Ta kort på vatten!?
Jag tycker det blir mer intressanta bilder om du tar från sidan typ, alltså inte ovanför vattnet utan mer i vattnets höjd. Med blixt är det lättare att frysa vattendroppar också, själv använder jag den inbyggda och tycker det fungerar bra. En bakgrund i form av t.ex. färgat papper, lock eller annat ger en finare bakgrund. Jag brukar göra som #1 visar på bilden. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Håller helt klart med om att bilderna blir bättre om de tas i vattenytans höjd! ;)

oj vilken fin!!
Mvh/Ellen<3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack ;-) När jag är på "dropp" humör ger jag mig ut i skogen när det regnar eller precis har regnat. Bara på med rejäla kläder så man kan krypa omkring på alla fyra eller ännu hellre, lägga sig ner ;-)
Nu kommer jag med en fråga och jag hoppas det går bra!
Vilket macroobjektiv är bäst lämmpat för fotografering av vattendroppar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ett Tamron 90mm som jag tycker är helt underbart.
såhär gör jag när jag fotar vattendroppar ,
1. Ställer ner en blå bytta i slasken
2. sätter kranen så den bara droppar
3. tar fram kamera och stativ
4. fokuserar manuellt och har en tex. smörkniv där dropparna landar för att få ett mer exakt fokus
5. tar bilder..
resultat ..
inte så mycket svårare än så är det inte :)
Men sen är det otroligt roligt att göra som ketang gör, ut och fånga vattendroppar i naturen.. dock är inte jag lika duktg som h'n och går ut när det regnar/efter det regnat utan jag fuskar och går ut när det är strålande solsken och har med mig en sprayflaska. 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto