Fota i ridhus?
Det är alltid kul att ta kort på hästtävlingar. Bäst kort blir det ju utomhus men nu under vintern är det ju inte precis så många tävlingar utomhus ;).
Jag skulle vilja kunna ta bra kort även i ridhuset. Jag har en systemkamera Samsung GX 1L. Om jag ska ta kort på tex en hopptävling vill jag helst inte använda blixt om någon häst skulle bli rädd. Men ställer jag in kameran på ingen blixt blir korten gulorange och suddiga.
Är det någon som kan ge mig lite bra tips om att fota i ridhus?
Tacksam för svar.
:)
/Katta
Att de får ett gulstick beror på att du har fel Vitbalans. Ställ in den manuellt eller på "glödlampsljus" så blir det nog bättre.
Att de blir suddiga beror på att du har för lång slutartid, att du har för lång slutartid beror på att du inte har tillräckligt med ljus, då måste du antingen höja ISO-talet (vilket kan ge dig brusiga bilder) eller öppna upp bländaren så mycket det bara går (vilket antagligen inte löser problemet helt, du kommer nog få höja ISO-talet också). Försök också att panorera med hästen när den springer, dvs. följa efter med kameran några sekunder innan du trycker av, då får du hästen skarp och bakgrunden suddig.
/Emma
Du kan också försöka få tag i ett ljuskänsligt objektiv. Eftersom din kamera har Pentax fattning så kan du få tag i manuella gamla Pentax objektiv. Under många år så såldes Pentax med ett 50mm 1.7 objektiv som man nu kan få tag i rätt billigt.
Eddie
Jusste. Glömde, kan ni inte skicka in lite bilder tagna i stall/ridhus?
Okej. Tack så mycket. Jag får prova mig fram.
Har nästan precis fått kameran så jag kan den inte så bra ännu ;).

Kan ju först berätta att det skiljer otroligt mycket mellan olika ridhus. Hur mycket belysning dom har och vilken typ av armaturer.
Kollade på några på inställningarna på några hoppbilder jag tog.
Slutare: 1/250 sekund
Blädare: F/2,8
ISO: 1600
Så jag tror du har ett annat objektiv med lägre bländare så borde det gå mycket bättre för dig.
Men sen finns det en sak till man ska tänka på, försök fota då ljuset från lysrören lyser på din sidan av hästen.

Jag fotograferade i ett ridhus förra helgen på Nationell Dressyr i Jönköping, fick en del bra bilder men rörelseoskärpa var nästan ett faktum. Speciellt när jag fotograferade mörka hästar såsom bruna och svarta. Skimmlar & fux blir det bättre bilder på!
Här satte jag själv skärpan på ryttaren och lät hästen bli suddig - ville få fram känslan av glädje efter en väl utförd ritt. Gjorde senare om till svartvitt för att framhäva känslan ytterligare. Gillas?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Ibland kan det bli snyggt och effektfullt med rörelseoskärpa om ni frågar mig, men det är väl en smaksak. Om det är oskärpa tycker jag dock det blir mycket snyggare i svartvitt!
Motljusbilder blir snygga även om man fotograferar i ridhus, speciellt om man lyckas göra ekipagen till silhouetter!
MVH Anna Attlid

Jag har inte fotograferat mycket i ridhus, vet så mycket som var fram och bak på en häst är men inte hur man får in växlarna, frmåt och bakåt. Nu har jag gjort ett försökt till att skriva en artikel om att fotograra hästar som ligger publicerad här på Foto iFokus, hoppas den kan vara till nytta.
Mina bästa hälsningar
Robert

Jag har fotat åtskilligare gånger i ridhus den här våren närmare bestämt 8 gånger. Det har blivit helt ok bilder med en Nikon D50 + Tamron 70-300mm. Lägger upp några här sen.
#16 - den blev ju jätte fin! inte alls "kornig".
får jag fråga hur man ställer in slutartiden? 
Mvh Erica
#16 - den blev ju jätte fin! inte alls "kornig".
får jag fråga hur man ställer in slutartiden? 
Mvh Erica
#10. Läcker bild! Har du stativ när du fotar i ridhus?
/ Linda
#20 Tack så mycket!
Nej jag använde inte stativ när jag fotade de bilderna, tänkte inte ens på att ha det. Men nu när du säger det så hade det säkerligen blivit bättre… :)
MVH Anna
#21. Okej ;) Jag blev lite nyfiken bara då jag alltid lyckas få alla delar på mina bilder suddiga om jag anväder rörelseoskärpa. Tänkte att ett stativ kanske löser det litegrann, men det ska då vunka verkligen bra utan… Får völ öva, öva öva :P
1 Höga ISO, så högt det bara går är regel 1 i ridhus/lokaler.
2 Kör på lägsta bländartal som objektivet klarar för att erhålla snabba tider.
3 Ska du köra stativ ska det vara ett enbens, ett s.k. "Monopod" då du måste kunna röra/panorera med hästarna.
Höga ISO, låga bländartal är normalt inte att föredra nej, men i ett ridhus med ljusstyrka som en kolgruva så är det ett måste.
Alla tips ovan avser när du fotar hästar i rörelse i ett ridhus/lokal utan fönster av storlek som kan släppa in dagsljus, dvs i princip endast lysrörsarmaturer finns. Står dom stilla, prisutdelning eller annat kan du kaaanske släppa lite och öka på bländartalet en smula, men det sticker fort iväg och blir oskarpt i den här typen av ljus.
Summar summarum, det är 100 gånger trevligare att titta på en bild som är lite brusig (pga av höga ISO) än att glo rakt in i en kolsvart suddig sörja.
#23 Bra tipps!
Man får helt änkelt hoppas på att fler bygger nya ridhus, då de nya ofta har STORA fönster på kortsidorna! Fotograferingsvänliga helt änkelt ;)
Jaqueline

Måste slänga in en ny bild, tagen i ridhus .. riktigt nöjd med den, bästa resultate hitils :)
Bilden är på Polenta, minns ärligt inte vilka inställningar jag hade på kameran .. men .. tror jag provade både auto och .. P & S .. ;P
Det var dagsljus på, ska kanske tillägga att ridhuset är växthus-modell typ .. :P Plastväggar överallt.
#25 Den har du lyckats bra med :D
#25 fotar du digitalt går ju inställningarna att se.

#26 Jo jag tycker den vart bra med :d Fast den bilden vart den ende av dom, som vart riktigt bra :P
#27 Hm, jo jag vet de .. men jag Minns inte vilka inställningar jag hade .. om vi säger så :P