Foto iFokus

Foto

Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 1959 ggr
JazzBass
0

Utmaningen - omgång 4

Efter en lyckad tredje rond i utmaningen kör vi vidare med omgång 4. Temat denna gång är som redan meddelats RÖRELSE.

Reglerna:

• En bild per person
  • Bilden ska tas efter att det här inlägget postats
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • Man har en ca vecka tid på sig att ta och ladda upp sin bild
  • När alla bidrag kommit in ger alla deltagare en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill.
  • Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast fredag 7.10 kl 8, eller om 1o bilder laddats upp i god tid före det, senast kl 8 morgonen efter det antalet uppåtts. Efter det har man 4 dagar på sig att kommentera.

Lycka till! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Yfver
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spring, tjädern kommer!!

texasmamma
0

Super Kurre anfaller

fotogymnast
0

Wohoo ska fota på en gymnastiktävling imorn! :D Perfekt ;)

Goseflir
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vardagsstress i Stockholm

(bilden är komprimerad)

http://gosmagen.wordpress.com

JazzBass
2

Mycket rör sig på 10 minuter

JazzBass
0

Ok, blev ganska få bidrag den här gången så jag tar mig friheten att ändra antalet poäng som delas ut till 6p istället, max 3 till en och samma bild.

Här är deltagarna:

Yfver - Spring, tjädern kommer!!

texasmamma - Super Kurre anfaller

Goseflir - Vardagsstress i Stockholm

JazzBass - Mycket rör sig på 10min

JazzBass
0

Mina kommentarer:

Kul bild! På ett vis synd att den blev lite i oskarpaste laget, men det ger å andra sidan en annan, mycket mer fartfylld känsla. Man ser ju tydligt vad som händer i alla fall, och uttrycket i ansiktet hos mannen som flyr är ju för härligt! :-) 1p

texasmamma - Super Kurre anfaller
Grymt bra fångat och tajmat! Det enda jag tycker stör lite är att det är så mycket oväsentligt i bilden, skulle ha föredragit ett mycket tajtare utsnitt kring ekorren och fågeln så det väsentliga kommer fram bättre. 2p

Bra gatufotobild! Många uttryckslösa ansikten som alla tittar åt olika håll, och får mig att tänka på ensamheten i storstaden. 3p

Min egen bild. Blev verkligt nöjd med den här, kanske en av mina bästa bilder nånsin om jag själv får avgöra saken. :-)

JazzBass
0

OBS!

Newman meddelade nyss per PM att han vill delta med en bild också, så vänta på den innan ni ger era kommentarer!

Själv har jag ju gett mina poäng redan men kan iaf kommentera om det kommer nån till.

Newman
0

Muzungu, muzungu!! = Vit man

Newman
0

Mina kommentarer:

Spring, tjädern kommer!!

Skön bild att ni lyckades fånga den. Man inbillar sig höra ljudet från när in springer skrattandes från den, intressant! Jag tilldelar denna 1p.

Super kurre anfaller

Wow! Snygg tajming och du fångade verkligen ögonblicket bra. Lite synd att fokuset inte blev helt rätt, men det är ju svårt att få det på ett objekt i den rörelsen. Jag tilldelan denna 1p.

Vardagsstressen i Stockholm

Vissa gatufoto bilder säger bara så mycket. Du har verkligen fångat stressen och rörelsen hos människor som är påväg till vardagen. Tycker bilden säger mycket och den är snyggt komponerad. Jag tilldelar denna 2p.

Är inte detta nästa "veckans bild" på fotosidan så säg vad! Gillar bilden starkt! Du har verkligen fångat den riktigt snyggt, och balansen mellan land och vatten är bra. En riktigt drömbild! Jag tilldelar denna 2p. (önskar jag hade mer poäng kvar)

Muzungu, muzungu!!

Var på en skola på en ö ute i Victoriasjön för två dagar sen när denna bilden togs. Så fort de ser en "muzungu" så får de ett stort leende på läpparna och blir till sig av glädje :)

JazzBass
0

Min kommentar på Newmans bild Muzungu, muzungu!!

Härliga leenden, tajt bra utsnitt, fina naturliga färger, mycket rörelse i bilden! :-) Lite synd att hon längst fram är ur fokus, men pojken i fokus har ju ett så härligt leene som gärna får vara i fokus. Bilden är troligtvis bäst just så här. Fint fotat, hade varit värd poäng den här också.

JazzBass
0

Just det ja, vill gärna ha in kommentarerna senast söndag kväll kl 23, (eller senast följande morgon, jag ligger ju en timme före er i Sverige tidsmässigt så jag tror inte jag stannar uppe efter midnatt och slår ihop resultatet). Det var ju inte så många bilder nu så det ska väl funka med en dag kortare kommenteringstid hoppas jag. :-)

Goseflir
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Spring, tjädern kommer!!

Man kan verkligen se skrattet i den här bilden och jag ler när jag ser den, bra jobbat! 1p.

Super kurre anfaller

Ännu en gång visar du prov på dina ekorrkunskaper (för visst var det din fina ekorre flrra tävlingen också?) Synd på allt runtom men riktigt bra fångat!  1p.

Min egna bild som jag själv var missnöjd med men nu har ångrat mig ;)

Så otroligt vacker, jag längtar tills jag kan ta mig till vatten och fota såna här bilder! 2p

Muzungu, muzungu!!

Så härligt att se barn le, och dom ser verkligen genuint glada ut också, fantastisk bild Newman! 2p

texasmamma
0

Gillar fartkänslan i bilden och den flyende mannens ansiktsuttryck får mig att le. 1p

Många stockholmares vardag. Helt klart en mycket bra bild som gör sig bra i svartvitt. Är det blå-linjen? Ser ut som min son som står mitt i öppningen. 3p

En mycket vacker naturbild men får väl inte direkt nån känsla av rörelse. Härliga färger! 2p

Newman - Muzungu, muzungu!! = Vit man
Mycket rörelse och vackra färger. en bild man blir glad av.

#7 De bråkade högt upp i en tall så avståndet blev lite väl långt men jag är glad att jag hann få med dem överhuvudtaget. Beskar bilden rätt rejält till bloggen, finns väl en hel del att önska när det gäller kvalitéen men det fanns liksom ingen tid…

Yfver
0

Superkurre anfaller

Härlig ögonblicksbild. Gillar hur man kan se koncentrationen då ekorren siktar in sig på skatan. Denna får 2 poäng av mig

Man riktigt känner hur man sugs med och själv vill springa. Att komma ner på perrongen och tuben just skall stänga dörrarn, detta kan man verkligen relatera till. 3 poäng

Muzungu, muzungu

Denna bild kan jag själv assosiera till då ett otaliga gånger barnen springer fram. Jag blir glad av den då jag upplever känslan av det. 1 poäng från mig.

P.S Inte för att vara petig. Jag lärde mig Tonga och Bemba i Zambia , där betyder Muzungu främling men förknippas med vit man. Runt Viktoria Sjön är det mestadels Swahili och stavas då Mzungu, med samma betydelse.Glad

Mycket rör sig på 10min

En vacker bild men har svårt att hitta temat rörelse i den. Men absolut den vackraste bilden.

Spring, tjädern kommer!!

Här var vi i Tyresta nationalpark då jag hade ställt in kameran på 1/30s och hade bländare f8 och stativ. Denna tjäder gillade inte alls våran närhet och anföll gång på gång. När vi väl kom ned på gångvägen så fortsatte han jaga och vi kunde inte annat än skratta. Jag sprang lite före och vände mig och tog en bild i all hast.

Newman
0

Till Yfver. Vet inte om man kan lägga till något mitt i kommentarerna (?) men jag var tvungen att kommentera. Jag är medveten om att det stavas så på swahili, men i Uganda så talas inte swahili, utan luganda och engelska. Och på luganda så stavas det muzungu (källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Mzungu) :)

Från allra första början betyder det engelsman, men med tiden har det blivit slang för vita :). Inte meningen att vara petig här heller, men var tvungen att rätta dig ;)

JazzBass
2

#14 & 15 - Ang. rörelser på bilden: Kolla stjärnorna på himlen som rört sig en god bit på 10 minuter (eg. 9:10), vassen som svajat en hel del, vattnet som blivit mjölkigt som tjock dimma, den något avlånga månen… Jag ville fokusera på det som inte är så uppenbart inom temat rörelse rör. Kul ni gillar den iaf! :-)

Bilden består av 10 exponeringar à 25 sek tagna med 55 sekunders mellanrum, ihopslagna till en i kameran. Jag saknar än så länge en fjärrutlösare till min kamera, därför tog jag till multiexponeringsfunktionen för att få i stort sett samma effekt som lång slutartid.

felixhaljeskog
1

Hoppas du gör en till sån här tävling , skulle vara kul å vara med nästa gång ! :D

Newman
0

Det är sådana här tävlingar som gör att man inte glömmer bort att ta fram kameran emellanåt :)

JazzBass
0

Jo det gör jag nog. Har ni nåt förslag på tema för nästa omgång?

Här är resultaten från den här omgången, alla kommentarer kom så snabbt att jag int emärkte att alla redan kommenterat. Grattis Goseflir till vinsten denna omgång!

Yfver

4

texasmamma

6

Goseflir

11

JazzBass

6

Newman

3

Newman
0

Grattis Goseflir :).

Förslag på tema.. hm.. Arbete kunde ju vara något. Det kan nog tolkas på många olika sätt.

JazzBass
0

Ja, "arbete" kunde funka. Kom just ihåg att det kom lite förslag i första omgången också, av Schnauzertik: gammalt, dröm, varmt, tre färger ("värme" tror jag dock är bättre än "varmt"). Rörelse var också hans förslag.

Vilket av förslagen är bäst tycker ni? Eller har ni fler förslag? Jag har också några: less is more, stillhet, frihet, dramatik, glädje…

felixhaljeskog
0

dröm lär ju vara en utmaning :D

JazzBass
0

Kanske "drömsk" är lättare att fota än en dröm? ;-)

Schnauzertik
0

Haha ja dröm kan nog kräva att man tänker till flera gånger för att komma på något.

Kan nattfoto vara något, eller är det för teknikinriktat?

Värd för Pensionärer

Newman
0

Nattfoto skulle kunna va något.

Annars är ju exempelvis frihet ett ganska tacksamt ämne.

Moalinn
0

men åh, jag hade värlens bästa idé.. men varför glömmer jag ALLTID av det för?!

Aja,

ett tema jag skulle vilja ha är vänskap :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Goseflir
0

Vänskap, dröm eller glädje vore rätt kul :)

Och tack för gratulationerna! :D

felixhaljeskog
0

Tycker allihopa kan vara med :D

Newman
0

Ja :). JazzBazz, kan vi bestäma något redan nu? Ska ut och fota lite snart så skulle vara bra att veta vad man ska tänka på :D.

Goseflir
0

Texasmamma: Det är röda linjen, bilden togs vid gärdet :)

JazzBass
0

Jag tror vi kör på glädje, det innefattar ju också ofta vänskap. Vi sparar de andra förslagen till senare. :-)

Jag startar utmaningen omgång 5 direkt…