Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1002 ggr
[Nalle-]
2011-10-04 20:48
0

Tips på objektiv?

Hej! 
Jag har börjat fundera på ett nytt objektiv till min Canon eos 20D. Har egentligen inga pengar att spendera eftersom att jag snart ska ta körkort, men tänkte att släkten kanske kan tänka sig att bidra som en gemensam julklapp. Oskyldig

Det jag söker är ett zoomobjektiv, kring 18-55 mm. Just nu har jag ett fast 50 mm och ett 75-300 mm men inget under det, förutom det som följde med en Canon eos 400D som jag köpte tidigare. Det objektivet gillar jag inte alls så jag använder det sällan. Objektivet får gärna ha så låg bländare som möjligt utan att bli för dyrt. Det ska vara så bra som möjligt, men för ett så litet pris som möjligt. Jag fotar mest djur och människor.

Jag blir själv otroligt förvirrad när letar nya objektiv, jag vet inte vad jag ska leta efter. Så jag uppskattar all hjälp jag kan få. Glad

MajaL
2011-10-04 20:56
0

Själv älskar jag sigmas objektiv. Har ett 70-300mm samt ett 50-200mm. Nikkor är inte riktigt min favorit om man säger så. De känns plastiga och det jag har som ingick när jag köpte kameran, har inte alls samma kvalité bildmässigt, som mina sigma.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MajaL
2011-10-04 20:58
0

Jag har en nikonkamera, så du får kolla att fattningen funkar till canon också om du funderar på ett sigma. Har ingen erfarenhet av canon, är en nikon-människa. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

JazzBass
2011-10-04 22:56
0

Testa ett Sigma 18-50/2,8. Fås begagnade till väldigt bra priser, och de är bra objektiv (*. Jag håller med MajaL om att Sigmas byggkvalitetet oftast är riktigt bra. Nikons objektiv håller generellt ändå högre nivå vad gäller byggkvalitet, bildkvalitet och handhavande. Så om jag hade råd skulle jag köpa bara nikon.

(* Kolla bara upp att objektivet fokuserar rätt på din kamera. Det kan behöva lite intrimning i en verkstad. Det är dock väldigt vanligt att objektiv kan behöva det, ett objektiv presterar inte exakt lika på två olika kameror.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Nalle-]
2011-10-05 19:48
0

Tack för svar!
Har kollat på Sigma 18-50 mm och det verkar helt okej, men jag skulle vilja ha en större bländaröppning vid 50 mm.
Ett annat objektiv som jag också har kollat på är Tamrons 17-50 mm. Betydligt dyrare, så är det värt det?

JazzBass
2011-10-05 20:30
0

Vad menar du, Sigmas 18-50/2,8 och Tamrons motsvarande har f/2,8 på alla brännvidder. Inte för att det är jättestort om man är van med ljusstarka primes, men du lär inte hitta nån zoom som har större bländare än dessa ändå. Då du behöver högre ljusstyrka på 50mm kan du ju alltid använda ditt fasta 50mm objektiv istället.

[Nalle-]
2011-10-06 08:31
0

Jag läste om Sigmas på Cyberphoto och då stod det 2,8-4,0 (eller liknande). Men jag måste ha kollat fel då.

JazzBass
2011-10-06 08:57
0

Det gäller ett annat objektiv som heter Sigma 17-70/2,8-4 DC OS HSM och således har ett störrre zoomomfång. Men om man fotograferar mest stillastående objekt kan bildstabilisatorn i detta objektiv vara mer användbar än bländare 2,8 över hela omfånget, som i 18-50/2,8 DC HSM utan OS, då man med stabilisator kan klara av avsevärt mycket längre slutartider handhållet än om man inte har det.

Just 17-0/2,8-4,0 (finns en äldre version också med bländare 4,5 i teleläget) lär vara riktigt skarp och bra som allmänobjektiv och har dessutom väldigt bra närbildsegenskaper för att vara en normalzoom. (Jag tycker dock zoomen går åt fell håll på det, men knappast du som är van med Canon..) :-)

[Nalle-]
2011-10-06 13:55
0

Jaha, då tror jag att jag förstår! Glad

[Christer5]
2011-10-08 13:40
0

Ett Canon EFS 15-85/3.5-5.6 IS USM är ett bra alternativ om juklappspengarna räcker till