Foto iFokus

Foto

Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 3444 ggr
JazzBass
0

Utmaningen - omgång 3

Vi kör vidare med utmaningen, denna gång med temat HÖST, som jag valde enväldigt eftersom höstfärgerna är som bäst just nu på många håll. "Rörelse" får bli nästa tema istället.

Här är de viktigaste reglerna:

• En bild per person
  • Bilden ska tas efter att det här inlägget postats
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • Man har en ca vecka tid på sig att ta och ladda upp sin bild
  • När alla bidrag kommit in ger alla deltagare en kort kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 4p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill.
  • Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast sö 25.9 kl 15. Råkar antalet bilder ha blivit över 10 redan innan söndagen så löper tiden ut kl 8 följande morgon att vara med. (D.v.s. om 10 bilder laddats upp redan på fredag kväll, löper tiden ut på lö morgon).

Lycka till! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vinklad övermogen nyponbläckfisk.

Värd för Pensionärer

Goseflir
0

"Röda" vattendroppar

http://gosmagen.wordpress.com

MarHai
0

Glada färger

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Aviendha
0
AmandaChristina
0

Svampigt!

texasmamma
0

Nyplockade höstäpplen

Moalinn
0

jag måste bara sätta en tass så jag kommer ihåg, ska nämnligen ut och fotografera lite senare ikväll!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

Hade jättesvårt att välja bild för den här tävlingen, men efter många om och men fick fick det bli den här…

Kylig höst på Söderfjärden

Moalinn
0

Havet en höstig kväll.

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

Ok, nu tas inte fler bilder emot och vi kör igång med kommenteringen och poänggivningen. Här är deltagarna:

Schnauzertik - Vinklad övermogen nyponbläckfisk

Goseflir - "Röda" vattendroppar

MarHai - Glada färger

Aviendha - Klarhet

Lillith-stella - Svampigt!

texasmamma - Nyplockade höstäpplen

JazzBass - Kylig höst på Söderfjärden

Moalinn - Havet en höstig kväll

Kommentarerna ska vara postade senast torsdag 29.9 kl 18.

JazzBass
0

Kul att du nämner bläckfisk, ser faktiskt ut som en sån. :-) Bildmässigt är jag inte så övertygad om den här, den har bra kontraster och färger men känns inte sä intressant och den ser tyvärr ganska oskarp ut i stort format. Helt ok dock i litet format.

Vackra höstfärger, fin bild på alla sätt och vis. Fint kort skärpedjup och snygg komposition. Skulle funka som inredningstavla. 2p

MarHai - Glada färger
Snygg low-key bild med fin komposition, vackra dämpade färger. Mycket höstlig och "mjuk" bild, vad det nu betyder. ;-) Skulle också funka som inredningstavla. 3p

Aviendha - Klarhet
Är lite obeslutsam om vad jag tycker om denna. Det spontana intrycket är en vacker landskapsbild tagen i fint ljus och bra kompositon. Men det som gör att jag tvekar är att den känns lite överbearbetad och kanske har lite för mycket detaljer, vilket gör att blicken vandrar lite oroligt omkring över bilden och fastnar inte på något specifikt. Kanske det skulle hjälpa att beskära bort risen i högerkanten? 1p

Trevlig bild, kanske lite mörk med helt OK så här också. Fungerande komposition, men kanske skärpedjupet är lite i kortaste laget. 1p

Skarp och fin bild med naturliga färger också denna gång. Har ni ekorrbon på bakgården? ;-) 1p

Min egen.

Snygg bild med fin editering och bra 3D-känsla i och med förgrunden och bakgrunden. Bra val av slutartid med tanke på vattnet som blev precis lagom "uppmjukat". Tycker dock du borde räta upp den lite grann ännu i ACR. 2p

Schnauzertik
0

-

Goseflir - Röda" vattendroppar
Fina höstfärger och du har fått vattendropparna klara och fina.

MarHai - Glada färger
Fin bild med bra komposition, jag skulle nog gjort lite annorlunda och beskurit mer , men det är väldigt subjektivt.

Aviendha - Klarhet
En riktig vykortsbild från norr, klara och fina färger -2p

Mycket bra komp. Ofta lägger jag huvudmotivet lite åt sidan men här funkar det fint även i mitten 1p

Den där ekorren måste ha det bra. Majs förra gången och nu äpplen också. Mjuka färger och bra komp.
4p

Här fick man fundera lite. Jag gillardet stående formatet och att du har två tredjedelar himmel och detta ställt mot den mörka landytan och huset skapar stämmning. Kanske skulle landet inte varit så riktigt så mörkt? 2p

Sköna färger och fin himmel.
Det är en del brus i bilden men det ger en intressant struktur åt havet. 1p

Värd för Pensionärer

AmandaChristina
0

Gillar färgerna men inte vinkeln. Hade du lekt lite mer med vinkeln hade den nog blivit super snygg. 1p

Personligen tycker jag att de är en ganska så tråkig bild. Du hade kunnat göra hur mycket som helst med den. Men annars gillar jag färgerna på den! 1p

MarHai - Glada färger
En bild jag verkligen fastnat för, gillar färgerna och kopositionen. De enda negativa var väl att de var lite mörk. 1p

Aviendha - Klarhet
Riktigt bra bild, kan kolla på den hur länge som helst!! 2p

Min egna bild!

Helr underbar bild! Älskar allt som har med den att göra! 3p

Snygg bild, men hade gillat den bättre på längden. 1p

Lite för mörk bild för min smak, men annars snygg! 1p

Hoppas verkligen att de blev rätt nu!

Goseflir
0

1p - Fnissar för mig själv över hur likt det faktiskt är en bläckfisk och jag gillar färgerna.

Min egna bild så noll poäng här

MarHai - Glada färger

2p - Jag fullkomligt älskar skärpedjupet och färgerna på denna bild!

Aviendha - Klarhet

2p - Underbar, det är såna här bilder jag önskar jag kunde ta. Fantastisk!

1p - Svampar är hösten det. Bra skärpedjup på denna!

2p - Så otroligt bra bild! Här kan man tala om att fånga ögonblicket.

1p - Den känns så där kall och höstig på något sätt, bra gjort =)

1p - Samma med denna, det vattnet ser så där ruggigt kallt ut, härlig bild!

Jag gillar verkligen alla bilder men jag älskar allt som har med hösten att göra också, ledsen om ni inte fick mycket konstruktiv kritik utav mig!

http://gosmagen.wordpress.com

Niini
0

Kontrasterna o färgerna var fina, dock är fotot i sin helhet rätt trist. Lite rakt upp o ner taget.

Vackra färger, hade gärna sett fotografen gå lite närmare o fokuserat mer på huvudbladet.

MarHai - Glada färger

Riktig höstkänsla över fotot, det gillar jag! De närmsta bladen som är oskarpa hade gärna också fått vara skärpa på.

Aviendha - Klarhet

Som en målning! Älskar detta foto! 3p

Gillar kompsitionen. Stör mig tyvärr lite på den oskarpa mossan i förgrunden.

Sött så jag nästan smälter! Hade kanske velat ha stammen heöölt åt höger så ekorren inte skulle hamnat i mitten av fotot. 2p

Kan inte annat än älska denna bild då jag själv är från dessa trakter ;) Fotot skulle jag för övrigt gärna hade haft lite ljusare. 2p

Vackra blå nyanser. Verkligen snyggt. 3p

Aviendha
0

Vilka minnen bilden väcker! Lekte "sjöbotten" med sådana när jag var liten Flört Härliga färger och kontraster, men tyvärr känns den aningen oskarp i större format.

Jag gillar den strukturerade oredan i bilden, den känns rofylld och man kan nästan känna doften efter regnet. Gillar färgerna och kontrasten. 1p

MarHai - Glada färger

Underbara färger och en härlig "dramatik" skapas mha. det korta skärpedjupet. Tycker särskillt mycket om att du lämnat så mycket luft ovanför som fylls av abstrakta höstfärger. Möjligen skulle jag personligen vilja ha den aningen ljusare. 3p

Aviendha - Klarhet

Min bild

Bilden ger mig en drömsk, mysig känsla tack vare oskärpan som omger svampen. Gillar kompositionen, ävenom jag tror att jag själv skulle ha spegelvänt den. 3p

Påpassligt fångat med klara, fina färger och ett ljukt, vackert ljus. Finns inte så mycket mer att tillägga :) 2p

Här känner man nästan den kalla vinden leta sig in under kläderna! Fin komposition som gör bilden behaglig att titta på med en himmel som intresserar. Möjligen tycker jag att den är lite för mörk, men så är jag lite mer för ljus än mörker :) 1p

Vackert ljus och härlig ton i fotot, ger en mystik till det hela som jag uppskattar. Den känns dock aningen, aningen sned, är det en synvilla eller skulle den kunna rätas upp lite?

