Bra kamera för nybörjare???
Den senaste tiden har jag funderat på om jag ska köpa en system kamera, tidigare hade jag en digitalkamera men den gick sönder så jag tänkte satsa liite mer den här gången. ;)
Eftersom ingen i min familj, släkt eller någon jag känner kan så mycket om kameror så undrar jag vilken kamera ni skulle rekommendera till en trettonåring som gillar att fota men aldrig haft en systemkamera förut???
Sen har jag en dum fråga…finns det bländare på alla systemkameror? Tror att det kommer behövas mycket. :)
Är bloggare så tar nog mest kort på outfits, shopping, naglar osv.
Om ni vet något ''paketpris'' med väska och tillbehör är det bra också. ;)
Först undrar jag om du menar att du ska köpa en gammaldags begagnad analog systemkamera, som man har film till? Okej du kan nog hitta en sån billigt, men att labba med film, framkallningsvätskor med mera blir dyrt i längden. Du säger att du tidigare hade en digitalkamera, kanske menar du med det en kompakt digitalkamera? Så vad är det du är ute efter?
Det finns inga dåliga digitala systemkameror, så det är mera din plånbok som styr valet av digital systemkamera - om det nu var det du menade. Bländare finns på alla kameror, däremot skiljer det sig en del mellan olika kameror i inställningsmöjligheter.
/Désirée
Dock tvivlar jag starkt på att du behöver en systemkamera till ditt behov.
Men om du är helt övertygad på att du behöver en. Köp den billigaste du kan hitta och se till att du får med ett objektiv (gör inget om den är några hundringar dyrare än den utan objektiv för kitobjektivet som följer räcker för dig och ett objektiv är dyrt annars)