Gammal Kamera!
Köpte idag en ny Kamera på loppis, ja eller ny är den ju iNTE! Men enligt han som sålde den skulle den fungera. :D Svag som jag är för analoga gamlingar så var jag ju tvungen att chansa!
Men jag har lite frågor. Någon som vet vad det är för märke?Står att den är "made in west germany"
och vart man får tag i film till en sådan gamling? Och haha lite pinsamt men vart man sätter in filmen, kan inte för mitt liv hitta någon som helst lucka et.c. ?

I botten av kameran finns ett vred med två lägen, låst och öppet. När man har öppnat kan man ta bort hela baksidan tillsammans med bottenplattan. Baksidan är alltså som en hylsa som man drar neråt när man har frikopplat den.
Medan bakstycket är borta kan du kolla att slutaren fungerar genom att titta genom kameran och trycka av.
Den liknar Agfa Click, men det är antagligen ett annat fabrikat, kanske Iloca, och den tar film i format 120, som fortfarande finns att köpa. Filmen kommer på en rulle, och det ska finnas en tomrulle i kameran. Tomrullen flyttar man över till upptagningssidan, under vredet, och man laddar genom att dra fram papperet som är kring filmen och fästa på den tomma spolen. Sedan stänger man kameran.
När man drar fram tittar man i det lilla fönstret mitt bak, och drar fram till första rutan, som är markerad med siffran 1. Det kommer några varningsprickar innan ettan. Nästa gång man drar fram drar man till 2, och så vidare tills man har tagit 12 bilder och det är klart att framkalla.
Slutaren spänns när man trycker av, så man får hålla koll på att man inte trycker mer än en gång per bildruta. Man bör alltså dra fram film direkt när man har tryckt av.
Wow tack för det jättebra svaret!
Men jag lyckas fortfarande inte öppna den, Där finns ett vred på under sidan som man kan ha i två lägen, Men där finns ändå inget att öppna, baksidan går inte att ta av. under sidan möjligtvis men den sister fast vilket läge vredet än är i. Du kan se på bilderna så är inte undersidan och baksidan "ihop länkade" Den lilla röda pricken kan man tänka med den vredet, den stora vita cirklen alltså!

Om du provar att inte vrida, men att skjuta knappen i botten sidledes, så kanske du får den att klicka ur läget där den låser. Det har förekommit en del olika lösningar på problemet, och det här verkar vara en knapp som man inte vrider, utan som man skjuter. Eventuellt kan man behöva trycka på den för att den lättare ska kunna skjutas över ett spärrläge.
Och hela baksidan, som är en mantel runtomkring kameran, sitter troligen ihop med bottenplattan och man drar av den; den är alltså som en burk med ett urtag för framsidan av kameran där objektivet sitter. Man drar alltihop rakt neråt när man har frigjort den.