(M) Havet en kväll
Hej!
Nu har jag med hjälp av en kompis så drog jag mig ner till havet igår kväll, sådär innan solen skulle gå ner och när den väl gått ner fick jag en del sköna bilder också.
Jag ger mig själv en stor applåd över att jag fotograferade i RAW, trodde aldrig jag skulle göra det. Jag är glad över att jag gjorde det för annars hade jag suttit här med riktigt mörka bilder och inte vetat vad jag skulle ta vägen.
med mycket om och men fixade jag så at Camera RAW fungerade och nu fungerar allt och jag har till och med redigerat min första bild i Camera RAW, hejja mig!
Nu vill jag bara veta vad ni tycker om den här bilden. Den är då redigerad, om ni vill se originalet får ni säga till :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Hej :). Först ett stort BRAVO till RAW! Du kommer inte ångra dig desto mer du fotar i det :).
Om bilden nu då. Det är en bra bild och en fin detalj med bryggan längst till vänster!
Det jag saknar är kontrast. Jag gjorde ett exempel här du kan kolla på.
Det jag har gjort är att jag har i curves (som finns i camera RAW, det finns i en av flikarna), dragit upp de ljusa tonerna och dragit ner de mörka. Det blir som ett litet "S". På detta sätter får man mer kontrast i bilden. Sedan sist la jag på en liten vinjettering, som mest syns i nederkanterna. Detta gjorde jag på 30 sekunder, så det är inga stora grejer :).
PS, vinjetteringen är inget måste, slängde på den bara för att se, och tyckte det blev okej :)
Tack för kritiken! :)
Själv tycker jag den blev lite för mörk, men det är väl bara jag. Eftersom att bilden va riktigt mörk innan så är det väl så att jag vill ha den ganska ljus, men det är ju en smaksak det med! .
Någon mer som har något att säga ? :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto