöver något att göra och jag orkar inte gå ut och leta blommor Oskyldig

Medarbetare på Djurfoto

elinenglund
0

Nu när det är höst kan man ju fotografera höstlöven med alla fina färger :)

Janne64
0

Finns mycket som är smått, smycken, godis, stenar eller om man tar lite större saker, skor, böcker.

Finns hur mycket som helst egentligen om man tar sin närmaste omgivning, svårigheten är väl att få till en intressant bild, det blir din uppgift Skrattande

beem
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här tiden finns det mycket vackra löv du kan plocka in och  fota.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

IdaT
0

Produktfotografering! Det är jätteroligt och behöver inte vara så svårt. Ett tips (som gör det ännu roligare) är att tänka ett steg längre, istället för att bara fota en produkt rakt upp och ner.

Parfymen på bilden heter "Don't stop beliving", psalmen i boken är psalm 344 "Jag skulle vilja våga tro" och korset är från Taizé, ett kloster i Frankrike dit tusentals ungdomar kommer varje vecka och diskuterar tro och deltar i bönestunderna. Det jag försökte göra var att man skulle kunna förstå vilken parfym det var, genom att kolla på märket och sakerna runt den.
Tyvärr blev skärpdjupet lite kort, då mina lampor gått sönder, så jag fick belysa med endast en skrivbordslampa och dagsljuset… Kommer förmodligen göra om den sen för att få ett längre skärpdjup, för att få fram budskapet tydligare…

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Inkanyezi
0

#9 Ett par tips när du tar om bilden:

1. Ställ in vitbalansen med hjälp av en bra vitreferens, för att få så riktiga färger som möjligt, eller spar RAW och justera vitbalansen i konverteringen.
    -
  2. Exponera mer än kamerans ljusmätare vill när motivet är övervägande ljust. Endera med kompensation mot plus om du använder ett automatiskt läge (A) eller genom att använda längre slutartid om du tar manuellt. Kolla exponeringen med histogram och högdagervarning. Det enda som i en sån här bild ska kunna blinka för högdager är en mycket liten yta av proppen på flaskan.

Något lite varm ton är inte fel om man vill att det ska se ut som lampljus eller om man vill visa att man använde levande ljus som belysning, men man får se upp så att inte bakgrunden ser smutsigt gulgrå ut. Det kan också vara vettigt att inte ha så jämn belysning som man får när man belyser från två håll eller fler i tältet. Lite mjuk skuggbildning kan ge mer djup i bilden.

Det är svårt att få tillräckligt skärpedjup med fullformat, man får blända ner kraftigt om man inte kan tilta. Om texten i boken bara anger temat i en begränsad del kan det vara bättre strategiskt att arrangera objekten så att budskapet koncentreras genom att annan text är mindre skarp.