Nytt kamerahus!
Hejsan! :)
Jag har planer på att starta ett mindre fotoföretag tillsammans med en vän där tanken är att vi ska rikta in oss mot djurfotografering.
Tänkte då att jag skulle ta och uppdatera mig lite och byta ut mitt nuvarande kamerahus - Nikon D80. Det blir då ett nytt hus av samma märke då vi båda har Nikon-kameror sedan tidigare och alla tillbehör vi äger (objektiv, blixtar) alltså är anpassade för Nikon.
Vad skulle ni då rekomendera för hus? Allra helst skulle jag vilja ha ett Nikon D700, men vet inte riktigt om jag har råd.. går ju att köpa begagnat, men hittar inget i närheten och jag vet inte om jag vågar köpa utan att ha sett kameran först! Hur är D7000 i jämförelse annars? Andra förslag på hus? D300?
Innan du tittar för mycket på D700 så kolla över vad du har för objektiv. Har du DX objektiv så behöver du byta även dem.
Av de 3 objektiv jag äger har jag ett DX och det är kitobkektivet jag fick med när jag köpte kameran, ett Nikorr 18-70mm :) (De andra två är ett Tamron fast 90 och ett Nikorr 70-300 VR)
Funderar på att spara D80n ändå också, och då kan jag fortsätta använda kitobjektivet till den :)

Jag rekommenderar STARKT Nikon D3000! Grym kamera, dock utan filmningsfunktionen men det tycker jag inte är några problem. Om man vill ha en liknande med filmning kan man köpa en D3100
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade först köpt finare objektiv och sedan hus och behållt d80 ett tag till om jag vore dig;)

Skillnaden mellan FF och crop skulle väl mest göra sig gällande på skärpedjupet, och den ganska subtila skillnaden i Upplösning hos D7000 jämfört med D80 är nog inget man hoppar högt över. D7000 är nyare och har bättre sensor, främst det dynamiska omfånget, men det är inte sannolikt att man skulle se någon skillnad på bilderna annat än vid tillfällen då man vill utnyttja dynamiskt omfång till max, som vid landskapsfoto när ljuset är svårt.
Jag tror att D80 duger länge än. Det är en tålig kamera med god ergonomi. Enda skälet jag ser att skaffa ett kamerahus till är att ha en backupp om kameran skulle strejka, och i så fall är väl D7000 ett bra val, om man inte har låg budget och hittar en begagnad D80 till eller D90.
Så jag håller med #4 Gips. Kör på det du har, och lägg till om du saknar något.
Hej.
Jag plåtar mycket djur och har ibland uppdrag på djuraffärer som har t.ex Hundens dag evenemang osv.
Ska du plåta djur, satsa istället på en lite billigare studioutrustning, om du inte har det, kamera och gluggar finns ju redan.
Det är ett måste om du ska kunna leverera bra kvalitèt på inomhusfoto, och folk betalar ju för detta.
Se min sida på http://www.bildeffekt.se
Där finns lite djurbilder med studioblixtar.
MVH Julle.
Tack för alla tips! :) Då struntar jag i att köpa ett nytt hus, och satsar på ett nytt objektiv istället!
Och självklart så ska jag ju också köpa studioutrustning, tänkte mig en enkel bakgrund och 3 olika blixtar + en ljusmätare. Tänkte fråga om lite tips kring det också, men startar en separat tråd om det!