JazzBass
0

Bumpar upp den här så den inte glöms bort, saknar ännu några personers kommentarer så är vi klara med den här omgången sen. Kul att vi fick kommentarer också av Niini utan att hon hade nån egen bild med. :-)

Nästa tema kommer bli "rörelse" så ni kan ju börja grunna på det temat redan.. Ska försöka få igång nästa omgång senast på fredag morgon.

Moalinn
0

_Schnauzertik - Vinklad övermogen nyponbläckfisk
_Fin bild och bra ljus och färger, men något tåkig placering.

_Goseflir - "Röda" vattendroppar
_Du hade kunnat försöka få med det du ville ta en bild på , alltså mindre utav det runt om. Men annars fin! :)

_MarHai - Glada färger
_Gillar bilden väldigt mycket, en riktigt höstig bild! 3p

_Aviendha - Klarhet
_Riktigt fin bild, har inget att säga om den! 1p

_Lillith-stella - Svampigt!
_Jag gillar bilden, inte riktigt som alla andra svampbilder. 1p

_texasmamma - Nyplockade höstäpplen
_Älskar bilden, säger som en annan sa.. ekorrarna verkar ha det väldigt bra! :) 2p

_JazzBass - Kylig höst på Söderfjärden
_Älskar den här bilden också, verkligen bra fångat. Märker att den är genomtänkt och allt! 3p

_Moalinn - Havet en höstig kväll
_#16 .. Jag tycker själv att den inte är speciellt sne, även en kompis som är hobbyfotograf tycker inte heller den är sne. Tror mest det är bakgrunden som spökar lite.

Medarbetare på Djurfoto

Aviendha
0

#18 Den kanske inte gör det, men vattenlinjen lutar lite (som man ser om man lägger på ett rutnät, var tvungen att dubbelolla) vilket ger mig illusionen av att bilden är sned då min hjärna behandlar den som en horisont Glad

texasmamma
0

Härliga höstfärger och visst ser det ut som en bläckfisk, kan t o m se ögonen 1p

Verkligen fina höstfärger och vattendropparna förstärker det röda

MarHai - Glada färger
Vet inte om jag håller med om glada färger men tycker du fått till riktigt fina mustiga höstfärger 1p

Aviendha - Klarhet
Helt klart en vacker bild som man kan titta på länge 3p

En bild med lugn och harmoni, mjuka vackra färger 3p

En härlig bild som får mig att längta hem till Norrbotten, gillar kompositionen och färgerna 2p

Vacker blå ton som ger kylig höstkänsla

JazzBass
0

Ok, här är den här omgångens poäng summerade för de som också kommenterade inom utsatt tid, d.v.s. alla utom en den här gången. Mycket bättre än förra omgången alltså. Grattis texasmamma till vinsten! Skrattande

Schnauzertik

3

Goseflir

4

Aviendha

14

Lillith-stella

10

texasmamma

18

JazzBass

10

Moalinn

8

MarHai
0

Ah, fan då! Jag jobbar alldeles för mycket, hann inte på att skriva :(

Solbackens kaniner

JazzBass
0

Du får fortfarande kommentera om du vill. :-) Så kan jag addera ihop dina poäng också.

MarHai
0

Väldigt oskarp i stort format. Idéen var dock god.

Snyggt. Saknar dock fokus på en speciell droppe, nu ligger bara fokusen mitt på flera istället. Hade kunnat sett lite mindre bländare. 2p

**MarHai - Glada färger
**Min egen bild

Aviendha - Klarhet
Vackert! Gillar speciellt att solen lyser på bergen medans skogen ligger i skugga. 2p

Gillar den fina mjuka oskärpan runt om. Lite för centrerad och den skulle nog vinna på att beskäras lite i framkant. 1p

**texasmamma - Nyplockade höstäpplen
**Mycket trevlig bild på en ekorre med udda bordsskick. 3p

Kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar den eller ej. Hade nog helst sett ett mysigare ljus. Nu känns den lite för stel.

