Mappar
Jag sparar alla mina bilder i min "bild" katalog med mapp-namnet "datum" när de togs. Bilderna i sig sparas ofta som 001-010 osv.
Nu när man börjar komma upp i ett antal bilder så blir det rörigt och svårt att hitta tillbaka till någon bra bild som jag tog för ett år sedan osv.
Hur sparar ni era bilder ?
Funderar på att göra mappar med undermappar
ex.
Landskap
Porträtt
Sport
osv
Landskap - underkatalog - Vänern (jag har många kort på Vänern)
osv osv. Är det en god idé eller ?

Jag lägger in Metadata i bilderna så jag lätta kan söka fram bilden i framtiden, försöker lägga in nyckelord som vilka som är med vid händelsen, var bilderna är tagna mm.
Sedan har jag en mapp per månad. I månadsmappen har jag undermappar för varje händelse, typ Middag_hos_svarforaldrar, stillbilder_blommor…osv.
Hälsningar
Robert
Jag har en mappstruktur med årtal och använder oftast Picasa för att titta på bilder. På det viset hittar jag lätt det jag söker.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har en platt mappstruktur. "åååå-mm-dd - händelse". Jag använder också Picasa för att titta på bilderna och kategorisera dom lite.
Mappar har ju den stora nackdelen att det är ett 1-1-förhållande mellan fil och mapp. Med Metadata kan du en bild hör till oändligt många nyckelord och det blir lättare att sortera och filtrera fram bilder för ett visst nyckelord.
Som nyckelord har jag dels ganska grova ord, som porträtt, landskap, vinter, sommar, men också mer detaljerade som alva, amanda, mamma, pappa, etc. Jag har även ett nyckelord för "favoritbild" så att jag lätt kan sortera ut de bilder jag tycker är bäst.
Mvh // Johan
Metadata är information om bilden. I dina mp3-filer har du massvis med Metadata, t ex artist, låttitel, album, utgivningsår, genre, etc. Precis samma sak kan du skapa för bilder.
Windows Media Player eller iTunes använder metadatat för att visa musiken. Bildprogram som Picasa eller Microsoft Digital Image Pro kan göra exakt samma sak, men för bilder.
Mvh // Johan
Mitt system då jag hellre har många undermappar än en sprängfylld mapp.
2006
-->01 Januari
------>20060102 Fotoutflykt
------>20060109 Uppdrag
------>20060120 Fyllefoto
-->02 Februari
------>20060208 Vadsomhelst
Bilderna är nu lätta att föra över till CD/DVD och jag har bra koll på tidslinjen
Själva sorteringen sköter jag i ett program som heter IMATCH från Photools. Det kostar en 500lapp men det är det värt då det är fullproppat med funktioner och inte tillhör de stora tillverkarna (heja mångfalden). Där lagras småbilder av varje bild även om man har själva bildfilen lagrad på CD. Vidare kan man sortera efter egna ledord som "hundbilder" "fotoutflykter" "släkt" "familj" osv. Man kan även med en knapptryckning sätta flera olika sökord som "Arvid, son, majsvälling, soverinteomnatten" om man skulle behöva det. Det bästa är att man kan exportera all info om man beslutar sig för att byta program. Det har jag inte sett hos andra vilket jag tycker bör premieras.

Jag har indelat i bl.a. katterna (som har en egen mapp var), vänner/familj med diverse undermappar t.ex. olika tillställningar, mig själv med undermappar, sambon, djur, blandade foton med egna mappar efter datum etc. etc.
Jag har enormt mycket bilder och massor av mappar *s*
#7: Hur gör du om det är sambon som håller i en katt på en trevlig tillställning?
Vem/vad är viktigast? :)
Mvh // Johan
#8: Exakt. Ett stort problem. Jag hade en stor identitetskris när jag gick över till digitalt. Tidigare hade jag döpt alla framkallningar efter årtal och ett enkelt löpnummer och det fungerade när man bara framkallade 40 rullar om året. När man gick över till digitalt och hade 12000 bilder / år så blev det jobbigare. Det gäller att sitta ned och verkligen fundera ut ett system som skall hålla i många år. Om du exempelvis har en mapp för porträtt som fungerar bra första två åren men börjar bli full och du funderar på att dela upp den i studiobelysning, naturlig belysning och utomhus. Där får du ett par dagars arbete i att sortera bara där. Kör uteslutande efter datum så slipper du fundera. Använd ett bra program för att dela in i grupper istället.
… å andra sidan kan jag ha fel :-)

#8 Oj, dilemma… Jag brukar ibland göra kopior och lägga i flera mappar (onödigt, jag vet), iallafall om det är en person med någon av våra katter. Tillställning beror på, jul fick en egen mapp medan flertalet födelsedagar, midsomrar och så får ligga i samma mapp.
Hej. Jag använder programet Photoshop Elements 4.0. Det kan jag rekomendera, verkligen kanonbra. Man får en överblick över alla sina bilder, samtidigt som man kan söka alla bilder på hunden Fido tex. Jag har scannat in alla mina gamla bilder också, så det har blivit ganska många totalt.
Som sagt testa detta och du blir säkert helnöjd
Jag har datumindelat idag och tycker det fungerar bra. Anledningen till mina funderingar är mina planer på en ny kamera, vilket skulle öka mängden bilder rätt så kraftigt (min förhoppning iaf).
Nåväl, jag ska fundera på detta och skapa ett smart system som passar mig.
Sen så har jag alla bilder enbart på hårddisken på min laptop. Kom på att jag nog borde spara ned dem på DVD ifall något händer…en viktig detalj om man säger så ;-)
#12:
- Ladda ner och testa IMatch, http://www.photools.com/
- Fortsätt med datumlagringen
- Spara på CD, spara på CD, spara på CD!!!
Så här ser min diskstruktur ut. För personer jag fotograferar solo ofta har jag egna mappar med undermappar för varje år. Utöver det har jag en mapp med olika händelser (födelsedagar, aktiviteter, semestrar o.s.v.). Dessa delar jag upp årsvis.
Emmy
-----> 2004
-----> 2005
-----> 2006
Smilla
-----> 2005
-----> 2006
Diverse jippon
-----> 2004
----------> Thomas land 20040715
-----> 2005
----------> Emmys födelsedag 20050629
----------> Julafton 20061224
-----> 2006
----------> Isracing 20060218
----------> Kalles födelsedag 20060131
Hemma
-----> 2005
-----> 2006
På det här sättet har jag både en struktur som går att söka i för hand och som Picasa hanterar på ett snyggt sätt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Om du hade kastat om mappnamnet med datumet först så hade du lättare kunnat sortera dem efter datum. En tanke bara.

#15, bra kommentar. Jag namnger mina mappar med år och månad först för att det ska bli rätt ordning.
ex;
200601_januari
200602_februari
ontsåvidare…
Hälsingar
Robert
#15: Jag gillar idén, men vet inte om jag kommer att ändra. Dels har jag aldrig haft så många mappar i samma mapp och dels tar Picasa hand om kronologisk sortering på ett väldigt bra sätt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Mappar efter år separerat på varje kamera, sedan bara löpnummer. Ett sepparat albumprogram får hantera relationer och grupperingar samt sökningar.
#18: Ligger alla bilder från ett år i samma mapp alltså?
Vänliga hälsningar
Niklas

#13, jag såg att det är ett företag som stöder det öppna RAW-formatet, OpenRAW. Bara det ger ett högt betyg åt Photools.com, och vi på Foto.iFokus har dom med bland Länkar.
Hälsningar
Robert