Upplösning
Jag har tänkt att jag skall förstora en bild som jag har tagit! Men när jag skulle beställa bilden stog det att upplösningen var för "liten".
Så nu undrar jag om jag ökar upplösningen kommer bilden inte bli så skarpt som orginalet är? 
Om du ökar upplösningen med interpolering räknas ett snittvärde ut på två pixlar och en pixel med snittvärdet trycks in mellan.
Resultatet varierar beroende på hur mycket detaljer det finns i bilden, hur mycket brus det finns i bilden osv…
Bilden blir förmodligen en aning oskarp efter interpoleringen, hur mycket beror på vad för teknik programmet du använder gör interpoleringen med.
Hur stor var bilden i pixlar? Du har inte försökt skicka in en förminskad bild månntro?
Att räkna Upplösning och pixlar är enkel matematik, Upplösning handlar om antal pixlar i en bild och utskriftskvaliteten bestäms av antal pixlar per tum. Ser du på en bild i 100% förstoring på en dataskärm ser du den i ca 72-110 pixlar per tum, för utskrifter behövs 200-300 ppi för det mesta. Vad som står i "upplösning" -fältet i bildfilen är total irrelevant, står det 300dpi (borde eg. stå ppi) så visas den i 72-110 ppi ändå, helt beroende på hurdan Upplösning din skärm har.
Förstoring av en bild i datorn gör att den ser oskarpare ut i 100% visning på skärm, men ugör att stora utskrifter blir mindre pixliga. Förstorar du den med dubbelt mer pixlar på ena sidan (totalt 4ggr mer pixlar) så kommer den se likadan ut i 50% som den gjorde i 100% innan förstoringen. Det finns också sätt att skärpa bilder efter en förstoring för att få skärpan ytterligare lite bättre. Men det är ett skilt kapitel, en hel vetenskap faktiskt det där med skärpning…
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus