Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 6965 ggr
Ketang
0

Ödehus fotografering.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det fler än jag som brinner för dessa fantastiska hus? Är det något jag önskar kunna fota mer av så är det just ödehus!

uffelarsen
0

Jag gillar också ödehus men det finns inte så många där jag bor :-(

Men visst är dom spännande , man kan inte låta bli att fundera över husets historia.

Ketang
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja har man tur hittar man en ägare eller grannar som kan berätta historian om husen. I går hittade vi detta av en ren slump när vi var på väg till ett annat där vi varit en gång tidigare. Och det är ju lite med hjärtat i halsgropen som man går in i någon annans trädgård även om det ligger helt öde mitt i skogen. Jag har varit med om att hitta ett "ödehus" som inte var öde! Och det är inget roligt…

[Doglovers]
0

Läcker bildSkrattande Visst är det något visst över de öde husen och dess historia.

När jag går in i ett, så läser min kropp av det på något vis. Och här har vi ett i skogen där jag aldrig sätter min fot. Vi brukar stå pass pass där under jakten, men jag väljer alltid ett annat. Jag känner elaka ögon på mej där brrrr. Men andra stugor går jag gärna in iSkrattande

Din bild skulle se läcker ut i HDR, men är jätte fin som den ärSkrattande

Ketang
0

HDR? Förklara gärna vad det är Skäms

uffelarsen
0

HDR= high dynamic range, man tar och använder sig utav olika exponeringsteg tex -2 , -1, 0,  +1, +2  som i mitt exempel 5 bilder av samma objekt med olika exponeringar , därefter läggr man ihopa bilderna och får en bild som visar en väldigt bred exponering . man får fram ganska häftiga emempel med rätt motiv och precis som doglover nämde så just ett sådant här motiv kan bli hur bra som helst.

Jag har 2 exempel på www.ulfendorfen.com i mappen "diverse" det är i från en kyrka, inte världens bästa men det visar lite hur det kan bli.

faktiskt ganska kul om man gillar den effekten.

[PeterWem]
0

HDR i ett ödehus i Skåne.

Och hur HDR går till ser du här.

Urban exploration kallas det förresten, det du sysslar med.

majlar
0

Visst är det spännande. Jag har inte fotat så många men det här tog jag för några veckor sen. Det känns lite pirrigt att smyga runt först, och titta om det verklgen är tomt.

[Doglovers]
0

Här har jag ett exempel. Men jag har fuskatSkäms Jag kan inte den riktiga HDR, så jag fuskar och använder mej av HDR tonings inställningen på CS5,anOskyldig

Nu har jag överdrivit lite för att du ska se skillnaden.

[Doglovers]
0

#0  Tog mej friheten att testa lite med din bild. Hoppas du inte misstyckerOskyldig

Blev också lite överdrivenObestämd

JazzBass
0

Smaken är som baken, delad, och själv är jag inte alls speciellt förtjust i HDR. Jag tycker i princip det är snyggt enbart om det inte syns tydligt att man använt HDR, som på bilden PeterWem länkade till. Det är främst halo-effekterna man får vid kontrastrika övergångar (som mellan hustak och himmel) som jag inte gillar, och att det så lätt blir överdrivet. Men det finns förstås undantag.

Annars så älskar jag också att fotografera gamla hus och byggnader, och ännu bättre om man också kommer åt att fotografera dem inifrån. :-) Här är ett hus jag fotograferade ifjol, inte världens mest spännande ljus men ganska nöjd blev jag ändå med den..

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Ketang
0

#6 Ha ha, det där är alldeles för avancerat för mig! Jag tycker inte om att sitta och jobba med bilderna i datorn. Dels så kan jag nästan inte göra något för jag är så dålig på det. Men sen har jag inte tid heller. Så jag försöker göra det mesta i kameran och blir jag inte nöjd, så blir jag helt enkelt inte. Fotar enbart i JPEG också. Sparade i både JPEG och RAW ett tag, men tyckte mest det var krångligt. Jag har ju ändå ingen användning för det efter som jag är så kass på datorer ;-)

#8 Det huset är ju helt underbart! Det är sällan man hittar putshus som är öde! Här omkring är det nästan helt uteslutande 1800-tals trähus och gårdar. Och dom är inte många… Så man får verkligen leta.

#9 Det gjorde absolut ingenting ;-) Nu ser jag ju hur det kan se ut om man gör om den, men jag kör nog på mitt simpla sätt i kameran så jag slipper sitta för mycket i ps eller lightroom!

Måste skaffa mig ett vettigt pol filter i alla fall! ;-)