Bra färger och placering. Lite för mycket brus tyvärr. 2p

Solbackens kaniner

JazzBass
0

Tack för det, kul att alla nu kommenterat! Här är den uppdaterade poänglistan:

Schnauzertik

3

Goseflir

6

MarHai

13

Aviendha

16

Lillith-stella

11

texasmamma

21

JazzBass

10

Moalinn

10

Ove555
0

Själv tycker jag det skulle vara intressant att veta hur dessa bilder togs, vilken utrustning som använts, om de är redigerade, och i så fall hur de är redigerade

JazzBass
0

En av anledningarna jag skrev i reglerna att man inte ska skriva nåt mer om bilden är att fokus skulle ligga på bilden, inte de tekniska detaljerna kring den. Den ska tala för sig själv. Men så här efteråt så är det fritt fram för vem som helst att förklara det du frågar efter men ingen ska känna sig tvungen.

Min bild tog jag med min Nikon D700 och Sigma 50/1,4. Iso 200, f/6,3 och 1/320s, bländarprioritet (ingen exponeringskompensation), råformat. Bildbehandlad i Lightroom. Har justerat ganska mycket i LR och bl.a. ljusat upp ladan med penselverktygen, men skillnaden mot originalet är inte jättestor ändå och enligt fotosidans definition är den fortfarande omanipulerad. Jag skruvar och rattar på i LR tills jag är nöjd, ser det som en väsentlig del i mitt bildskapande. Desto mer orkar/vill jag inte säga om bilden. Man kunde säkert ha fått till en väldigt liknande bild med helt andra verktyg om man ville. Men exakt den där vyn jag fotograferade kommer aldrig igen…

texasmamma
0

Min bild tog jag med min Canon EOS 60D och Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD. Iso 640, f/6,3 och 1/25s, bländarprioritet (ingen exponeringskompensation), jepg.

Bilden är beskuren, nivåjusterad och skärpt med oskarp mask. Jag använder PS Elements.

Lånade din formulering JazzBass

Aviendha
0

Mycket kan man ibland få reda på om man har en exif-wiever. Det enda som inte står med om min bild (av de saker som folk brukar ange) är väl vilket objektiv jag har (nikkor 18-55, vilken brännvidd jag använt är dock angivet) och exakt vart bilden är tagen (nordvästra härjedalen).

Ove555
0

Jag försökte ladda hem någon gratisversion av exifwiver men jag fick inte det till att fungera, så jag fick ingen bildinformation med hjälp av det.

#27 Med sådana verktyg är man väl lite som en konstnär, konstnären kan försköna sina bilder med sin pensel och oljefärgen, på liknande sätt kan ni väl försköna era bilder med redigeringsprogram, göra det lite vackrare än var det är i verkligheten. Så är det väll?

JazzBass
0

#30 -  Ja man kan nog dra några såna paralleller. Men min grunduppfattning är att det är omöjligt att med en kamera 100% naturtroget återge verkligheten så som vi människor ser den, och därför är min utgångspunkt istället att göra så bra bilder som möjligt enligt min egna begränsade förmåga. En bild ser oftast bäst ut om den har en viss kontrast, men det verkliga ljuset har alltid olika stort dynamiskt omfång, d.v.s. skillnaden mellan det mörkaste och ljusaste i den scen man vill fånga på bild. Därför (bland annat) funkar inte en specifik bildinställning på alla bilder, och man "måste" bildbehandla bilder tagna i olika ljus olika om man vill få dem så bra som möjligt.

I min bild drog ner exponeringen totalt sett för att få himlen att se bra ut och det gjorde ladan nästan kolsvart. Därför ljusade jag upp den. En annan orsak är att få den till ett bättre blickfång i bilden. Ett vanligt trick är ju att ljusa upp delar man vill ska vara blickfång och mörka ner annat, bara man inte gör det för kraftigt.