Fokusering?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hejsan!
Jag har en digital kamera från Casio tror jag eller något så.
Närt jag filmar så vill jag att den ska fokusera om jag tex sätter fram fingret, men den fokuserar på bakgrunden?
Hur kan jag få den att fokusera på närmaste föremål när jag filmar?
Väldigt tacksam för svar!
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Antagligen ändrar kameran inte fokus medan du filmar, utan behåller fokus från när du börjar filma; så är det med de flesta kameror. Så om du sätter fram fingret medan du filmar, så kommer kameran att hålla kvar fokus där det var när du startade filmningen.
Det finns enstaka kameror som kan fokusera om medan man tar video, exempelvis nyare Sony med halvgenomskinlig spegel, men de allra flesta fungerar som din; fokus stannar där den är när man börjar filma.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan man inte ändra det ?
Inställningar alltså.
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Du får läsa igenom bruksanvisningen till din kamera för att se vad tillverkaren säger att man kan göra, men för det mesta kan man inte fokusera om under pågående filming. Om du däremot börjar filma någonting på mycket nära håll kan kameran troligen hålla fokus på det som är nära, men då fokuserar den inte om om du riktar den mot något som är längre bort.
Fokusföljning är en av de mer avancerade operationerna när man filmar, och för det mesta vill man inte att kameran ska fokusera om när man till exempel gör en svepning. Däremot vid åkning vill man i proffssammanhang kunna fokusera om kontrollerat, och därför använder man ofta mekanisk manuell fokusering på proffskameror. Det är en konst att kunna fokusera under åkning.
Så det troliga är att du inte kan ändra på det, men läs igenom bruksanvisningen och prova allt som finns där.
Tack för hjälpen!
Nu vet jag hur jag kan göra!
Jag sätter på ''supernärbild'' (Har alltid det när jag fottar)
Och sen börjar jag filma på tex mitt finger så det fortfarande är supernärbild, då går det (: