Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 911 ggr
Niini
0

(M) Svampdille

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror jag fått lite dille på svampar såhär hösten till ära. Barret nere i fotot önskar jag att jag hade sett när jag var på plats så jag hade fått ta bort det. Men men, man kan inte se allt. Lite konstruktiv kritik tack!

Yfver
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Motivet är alldeles för mörkt och även om svamparna är i fokus så känns bilden som att fokus inte är där den borde. Kanske bara jag som tycker.

Jag skulle nog ha valt ett högre ISO än 100 om en upplättningsblixt inte används. Sedan så är det alltid bra att ha ett gråkort med sig för att ställa in vitbalansen. Auto Vitbalans ger inte alltid rätt, vilket blir bättre om man skall överdriva färgmättnaden lite grann.

En annan sak jag tycker blir bättre med naturbilder, är att beskära dem så att de blir kvadratiska. Tog friheten att redigera lite grann.

onelund
0

huh vadå naturbilder ska vara kvadratiska, är nog något av det dummaste jag hört faktiskt.

Svamparna är aningens mörka, som du självsäger barren stör lite grann, själv hade jag nog tagit bilden med en längre brännvid för att få bakgrunden lite mer "blurrad" annars tycker jag kompositionen är helt

http://onelund.com

Yfver
0

#2 Faktum är att det är mycket vanligt att naturfotografer använder sig av ett kvadratiskt format när de visar sina verk.

Sedan om man läser vad jag skrev så var det inte "ska" utan mitt tycke.

Smaken är som baken. Flört